ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ

Ο Εντγκάρ Ντεγκά από... μέσα

ΑΙΜΙΛΙΟΣ ΧΑΡΜΠΗΣ

Στους τοίχους της Εθνικής Πινακοθήκης του Λονδίνου συγκεντρώνονται αυτές τις μέρες πολύ ιδιαίτερα έργα του Εντγκάρ Ντεγκά.

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Μια γυναίκα, καθιστή, κοιτάζει, με ένα κομψό ζευγάρι κιάλια έξω από το κάδρο της, κατευθείαν τον θεατή. Ο τελευταίος στην πραγματικότητα δεν μπορεί να διακρίνει καλά το πρόσωπό της, το κρύβουν τα κιάλια και ο αδρός ζωγραφικός σχηματισμός του προσώπου. Ξαφνικά ο παρατηρητής γίνεται παρατηρούμενος. Υπάρχει, όπως και να το κάνουμε, κάτι το άβολο εδώ, μια κάποια ανησυχία... Πρόκειται βέβαια απλώς για έναν πίνακα. Για την ακρίβεια είναι μόνο το προσχέδιο, η σπουδή μιας μορφής, η οποία επρόκειτο να ενταχθεί σε κάποια μεγαλύτερη σύνθεση. Ετσι μόνη της όμως έχει μια δυναμική ανεπανάληπτη, η οποία μπορεί να συγκριθεί μόνο με τις υπόλοιπες εικόνες που τριγυρίζουν τον επισκέπτη που θα βρεθεί αυτές τις μέρες στην Εθνική Πινακοθήκη του Λονδίνου, για την έκθεση «Drawn in Colour», αφιερωμένη στον μεγάλο Εντγκάρ Ντεγκά.

Δεν πρόκειται για συγκέντρωση τυχαίων έργων, ούτε όμως και έκθεση highlights ή κάποιου συγκεκριμένου θέματος. Το κλειδί εδώ είναι το ανασκάλεμα του εσωτερικού κόσμου του κρυπτικού ιμπρεσιονιστή, όσο αυτό είναι δυνατό, μέσα από τα έργα του. Σε ένα άλλο παστέλ, του οποίου τα χρώματα μοιάζουν να εξαϋλώνονται, μια γυναίκα σιδερώνει ενώ η έκφρασή της είναι κάποιου που πιάνεται εξαπίνης· ένα πρώιμο snapshot, σαν αυτά που αρέσκεται σήμερα ο κόσμος να τραβά με τα κινητά του τηλέφωνα. Είναι γνωστή η εμμονή του Ντεγκά με το γυναικείο σώμα, όπως για παράδειγμα εκφράζεται μέσα από την πασίγνωστη σειρά των έργων του με τις χορεύτριες του μπαλέτου. Και σε τούτη την έκθεση έχουμε, φυσικά, μπαλαρίνες: χορεύουν, εξασκούνται, δένουν τις πουέντ. Εδώ ωστόσο αυτές οι σκηνές συνοδεύονται κι από άλλες πολύ πιο προσωπικές.

Υπάρχουν γυναίκες που παίρνουν το μπάνιο τους, που γδύνονται ή στεγνώνουν τα μαλλιά τους· ένας ολόκληρος κόσμος ιδωμένος μέσα από την κλειδαρότρυπα, σε μια εποχή που κάτι τέτοιο απαντάται πολύ σπάνια στην τέχνη. Το πραγματικά αξιοσημείωτο, όμως, είναι πως όλες αυτές οι γυμνές μορφές δεν αποπνέουν εγγύτητα ή ερωτισμό. Είναι σαν ο δημιουργός τους να παρατηρεί προσεκτικά και να αποτυπώνει τη γοητεία, σχεδόν, ενός άλλου είδους, που από κάποια συγκυρία βρέθηκε στον δρόμο του. Η έκθεση κλείνει με μια καλοδιαλεγμένη αντιπαράθεση: από την μια η επιβλητική σπουδή στο κόκκινο χρώμα του «Χτενίζοντας τα μαλλιά» και από την άλλη ένα αφοπλιστικής λιτότητας γυμνό, που φαίνεται βγαλμένο από το δημιουργικό σύμπαν του Νορβηγού Εντβαρντ Μουνκ. Δεν είναι απίθανο ο Ντεγκά να είχε κάνει κάποιο ταξιδάκι και μέχρι το Οσλο...

​​Η έκθεση «Drawn in Colour» θα διαρκέσει μέχρι 7/5. Η είσοδος είναι δωρεάν.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ