ΕΛΛΑΔΑ

Εξυπνα νησιά και δάσκαλοι

ΙΩΑΝΝΑ ΦΩΤΙΑΔΗ

Στα μυστικά της αειφόρου ανάπτυξης μυήθηκαν οι δέκα Ελληνες εκπαιδευτικοί που υπηρετούν στα νησιά.

ΕΤΙΚΕΤΕΣ: Εκπαίδευση

Οι εργασίες της περιβαλλοντικής ομάδας του Λυκείου Μαλεβιζίου είναι πυρετώδεις – τι και αν βρισκόμαστε μόνο στις αρχές Οκτώβρη; Σχεδιάζουν διαδραστικούς χάρτες που θα υποδεικνύουν σε πραγματικό χρόνο την κίνηση στους δρόμους, για Ι.Χ. και για ποδήλατα. Προετοιμάζουν την επιχειρηματολογία τους για τη συνάντησή τους με τον δήμαρχο, ώστε να τον πείσουν να φτιάξει ποδηλατοδρόμους. Εξ ου και εκπονούν ήδη στατιστική έρευνα για τη χρήση του ποδηλάτου στην περιοχή τους, που ως ημιαστική και παραθαλάσσια μοιάζει κατάλληλη για την καλλιέργεια της ποδηλατικής κουλτούρας. «Το πρόσφατο ταξίδι μου στη Γερμανία, στο πλαίσιο του εκπαιδευτικού προγράμματος Smart Islands Education, μου έδωσε πολλές νέες ιδέες αλλά και πρακτικές λύσεις σε παλαιότερες ιδέες μου», λέει στην «Κ» η πολυμήχανη εκπαιδευτικός που ηγείται της ομάδας, Ελένη Κορακάκη.

Το εν λόγω καινοτόμο πρόγραμμα σχεδιάστηκε από τη New Wrinkle και την Αγονη Γραμμή Γόνιμη σε συνεργασία με το δίκτυο αειφόρων νησιών «Δάφνη», ενώ πραγματοποιήθηκε με την υποστήριξη της γερμανικής πρεσβείας στην Ελλάδα. Η Κρητικιά χημικός μαζί με άλλους εννέα εκπαιδευτικούς, που υπηρετούν σε νησιά, μετέβη στο Κάσελ της Γερμανίας και το ινστιτούτο Fraunhofer Society, τον μεγαλύτερο μη κερδοσκοπικό οργανισμό εφαρμοσμένης επιστήμης στην Ευρώπη, τον περασμένο Αύγουστο, χάρη στην υποστήριξη από τον ΑΔΜΗΕ, τον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών και τη Siemens. Στόχος ήταν να έρθουν οι εκπαιδευτικοί της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης σε επαφή με νέες τεχνολογίες, που συμβάλλουν στην αειφόρο ανάπτυξη, όπως τα 100% ηλεκτροκίνητα φέρι και οχήματα, η αναβάθμιση του φωτισμού των δρόμων με λάμπες LED, η εγκατάσταση αυτόνομων οικολογικά εκτάσεων κ.ά. «Φιλοδοξούμε μέσω αυτών των εκπαιδευτικών ταξιδιών να δώσουμε στους εκπαιδευτικούς, που διαθέτουν ήδη ένα πολύ υψηλό γνωστικό επίπεδο, στήριξη και βοήθεια για να πάνε το εκπαιδευτικό τους έργο στα απομονωμένα μέρη ένα βήμα πιο μακριά», δηλώνει στην «Κ» ο πρόεδρος της New Wrinkle, Γιώργος Διβάνης. Η επιμόρφωση δασκάλων σε κορυφαία εκπαιδευτικά ιδρύματα του εξωτερικού, όπως η περυσινή επίσκεψη στο CERN, «αποτελεί τη δική μας απάντηση στο brain drain».

«Είδαμε ηλιακούς συλλέκτες νέας γενιάς, που λειτουργούν με πάνελ», εξηγεί η κ. Κορακάκη. «Με εντυπωσίασε η χρήση της γεωθερμίας». Στη Γερμανία, με τις περιορισμένες μέρες ηλιοφάνειας, η αξιοποίηση της ενέργειας από τα έγκατα της γης μοιάζει μια ιδανική διέξοδος. Σύμφωνα, όμως, με την Κρητικιά εκπαιδευτικό, η γεωθερμία ταιριάζει και στην ηλιόλουστη Κρήτη. «Αποτελεί μια εξαιρετικά πρόσφορη ιδέα για το νησί μας, όπου υπάρχει πολύς διαθέσιμος χώρος», προσθέτει η ίδια. «Χαραγμένη στη μνήμη μου για καιρό θα μείνει η επίσκεψή μας στο νησί Pellworm, όπου η ενεργειακή αυτονομία έχει φτάσει 95%», αναφέρει από την πλευρά της η κ. Ελενα Δούγια, ηλεκτρολόγος-μηχανικός, που έχει διδάξει από την Ικαρία και τη Λέσβο μέχρι τη Ζάκυνθο και την Κέρκυρα. «Εξίσου ενδιαφέρον είχαν και οι μπαταρίες νέας γενιάς, που έχουν διάρκεια ζωής 20 με 25 χρόνια, κάτι που φέρνει επαναστατικές αλλαγές στην προοπτική των ΑΠΕ», παρατηρεί η κ. Δούγια. «Δεν είναι μόνο ότι έχουν αναπτύξει τις ΑΠΕ», συμπληρώνει ο κ. Νίκος Αγγελής, καθηγητής σε ΕΠΑΛ της Σάμου. «Εχουν κατορθώσει να τις αξιοποιούν συνδυαστικά, ανάλογα με τις εποχές του χρόνου και τις ενεργειακές ανάγκες». Οι μαθητές του Σαμιώτη μηχανικού εξασκούνται από το 2013 στην κατασκευή του... έξυπνου σπιτιού. «Το εν λόγω εργαστήριο τους παθιάζει τόσο, που ξεχνάνε να βγουν στο διάλειμμα», διηγείται υπομειδιώντας ο κ. Αγγελής. «Παίζουν με τα μοτίβα φωτισμού, ελέγχουν όλες τις οικιακές ηλεκτρικές συσκευές με κινητό και τηλεχειριστήριο, ενώ σταδιακά μπορούμε να συνδέσουμε και φωτοβολταϊκά», καταλήγει.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ