ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ

Μικροί πρωταγωνιστές, μεγάλοι ήρωες

ΜΑΡΙΑΛΕΝΑ ΣΠΥΡΟΠΟΥΛΟΥ

Το ντοκιμαντέρ «Τhe perfect selfie» (Η τέλεια σέλφι), με πρωταγωνίστρια τη 16χρονη Ολίβια, πραγματεύεται τη δραστηριότητα των εφήβων στα κοινωνικά μέσα.

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Η περυσινή ήταν χρονιά μύησης για το Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ για παιδιά και εφήβους, με τίτλο KinderDocs. Παιδιά, έφηβοι, γονείς, εκπαιδευτικοί, ειδικοί και απλοί ενδιαφερόμενοι αγκάλιασαν τους μικρούς πρωταγωνιστές και τις ιστορίες τους, που ταξίδευσαν από όλο τον κόσμο για να προβληθούν στο Μουσείο Μπενάκη για την Αθήνα και στο Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης για τη Θεσσαλονίκη. Φέτος, το γεγονός που ονομάζεται KinderDocs θέτει τις προδιαγραφές να γίνει θεσμός.

Από την Κυριακή 15 Οκτωβρίου μέχρι και τον Απρίλιο του 2018, οι οθόνες των δύο μουσείων θα μας συστήσουν τις ιστορίες παιδιών και εφήβων από πέντε ηπείρους και 14 χώρες. Παιδιά που ζουν την παιδική τους ηλικία στη φύση, έφηβοι που επανδρώνουν μια ροκ μπάντα, ένα αγόρι και ένα κορίτσι που ζουν μια μοναδική φιλία η οποία κλυδωνίζεται στην εφηβεία, όπως και η ιστορία μιας οικογένειας στο Ιράκ ή ενός ήδη καταξιωμένου 13χρονου εικαστικού, μας μεταφέρουν με τον πιο ανάγλυφο και αληθινό τρόπο, όπως είναι η γλώσσα του ντοκιμαντέρ, στις ψυχές, στις αγωνίες, στα διαφορετικά αιτήματα παιδιών και εφήβων ανά τον κόσμο, με στόχο να δούμε όχι μόνο μέσα τους, αλλά κυρίως μέσα μας. Και φέτος υπάρχουν προβολές για σχολεία και για όλη την οικογένεια, ενώ ακολουθούν τις προβολές συζητήσεις με επιστήμονες και ειδικούς.

Ενα από αυτά τα παιδιά που θα γνωρίσουμε φέτος είναι και η 16χρονη Ολίβια. Γεννήθηκε και κατοικεί στη Φινλανδία και από πολύ νωρίς «ζει» μέσα στα social media. Το ντοκιμαντέρ που λέγεται «The perfect selfie» και θα προβληθεί μέσα στον χειμώνα, ανοίγει ένα μεγάλο κεφάλαιο συζήτησης που αφορά τους εφήβους αλλά και τους ενήλικες σε σχέση με τη δραστηριότητα στα κοινωνικά μέσα. Η Ολίβια από την τρυφερή ηλικία των 16 έχει 20.000 followers στο Instagram. Πώς μπορεί αυτό να επηρεάζει τη ζωή, την ηλικία, τις δραστηριότητές της;

Η εξάρτηση

Το ντοκιμαντέρ των Jenni Salonen και Maryam Razavi έρχεται σαν γροθιά στο στομάχι. Μεταφέρει βήμα βήμα τη βαθιά εξάρτηση ενός όμορφου κοριτσιού από το κινητό, αλλοιώνοντας σε βάθος τη σχέση με τον εαυτό της και την εικόνα της. Καταχρήσεις, ψυχολογικά σκαμπανεβάσματα, το πρόσωπο ως προσωπείο, ο εαυτός ως είδωλο σε μια φωτογραφία, αλλά και η πρόσβαση σε κοινωνικά γεγονότα, η δημοφιλία, η απατηλή αίσθηση μιας γενικευμένης κοινωνικότητας είναι ζητήματα που όχι μόνον θίγονται αλλά και προβληματίζουν.

Το ντοκιμαντέρ αυτό έχει την ικανότητα να μεταφέρει το αίσθημα της κόπωσης μέσα στο οποίο ζει η εξαρτημένη έφηβη. Επενδύοντας υπερβολικά μεγάλη ενέργεια στη συντήρηση του προφίλ της, αποκόπτεται από τα οφέλη της ηλικίας της και την ποιότητα της ζωής της. Ολα βγαίνουν στη φόρα και όλα κρίνονται. Το βάρος της, η απουσία συναισθηματικού και ερωτικού ενδιαφέροντος, η σχέση με τη μητέρα της, το έργο τέχνης ως καλλιτεχνική δημιουργία –η μητέρα της είναι καλλιτέχνης– και η διαφορά από τη μανία της έκθεσης μέσα από το κινητό, αναδεικνύουν την εποχή και την παθολογία που συνδέεται με αυτή. Στο τέλος, η Ολίβια συνειδητοποιεί πόσο όμηρος έχει γίνει του προφίλ της. Οπως το πρώτο εξάμηνο της ζωής το έμβρυο κοιτάζεται στον καθρέφτη για να επιβεβαιώσει με τη φωνή της μητέρας του ότι αυτό που βλέπει συνδέεται με αυτό που είναι, έτσι και η Ολίβια στα 16 της χρόνια πρέπει να αντέξει να υπάρχει χωρίς αυτό το συνεχές καθρέφτισμα των 20.000 οπαδών της. Θα τα καταφέρει άραγε;

​​Πληροφορίες για το KinderDocs:
info@kinderdocs.com.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ