ΑΤΖΕΝΤΑ

Ματιές στον κόσμο

ΝΙΚΟΣ ΒΑΤΟΠΟΥΛΟΣ

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Ο Ρούμπενς και η Μαρία των Μεδίκων
ΠΑΡΙΣΙ

Μπροστά σε αυτό το πορτρέτο που ζωγράφισε ο Πέτερ Πάουλ Ρούμπενς το 1616 συμπυκνώνεται μία σημαντική πτυχή της πορείας του, που, ίσως, ήταν υποτιμημένη. Το πορτρέτο απεικονίζει την αρχιδούκισσα Ιζαμπέλα Κλάρα Ευγενία (1566-1633), μία ισχυρή γυναίκα του 1600 που ήταν ηγεμών των Κάτω Χωρών την περίοδο της ισπανικής κατοχής. Αλλά το πορτρέτο αυτό είναι ένα από τα πολλά, με τα οποία ο Ρούμπενς γέμισε το Ανάκτορο του Λουξεμβούργου, την παρισινή ναυαρχίδα της Μαρίας των Μεδίκων (1573-1642), βασίλισσας της Γαλλίας, και μιας από τις ηγεμονικές προσωπικότητες της εποχής. Μαζί της ο Ρούμπενς συνδέθηκε στενά και ανέλαβε να διακοσμήσει το Ανάκτορο με δεκάδες προσωπογραφίες των διασήμων και των ισχυρών.

Το Ανάκτορο του Λουξεμβούργου είναι πλέον το Μουσείο του Λουξεμβούργου, στο Παρίσι, όπου εγκαινιάστηκε η νέα έκθεση «Ρούμπενς. Πριγκιπικά πορτρέτα» (έως 14 Ιανουαρίου 2018). Με επιμελητή τον Dominique Jacquot, η έκθεση είναι μία αποκάλυψη καθώς μετατοπίζει το βλέμμα του θεατή, κυρίως απέναντι στον ίδιο τον Ρούμπενς. Η Μαρία των Μεδίκων, χήρα του βασιλιά της Γαλλίας Ερρίκου Δ΄ και μητέρα του Λουδοβίκου ΙΓ΄, υπήρξε άνθρωπος-κλειδί για την πολιτική και διπλωματική ιστορία των πρώτων χρόνων του 17ου αιώνα. Συνδεόταν εξ αίματος ή εξ αγχιστείας με όλους τους ηγεμόνες της Ευρώπης. Ομοίως, ο Ρούμπενς ήταν ένας πολυταξιδεμένος ζωγράφος, ο πιο κινητικός απ’ όλους τους καλλιτέχνες του μπαρόκ. Δούλεψε σε πολλές πόλεις και συχνά υπηρέτησε τη σχέση της τέχνης με τη διπλωματία. Η Μαρία των Μεδίκων τον προσέλαβε γιατί ήθελε τον καλύτερο για να γεμίσει με τέχνη το νέο της ανάκτορο το οποίο έχτισε το 1615. Η έκθεση που τώρα μπορεί να δει το κοινό στον ίδιο χώρο, συγκεντρώνει όλα τα πριγκιπικά πορτρέτα που ζωγράφισε ο Ρούμπενς αλλά και επίγονοί του όπως και οι ανταγωνιστές του που επιχείρησαν να ζωγραφίσουν τα ίδια πρόσωπα με τα ίδια ενδύματα. Ετσι, η έκθεση είναι ταυτόχρονα ένα μεγάλο οικογενειακό λεύκωμα της Μαρίας των Μεδίκων και ένα απάνθισμα της μπαρόκ προσωπογραφίας σε μία έκρηξη χρωμάτων και ανθρωπίνων τύπων, των ισχυρών του 17ου αιώνα. Ο Ρούμπενς και η παρισινή του περίοδος αποκαλύπτονται με αυτήν την ευκαιρία ως ένα πολύπτυχο κεφάλαιο της ευρωπαϊκής ιστορίας.

ΠΑΡΙΣΙ
Γκογκέν στο Γκραν Παλέ

Mία από τις πιο ενδιαφέρουσες παραμέτρους των εκθέσεων είναι το νέο φως που ρίχνει σε μεγάλους ζωγράφους. H έκθεση για τον Πολ Γκογκέν («Paul Gaugin, l’ alchimiste») είναι μία διεθνής συμπαραγωγή και τώρα παρουσιάζεται στο Παρίσι, στο Γκραν Παλέ, προκαλώντας κοσμοσυρροή. Η νέα αυτή προσέγγιση στον Γάλλο ζωγράφο επιχειρεί να φωτίσει όλες τις περιόδους του και να τον τοποθετήσει σε ένα ευρύ βάθρο που αποκλίνει από τη στερεότυπη προσκόλλησή του στην περίοδο της Ταϊτής.

ΛΟΝΔΙΝΟ
Εγκατάσταση στους κήπους

Ενας περίπατος στους Kew Gardens είναι μία εξαιρετική επιλογή για τους επισκέπτες του Λονδίνου. Αυτήν την περίοδο και έως τον Μάρτιο, οι επισκέπτες μπορούν να δουν και την εγκατάσταση της Rebecca Law, η οποία είναι καλλιτέχνις που δουλεύει με φυσικά υλικά και κυρίως με λουλούδια. Το μεγάλων διαστάσεων έργο της με τίτλο «Life in Death» χρησιμοποιεί αποξηραμένα άνθη από την προσωπική συλλογή της, άνθη που διατηρήθηκαν επί έξι έτη και που δημιουργούν τώρα ψευδαίσθηση αιωνιότητας.

ΒΑΡΚΕΛΩΝΗ
Χορός μεταμφιεσμένων

Η πρεμιέρα μιας διαφημισμένης παραγωγής ήταν ένα από τα «άλλα» θέματα επικαιρότητας στη Βαρκελώνη. Η όπερα του Βέρντι «Χορός μεταμφιεσμένων» παρουσιάζεται στο Liceu της Βαρκελώνης, στο εντυπωσιακό ανέβασμα του Γάλλου Vincent Boussard. Ενας από τους λυρικούς αστέρες της νέας παραγωγής είναι ο Πολωνός τενόρος Piotr Beczala, που πρωταγωνιστεί στον ρόλο του Ρικάρντο, δίπλα στον Κάρλο Αλβάρες στον ρόλο του Ρενάτο. Ενας «σκοτεινός» Βέρντι με υπογραφές ειδικού βάρους.

ΜΑΔΡΙΤΗ
Η αρχαιολογία στην Ισπανία

Ενας ανδριάντας του αυτοκράτορα Τραϊανού (53-117 μ.Χ.), που βρέθηκε στην επαρχία της Σεβίλλης, συμβολίζει το εύρος και τη φιλοδοξία της έκθεσης «Η δύναμη του παρελθόντος. 150 χρόνια αρχαιολογίας στην Ισπανία». Παρουσιάζεται στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο της Μαδρίτης, που ιδρύθηκε το 1867, έως την 1η Απριλίου 2018. Η 150ή επέτειος δίνει την αφορμή για την κατανόηση της αρχαιολογικής περιπέτειας στην Ισπανία και η έκθεση αυτή είναι μία κορύφωση της συνεργασίας.

ΜΟΝΡΟΒΙΑ
Ενα λαμπρό ερείπιο

Το Ducor Hotel στη Μονροβία της Λιβερίας ήταν για πολλά χρόνια το πολυτελέστερο ξενοδοχείο της Δυτικής Αφρικής και το πρώτο πεντάστερο για όλη την ήπειρο. Χτισμένο το 1960 από τον Ισραηλινό Moshe Mayer σε ιδανική θέση με θέα προς όλη την πόλη, το Ducor Hotel ήταν ένα διαμάντι του μοντερνισμού έως το 1989, οπότε έκλεισε. Σήμερα στέκει ερειπωμένο να θυμίζει τις εποχές ευημερίας της χώρας. Εκεί σύχναζαν πολιτικοί, διπλωμάτες και επιχειρηματίες, που αναζητούσαν ένα ιδανικό μέρος για να μείνουν.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ