Γράμματα Αναγνωστών

ΠΟΛΙΤΙΚΗ

ΕΤΙΚΕΤΕΣ: Γραμματα Aναγνωστων

Ούτε με «ιδιώτες» ούτε με αχρείους

Κύριε διευθυντά
Διαβάσαμε με μεγάλο ενδιαφέρον στην εφημερίδα σας (Τρίτη, 12-9-2017, σ. 12) την επιστολή με τίτλο: «Αχρείοι και ιδιώτες... αρχαιοπρεπώς», την οποία σας έστειλε ο εξαιρετικός φιλόλογος, ο ξεχωριστός ακαδημαϊκός δάσκαλος και, φυσικά, ο εκλεκτός πολίτης κ. Φάνης Κακριδής. Είναι μια επιστολή, στην οποία με πολύ ορθό τρόπο ο κ. Φάνης Κακριδής τοποθέτησε τις σημασίες των αρχαίων ελληνικών λέξεων «αχρείος» και «ιδιώτης». Αραγε όμως, το καταλαβαίνουν  αυτοί που χρησιμοποίησαν τη λέξη ιδιώτης στη θέση της λέξης αχρείος;

Εκτός κι αν στο μυαλό τους είχαν τη σημασία της λέξης ιδιώτης ως «άπειρος, αδίδακτος, αμαθής, απαίδευτος», πράγμα που, όπως ξέρετε πολύ καλά, φαίνεται και στην αγγλική, γερμανική και γαλλική ελληνικής προελεύσεως λέξη idiot «ηλίθιος, ανόητος, βλάκας». Από ανθρώπους ιδιώτες, «απαίδευτους», όλα να τα περιμένεις. Πλην όμως, εμείς δεν είμαστε ιδιώτες, όπως αναφέρεται στις ξένες γλώσσες, ούτε φυσικά αχρείοι, «άχρηστοι», όπως αναφέρει ο Θουκυδίδης (Ιστορίαι 2. 40). Είμαστε πολίτες. Και, ως εκ τούτου, έχουμε την απαίτηση να εκφράζονται όλοι ως πολίτες. Ούτε ως «ιδιώτες» ούτε ως «αχρείοι».

Γιαννης Χρ. Τολης
Κωνσταντινος Γ. Σταλιδης
Φιλόλογοι

Οι φάκελοι μαθητών και τα Θρησκευτικά

Κύριε διευθυντά
Στην εφημερίδα της 20ής/9/2017 διάβασα ρεπορτάζ υπό τον τίτλο: «“Κέντρα” πιέζουν για τα Θρησκευτικά – προτρέπουν γονείς να ζητήσουν από το υπουργείο Παιδείας την αλλαγή της ύλης».

Εάν κανείς μετά προσοχής διαβάσει το ρεπορτάζ, και ιδιαίτερα το υπόμνημα γονέως που πρέπει να στείλουν οι γονείς στο υπουργείο Παιδείας, εγείρονται τα ακόλουθα:

1. Σύμφωνα με το άρθρο 3, παρ. 1 του Συντάγματος η επικρατούσα θρησκεία στην Ελλάδα «είναι η θρησκεία της Ανατολικής Ορθόδοξης Εκκλησίας του Χριστού...». Σύμφωνα με το άρθρο 16 παρ. 2 η Παιδεία αποτελεί βασική αποστολή του κράτους και έχει σκοπό την ηθική, πνευματική, επαγγελματική και φυσική αγωγή των Ελλήνων, ανάπτυξη της εθνικής και θρησκευτικής συνείδησης και τη διάπλασή τους σε ελεύθερους και υπεύθυνους πολίτες.

2. Σύμφωνα με αυτά που γράφει η «Καθημερινή» με την καταγγελία γονέα μαθητή «ο φάκελος περιέχει υλικό από διδασκαλίες πολλών θρησκειών και επιφέρει σύγχυση στην ορθόδοξη θρησκευτική διαπαιδαγώγηση του παιδιού του...».

Πήρα από το σχολείο τους φακέλους του μαθήματος της Θρησκειολογίας εκάστης τάξεως, έκαστος άνω των 160 σελίδων, και οι οποίοι έχουν διάφορες επιγραφές και απαράδεκτα και εξωφρενικά εξώφυλλα και εσώφυλλα.

Αναφέρω: Α΄ Γυμνασίου γράφει: Η θρησκεία στη ζωή, στην ιστορία, στον πολιτισμό. Πορεία και ανάπτυξη. Β΄ Γυμνασίου γράφει: Η θρησκεία στη ζωή, στην ιστορία και τον πολιτισμό. Πορεία μέσα από αντιθέσεις. Ας μη συνεχίσω για τις υπόλοιπες τάξεις. Για το περιεχόμενο των φακέλων αυτών άλλοι είναι αρμόδιοι. Τα εγκεκριμένα βιβλία των Θρησκευτικών καταργήθηκαν και αντικαταστάθηκαν από τους φακέλους του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής του υπουργείου Παιδείας.

Θα συνιστούσα στους γονείς των μαθητών, όσοι επιθυμούν, να συγκεντρωθούν και να αναθέσουν σε δικηγόρο, γνώστη του διοικητικού δικαίου και να προσφύγουν στο ΣτΕ με δύο (2) αιτήσεις. Την πρώτη, με την οποία θα προσβάλουν την απόφαση της κυβέρνησης να αντικαταστήσει τα βιβλία των Θρησκευτικών με αυτά της Θρησκειολογίας, χωρίς να υπάρχει νομική κάλυψη, και τη δεύτερη που θα ζητά την αναστολή της διδασκαλίας της Θρησκειολογίας μέχρι να εκδικασθεί η υπόθεση. Και τούτο διότι, έως ότου εκδικασθεί από το ΣτΕ η υπόθεση, θα έχει λήξει το σχολικό έτος. Στην περίπτωση αυτή η κυβέρνηση ενήργησε παράνομα για τους εξής λόγους: α. Αντικατέστησε το μάθημα των Θρησκευτικών με αυτό της Θρησκειολογίας, κατά τρόπο παραπλανητικό, χωρίς νομοθετική ρύθμιση και για την οποία γνωρίζει πολύ καλά ότι δεν μπορεί να κάνει. β. Δεν προκήρυξε διαγωνισμό, σύμφωνα με την εκπαιδευτική νομοθεσία, να συμμετάσχουν και άλλοι στη συγγραφή των βιβλίων αυτών. γ. Δεν ανακοίνωσε, το σπουδαιότερο όλων, το περιεχόμενο του μαθήματος της Θρησκειολογίας. Ετσι ο καθένας στους φακέλους έγραφε ό,τι ήθελε! δ. Αυτοί οι πολυάριθμοι «συγγραφείς» εκάστου φακέλου είναι φαινόμενο πρωτόγνωρο για την εκπαίδευση! ε. Γιατί το υπουργείο ενήργησε παρά την αντίθετη άποψη της Εκκλησίας της Ελλάδος, παραβιάζοντας το άρθρο 16 παρ. 2 του Συντάγματος; στ. Γιατί το ονόμασε «φακέλους», ενώ είναι κανονικά βιβλία και το μάθημα και οι εξετάσεις στα σχολεία γίνονται βάσει αυτών; η. Γιατί τα βιβλία των Θρησκευτικών δεν εκτυπώθηκαν –ούτε ένα– και τα βιβλία της Θρησκειολογίας εκτυπώθηκαν στο ένα εκατομμύριο αντίτυπα; Προκαλώ τον υπουργό Παιδείας να πάει το ν/σ για τη Θρησκειολογία στη Βουλή και αν μπορεί να το ψηφίσει. Αυτό είναι το πιο τίμιο! Μου κάνει εντύπωση τι θα πουν στον κ. Π. Καμμένο, που από αυτόν στέκεται η κυβέρνηση: Ας μην τον εμπαίζουν... Τέλος, η Ιεραρχία της Ελλάδος να λάβει μια σθεναρή και αυστηρή απόφαση τον Οκτώβριο που θα συγκληθεί.

Ιωαννης Θ. Χαϊνης
Ομ. καθηγητής Ε.Μ. Πολυτεχνείου

Το γονιδίωμα δεν αλλάζει

Κύριε διευθυντά
Ψηφίστηκε κατ’ αρχήν στη Βουλή νομοσχέδιο που αναφέρεται στην αναγνώριση της ταυτότητας φύλου. Είναι γνωστό ότι το φύλο του ανθρώπου καθορίζεται από ένα ζεύγος χρωματοσωμάτων: των x και y. Τα άρρενα άτομα φέρουν το ζεύγος xy και τα θήλεα xx. Το γονιδίωμα είναι σύμφυτο με το άτομο και δεν μπορεί να αλλάξει με οποιαδήποτε δήλωση ή επιθυμία τού ατόμου. Παραμένει αναλλοίωτο στους ιστούς του, ακόμη και μετά τον θάνατό του. Ετσι, ερευνώντας το γονιδίωμα οστών ανθρώπων που έζησαν πριν από πολλές χιλιάδες χρόνια, μπορούμε να προσδιορίσουμε το φύλο τους κατά τρόπον αναντίρρητο.  Για τη διαιώνιση του είδους η φύση εφοδίασε τα άτομα με τεράστια δύναμη: τη σεξουαλική έλξη προς το έτερο φύλο με σκοπό την αναπαραγωγή. Ομως ζούμε στον αιώνα της απόλυτης ελευθερίας του ατόμου και ως φιλελεύθεροι πιστεύουμε, ορθώς κατά την άποψή μου, ότι οι ενήλικοι είναι απολύτως ελεύθεροι να επιλέγουν τον ή τη σεξουαλικό(ή) τους σύντροφο, ακόμα και από το ίδιο φύλο. Ωστόσο αυτή η επιλογή τους συνιστά απλώς αλλαγή σεξουαλικής συμπεριφοράς.

Σε καμία περίπτωση δεν μπορεί να χαρακτηρισθεί  αλλαγή της ταυτότητας φύλου. Δηλαδή ένα άτομο που φέρει ζεύγος χρωματοσωμάτων xy ανήκει πάντοτε στο ανδρικό φύλο, ανεξάρτητα από τις σεξουαλικές του προτιμήσεις.

Γι’ αυτούς τους λόγους προτείνω: Εστω και την τελευταία στιγμή, αντί του φημολογούμενου όρου «αναγνώριση της ταυτότητας φύλου», να χρησιμοποιηθεί στο νομοσχέδιο ο όρος «αναγνώριση της ταυτότητας σεξουαλικής συμπεριφοράς». Ειδάλλως, η Βουλή θα ψηφίσει για μια ουτοπία.

Θεοδοσιος Δοσιος – Ιατρός

Το Ωδείο Αθηνών τότε, επί Κατοχής

Κύριε διευθυντά
Στο φύλλο της 20ής Σεπτεμβρίου της έγκριτης εφημερίδας σας δημοσιεύθηκε άρθρο της κ. Χριστίνας Σανούδου σχετικά με τα 75α γενέθλια της ΚΟΑ και την έναρξη της νέας σεζόν. Θα ήθελα να κάνω δύο παρατηρήσεις: Πρώτον, πως το 1943, εν μέσω της Κατοχής, η καταξιωμένη ορχήστρα του Ωδείου Αθηνών βρισκόταν υπό διάλυση. Πολλοί μουσικοί της σκέφτονταν να καταφύγουν στις ιδιαίτερες πατρίδες τους, ή να αλλάξουν επάγγελμα. Η κατάσταση είναι απελπιστική! Τότε με τις άοκνες προσπάθειες του αρχιμουσικού Φιλοκτήτη Οικονομίδη έγινε η μετατροπή της ορχήστρας του Ωδείου Αθηνών και δημιουργήθηκε η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών (ΚΟΑ) με τη μορφή που έχει και σήμερα. Δεύτερον, στο παραπάνω άρθρο αναφέρεται ότι θα πραγματοποιηθούν από την ΚΟΑ μια σειρά από «αφιερώματα».

Θα πρότεινα να υπάρξει αφιέρωμα και για τα 60 χρόνια από τον θάνατο του Φιλοκτήτη Οικονομίδη, που ίδρυσε την ΚΟΑ αλλά υπήρξε και γενικός διευθυντής της από το 1943 μέχρι τον θάνατό του το 1957.
Νικος Δυοβουνιωτης

Πολιτικός Μηχανικός – Κηφισιά

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ