Αλλαξαν 154 άρθρα και 356 παράγραφοι

Αλλαξαν 154 άρθρα και 356 παράγραφοι

3' 10" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Εδώ και πολλά, πολλά, πολλά χρόνια το πολιτικό προσωπικό της χώρας, ειδικά αυτό που ανήκει στα κόμματα εξουσίας, όταν η λαϊκή βούληση το κατατάξει στα έδρανα της αντιπολίτευσης κατακεραυνώνει το ισχύον φορολογικό σύστημα αναφέροντας πόσο ασταθές άρα αντιαναπτυξιακό είναι, πόσο υπερφορολογεί φυσικά και νομικά πρόσωπα και άλλα πολλά. Οταν όμως βρεθεί στα κυβερνητικά έδρανα τότε, ως διά μαγείας, έπειτα από κάποια ρετουσαρίσματα το φορολογικό σύστημα μεταμορφώνεται σε εργαλείο ανάπτυξης και προόδου. Τελικά το μόνο σχετικά σταθερό που υπάρχει στο φορολογικό σύστημα είναι οι απόψεις που έχει γι’ αυτό το πολιτικό προσωπικό, μεταβαλλόμενες ανάλογα μόνο όταν είναι στην κυβέρνηση ή όταν είναι στην αντιπολίτευση.

Ενα και ίσως το πιο κύριο «αγκάθι» του φορολογικού συστήματος είναι η αστάθειά του, δηλαδή οι απότομες και συνεχείς μεταβολές του. Δεν προλαβαίνει να στεγνώσει το μελάνι από τη μία μεταβολή, προσθήκη ή κατάργηση διάταξης και έρχεται η άλλη με την ίδια ακριβώς αιτιολόγηση, δηλαδή τις αυξημένες δημοσιονομικές ανάγκες σε συνδυασμό με τις απαιτήσεις των δανειστών. Για να κατανοήσουμε το μέγεθος θα δούμε τις αλλαγές που έχουν γίνει, από την ημερομηνία που δημοσιεύθηκαν στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως μέχρι σήμερα, ημερομηνία που γράφονται αυτές οι γραμμές, σε τρία βασικά φορολογικά νομοθετήματα, δηλαδή τον Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος (ΚΦΕ), τον Κώδικα Φορολογικών Διαδικασιών (ΚΦΔ), τον Ενιαίο Φόρο Ιδιοκτησίας Ακινήτων (ΕΝΦΙΑ) αλλά και τα Ελληνικά Λογιστικά Πρότυπα (ΕΛΠ), νομοθέτημα το οποίο εκτός των λογιστικών κανόνων περιέχει και τις διατάξεις για τα φορολογικά αρχεία (βιβλία και στοιχεία). Ειδικότερα:

α) Ο πρωταθλητής των μεταβολών ο ν. 4172/2013 (ΚΦΕ). Από την ημερομηνία δημοσίευσής του (23.7.2013) μέχρι σήμερα 33 νόμοι έχουν μεταβάλει, καταργήσει και προσθέσει διατάξεις σε 154 άρθρα και 356 παραγράφους. Επισημαίνεται ότι πολλές από τις αλλαγές που έγιναν δεν ίσχυσαν ποτέ γιατί άλλαξαν με μεταγενέστερο νόμο.

β) Δεύτερος στις μεταβολές είναι ο ν. 4174/2013 (ΚΦΔ). Από την ημερομηνία δημοσίευσής του (26.7.2013) μέχρι σήμερα 27 νόμοι έχουν μεταβάλει, καταργήσει και προσθέσει διατάξεις σε 139 άρθρα και 351 παραγράφους. Επισημαίνεται ότι και σε αυτόν τον νόμο πολλές από τις αλλαγές που έγιναν δεν ίσχυσαν ποτέ γιατί άλλαξαν με μεταγενέστερο νόμο.

γ) Ακολουθεί ο ν. 4223/2013 (ΕΝΦΙΑ). Από την ημερομηνία δημοσίευσής του (31.12.2013) μέχρι σήμερα 17 νόμοι έχουν μεταβάλει, καταργήσει και προσθέσει διατάξεις σε 34 άρθρα και 43 παραγράφους.

δ) Τέλος, τις λιγότερες μεταβολές είχε ο ν. 4308/2014 (ΕΛΠ). Από την ημερομηνία δημοσίευσής του (24.11.2014) μέχρι σήμερα 5 νόμοι έχουν μεταβάλει, καταργήσει και προσθέσει διατάξεις σε 12 άρθρα και 16 παραγράφους.

Πέραν λοιπόν των γνωστών προβλημάτων που δημιουργεί η αστάθεια του φορολογικού συστήματος, ειδικά στην επιχειρηματική δραστηριότητα, πρέπει να έρθουμε τώρα και στη θέση αυτών που εφαρμόζουν τη φορολογική νομοθεσία, δηλαδή των συναδέλφων λογιστών-φοροτεχνικών και των υπαλλήλων των ΔΟΥ και των ελεγκτικών υπηρεσιών. Για τα ανωτέρω βασικά νομοθετήματα, τα οποία πρέπει να τα γνωρίζουν πολύ καλά, μια και είναι το κύριο αντικείμενο της επαγγελματικής τους ενασχόλησης, σε ένα χρονικό διάστημα 50 μηνών (από την ημερομηνία δημοσίευσης του ΚΦΕ μέχρι και σήμερα) είχαμε 82 νόμους που έχουν μεταβάλει, καταργήσει και προσθέσει διατάξεις σε 339 άρθρα και 766 παραγράφους αυτών. Αν προσθέσουμε σε αυτόν τον όγκο, που πρέπει να μελετηθεί σχολαστικά, τις αποφάσεις (δευτερογενής νομοθεσία) που εκδίδονται βάσει των σχετικών εξουσιοδοτικών διατάξεων, τις εγκυκλίους οι οποίες ενώ πρέπει να κοινοποιούν τις διατάξεις και να παρέχουν οδηγίες ορθής και ομοιόμορφης εφαρμογής σε πολλές περιπτώσεις νομοθετούν, αλλά και μια ακόμα σειρά εγγράφων (ατομικών διοικητικών λύσεων κ.λπ.), τότε όλοι μπορούμε να καταλάβουμε τι συμβαίνει παράλληλα με τη «λάντζα» της καθημερινότητας.

Η αστάθεια του φορολογικού συστήματος οδηγεί στην πολυπλοκότητα και το αποτέλεσμα είναι να μην επιτελεί τον ρόλο του ως ένας εκ των κύριων πυλώνων ανάπτυξης, αλλά αντίθετα να λειτουργεί αποτρεπτικά στην ανάληψη οποιασδήποτε επιχειρηματικής πρωτοβουλίας. Η χώρα για να μπορέσει να ανακάμψει, ειδικά μετά την εποχή των μνημονίων, απαιτείται να έχει ένα σταθερό φορολογικό σύστημα που θα δημιουργήσει ένα ευνοϊκό περιβάλλον για τις επιχειρήσεις.

* Ο κ. Γιώργος Α. Κορομηλάς είναι πρόεδρος Ινστιτούτου Οικονομικών και Φορολογικών Μελετών.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή