ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Φρένο Βρυξελλών στα «δώρα» από το υπερπλεόνασμα

ΕΛΕΝΗ ΒΑΡΒΙΤΣΙΩΤΗ

Διαφορετικές θέσεις για το μοίρασμα του υπερπλεονάσματος του 2017 τόσο μεταξύ Αθήνας - Βρυξελλών όσο και εντός της κυβέρνησης.

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Διαφορές εντός της κυβέρνησης αλλά και αποστάσεις μεταξύ Αθήνας και Βρυξελλών παρατηρούνται ως προς τον τρόπο που θα αξιοποιηθεί το υπερπλεόνασμα το οποίο μπορεί να προκύψει το 2017.

Και ενώ ο υπουργός Επικρατείας Χ. Βερναρδάκης δήλωνε χθες ότι θα δοθούν από 1.000 ευρώ σε ένα εκατομμύριο πολίτες, κάτι τέτοιο θα έβρισκε τις Βρυξέλλες αλλά και μέλη του οικονομικού επιτελείου στην Αθήνα αντίθετα.

Οι χειρισμοί του 2016, όταν ο πρωθυπουργός είχε εξαγγείλει και τελικά μοιράσει μπόνους 500 ευρώ σε συνταξιούχους, δεν πρέπει να επαναληφθούν, υποστηρίζουν στις Βρυξέλλες. Σε περίπτωση που υπάρξει υπερπλεόνασμα θα πρέπει να τηρηθούν τα συμφωνηθέντα, δηλαδή να δοθεί σε πληρωμή ληξιπρόθεσμων οφειλών, σε κοινωνικές πολιτικές και αναπτυξιακά μέτρα και όχι σε μπόνους συντάξεων, καθώς αυτό θα υπονόμευε προηγούμενες μεταρρυθμίσεις. Συγχρόνως το υπερπλεόνασμα θα πρέπει να διατεθεί για την επιστροφή εισφορών υγείας σε συνταξιούχους, ύψους 315 εκατ. ευρώ, οι οποίες τους είχαν επιβληθεί παλαιότερα και κρίθηκαν αντισυνταγματικές.

Τα τεχνικά κλιμάκια επιστρέφουν σήμερα στην Αθήνα, ενώ οι επικεφαλής αναμένονται τη Δευτέρα, με σκοπό να μείνουν στην Ελλάδα μέχρι την επόμενη Παρασκευή προκειμένου να εξετάσουν κατά πόσον ο προϋπολογισμός του 2018 θα πετύχει τον δύσκολο στόχο του πρωτογενούς πλεονάσματος 3,5% του ΑΕΠ.

Οι Βρυξέλλες δεν συζητούν σε αυτήν τη φάση επιβολή νέων μέτρων με τις ελληνικές αρχές, αλλά ακόμα είναι πολύ νωρίς για να αποφασίσουν κάτι τέτοιο. Οι επικεφαλής θα επιστρέψουν στην Ελλάδα στα τέλη Νοεμβρίου και αν υπάρχει αρκετή πρόοδος αναμένεται να γίνει συμφωνία σε τεχνικό επίπεδο πριν από τις γιορτές των Χριστουγέννων. Στο πρόγραμμα προβλέπεται ότι θα εκταμιευθούν ακόμα 18,4 δισ. ευρώ με την ολοκλήρωση της τρίτης και τέταρτης αξιολόγησης, τα οποία θα πρέπει να χρησιμοποιηθούν εν μέρει στη δημιουργία ενός μαξιλαριού ρευστότητας που θα χρειαστεί η χώρα για να βγει στις αγορές μετά τη λήξη του προγράμματος.

Αυτό το μαξιλάρι μπορεί να ήταν πολύ μεγαλύτερο για την Ιρλανδία και την Πορτογαλία, αλλά οι χρηματοδοτικές ανάγκες της χώρας για τα επόμενα χρόνια είναι επίσης πολύ μικρότερες. Οσον αφορά το κατά πόσον θα συμφωνηθεί μια πιστωτική γραμμή για μετά τη λήξη του προγράμματος, δεν έχει τεθεί ακόμα προς συζήτηση και θα εξαρτηθεί από τις συνθήκες της αγοράς κατά την ολοκλήρωση του προγράμματος και τον βαθμό εμπιστοσύνης.

Η πορεία των ιδιωτικοποιήσεων παραμένει ένα από τα σημαντικότερα θέματα για τις Βρυξέλλες, με τα μάτια να είναι στραμμένα προς το Ελληνικό, καθώς είναι μία επένδυση-σύμβολο για τα μηνύματα που στέλνει στις αγορές και εμβληματική για το κατά πόσον η χώρα είναι έτοιμη να δεχθεί ξένους επενδυτές.

Σε σχέση με τη δόση των 800 εκατομμυρίων ευρώ, που είναι διαθέσιμα ώς το τέλος Οκτωβρίου, οι Βρυξέλλες δεν έχουν λάβει τα στοιχεία που απαιτούν, αλλά υπάρχει αισιοδοξία ότι αυτό θα μπορούσε και να γίνει. Γνωρίζουν ότι ο στόχος είναι φιλόδοξος, διότι το ποσό αποπληρωμής των ληξιπρόθεσμων οφειλών πρέπει να εκκαθαριστεί και από ίδια κεφάλαια της Ελλάδας.

Οσον αφορά τον ρόλο του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου, υπενθυμίζουν ότι το πρόγραμμα θα ενεργοποιηθεί μόνον όταν υπάρχει συμφωνία για περαιτέρω ελάφρυνση του ελληνικού χρέους, κάτι όμως που θα συμφωνηθεί κατά τη λήξη του προγράμματος. Γι’ αυτό και στις Βρυξέλλες τονίζουν ότι είναι πάρα πολύ σημαντικό να κλείσει η τρίτη αξιολόγηση όσο το δυνατόν νωρίτερα, έτσι ώστε οι συζητήσεις για την ελάφρυνση του ελληνικού χρέους να μη γίνουν υπό τη βαριά σκιά μιας ανοιχτής αξιολόγησης, που θα έχει καθυστερήσει επικίνδυνα για άλλη μια φορά.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ