ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ

Οι αίθουσες του Αιγαίου «δείχνουν» την εποχή μας μέσω του AegeanDocs

ΑΝΘΗ ΠΑΖΙΑΝΟΥ

Το βλέμμα πέφτει στην ταινία «Παντρέψου με στο Δελχί» με θέμα τα προξενιά στην Ινδία, της σκηνοθέτιδος Elma Neykova.

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Διαμαντάκια κρύβει το 5ο Διεθνές Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ «AegeanDocs», που διεξάγεται σε 25 αίθουσες σε όλα τα νησιά του Αιγαίου, με καλεσμένους 42 Eλληνες και ξένους σκηνοθέτες. Το βλέμμα πέφτει στην ταινία «Παντρέψου με στο Δελχί» με θέμα τα προξενιά στην Ινδία. Θεωρεί κανείς ότι μιλάει για την καταπίεση μιας νέας γυναίκας που το περιβάλλον της την υποχρεώνει να παντρευτεί κάποιον που δεν γνωρίζει. Αυτή όμως είναι μια εθνοκεντρική ματιά, όπως θα έλεγαν οι ανθρωπολόγοι και όπως σημειώνει και η ίδια η σκηνοθέτις Elma Neykova στην «Κ»: «Στην περίπτωση της 27χρονης Varsha, η πρωταγωνίστρια αισθάνεται ευτυχής, γιατί ενώ δεν κατάφερε να βρει γαμπρό, η οικογένειά της της πρότεινε μια σειρά από γαμπρούς κι εκείνη επέλεξε. Βέβαια, δεν μπορούμε να πούμε ότι αυτό συμβαίνει γενικά στην Ινδία, εγώ εξετάζω μια συγκεκριμένη οικογένεια, το τελετουργικό του γάμου και τα έθιμά του. Το “Marry Me in Delhi” συναντά τη Varsha και τους φίλους της που μοιράζονται τις προσωπικές τους απόψεις σε αυτή την κοινή πρακτική, ενώ συνοδεύονται από εικονογραφήσεις που αναπαριστούν τις ατελείωτες και γοητευτικές παραδόσεις των γάμων της Ινδίας».

Στο φεστιβάλ δεσπόζει το αφιέρωμα στην εκπαίδευση, με 12 ταινίες από ΗΠΑ, Κίνα και Αργεντινή, εννιά από τις οποίες προβάλλονται για πρώτη φορά στην Ελλάδα και υλοποιείται από το πρόγραμμα του ΕΣΠΑ 2014-2020 για την ανάπτυξη ανθρώπινου δυναμικού και την εκπαίδευση. Επίσης το «AegeanDocs» φιλοξενεί το «American Film Showcase» –αφιέρωμα στο αμερικανικό ντοκιμαντέρ– που διοργανώνεται από την πρεσβεία των ΗΠΑ στην Αθήνα και την «Exile Room». Εκεί εντοπίσαμε τα «Μαθήματα αντι-βίας» του Στιβ Τζέιμς, όπου αντί για σκληροτράχηλους αστυνομικούς και αδίστακτους κακοποιούς, είδαμε κοινούς πολίτες-αφανείς ήρωες που έχουν θέσει σκοπό της ζωής τους να «διακόπτουν» εν τη γενέσει της την παράλογη βία η οποία έχει μετατρέψει τους δρόμους του Σικάγου σε θανάσιμο πεδίο μάχης. Πρώην μέλη συμμοριών και οι ίδιοι, που έχουν αποφασίσει να αλλάξουν στρατόπεδο και να αφήσουν πίσω τους το σκοτεινό παρελθόν τους, οι «Interrupters» παρεμβαίνουν στις καθημερινές συμπλοκές με μοναδικά όπλα τις λέξεις και την ανεκτίμητη εμπειρία τους σε ανάλογες συνθήκες τρόμου. Μπορούν όμως να ανατρέψουν μια κατάσταση που έχει πάρει διαστάσεις ανεξέλεγκτης επιδημίας; Ακολουθώντας τους για έναν ολόκληρο χρόνο, ο σκηνοθέτης του αριστουργηματικού «Μεγάλα όνειρα», Στιβ Τζέιμς, περιπολεί μαζί τους στις κακόφημες γειτονιές της πόλης.

Παράλληλα με το φεστιβάλ διοργανώνεται Master Class με τίτλο «Ηθική και ντοκιμαντέρ - Documentary Ethics» με τον παραγωγό Gordon Quinn και τη συνεργασία του Πανεπιστημίου Αιγαίου.

Για τη Λέσβο

Η Λέσβος και το προσφυγικό δεν απουσιάζουν από το «ΑegeanDocs», που παρουσιάζει στο «Για μια χούφτα ελευθερίας» του Τ. Πατσελή ένα δημοσιογράφο από το Αφγανιστάν ο οποίος κατοικεί στον καταυλισμό της Μόριας ή τη ζωή μιας μητέρας από τη Συρία στο «Hoda» όπου ζει, επίσης στο κέντρο υποδοχής με τα τρία της παιδιά και έχοντας η ίδια σοβαρά ψυχολογικά προβλήματα. Η πρεμιέρα του φεστιβάλ είχε έντονο τοπικό χαρακτήρα στο Δημοτικό Θέατρο Μυτιλήνης, με το ντοκιμαντέρ της Ευρυκόμης Σάββα «Γιατί μπαμπά», με σύγχρονες μαρτυρίες ντόπιων που έζησαν τον Εμφύλιο στο νησί και από τις δύο πλευρές. Το φεστιβάλ ολοκληρώνεται την Παρασκευή.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ