ΔΙΕΘΝΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Ευρωκαναδικός ελιγμός απέναντι στην αμερικανική Boeing

REUTERS, BLOOMBERG

H ευρωπαϊκή Airbus θα αποκτήσει την πλειονότητα των μετοχών της εταιρείας που παράγει το μοντέλο CSeries, μια οικογένεια μεσαίων αεροσκαφών χωρητικότητας 100 έως 150 ατόμων.

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Επί χρόνια, οι δύο σημαντικότερες ανταγωνίστριες εταιρείες στη διεθνή αερoναυπηγική αγορά, η Airbus και η Boeing, προσπαθούσαν να κατατροπώσουν η μία την άλλη. Τώρα, όμως, έφθασε η στιγμή. Η Airbus μπορεί να καυχηθεί ότι με την απόκτηση μεριδίου στο πρόγραμμα των τζετ CSeries της Bombardier κατόρθωσε σε αυτήν τη φάση να βγάλει νοκ άουτ την Boeing.

Τι ακριβώς συνέβη; Η Boeing έπεισε τις αμερικανικές αρχές ότι η Βοmbardier επιδοτούνταν παράνομα από την καναδική κυβέρνηση και έτσι μπορούσε να πουλάει φθηνότερα τα αεροσκάφη της στην αγορά των ΗΠΑ και στην Delta Airlines ειδικότερα. Το υπουργείο Εμπορίου εισάκουσε την Βoeing και επέβαλε στην Bombardier δασμούς 300% στα αεροσκάφη της σειράς CSeries. Ερχεται τώρα η ευρωπαϊκή Αirbus και αποφασίζει να αποκτήσει πλειοψηφικό μερίδιο (50,1%) στο πρόγραμμα κατασκευής αυτών των τζετ CSeries, δίνοντας ταυτόχρονα την ευκαιρία στην Bombardier να παρακάμψει τους δασμούς. Το πρόγραμμα είναι αξίας 6 δισ. δολαρίων και συμμετέχει σε αυτό η καναδική αεροναυπηγική με 31% και το Συνταξιοδοτικό Ταμείο Κεμπέκ με 19%.

Συγκεκριμένα, η Bombardier μπορεί πλέον να κατασκευάζει τα τζετ στο εργοστάσιο της Airbus στην Αλαμπάμα των ΗΠΑ. «Η συναρμολόγηση των αεροσκαφών μας εκεί σημαίνει ότι επιλύεται το θέμα των δασμών που θα μας επιβάρυνε σε πολύ μεγάλο βαθμό», τονίζει ο Aλέν Μπελμάρ, διευθύνων σύμβουλος της Bombardier. «Τα αεροσκάφη CSeries θα θεωρούνται εγχώρια προϊόντα και όχι εισαγόμενα». Επωφελής αποβαίνει η συνεργασία και για τη Βρετανία.

Στη Βόρεια Ιρλανδία η Bombardier διατηρεί εργοστάσιο κατασκευής πτερυγίων, του οποίου το μέλλον είχε τεθεί σε αμφισβήτηση λόγω της διαμάχης ΗΠΑ-Καναδά. Μάλιστα, η Βρετανίδα πρωθυπουργός Τερέζα Μέι είχε παρέμβει ζητώντας από τον Ντόναλντ Τραμπ να κινηθεί για να περιφρουρηθούν οι θέσεις εργασίας στη Βόρεια Ιρλανδία.

Κατά τον Τομ Εντερς, επικεφαλής της Airbus, η συνεργασία της εταιρείας του με την καναδική θα ευνοήσει και τις Ηνωμένες Πολιτείες δημιουργώντας θέσεις εργασίας. Ο αναλυτής του κλάδου αερομεταφορών Τόνι Γουέμπερ επισημαίνει ότι η σειρά CSeries θα συμπληρώσει την γκάμα αεροσκαφών της Airbus με τον μονό διάδρομο. «Τα τζετ της σειράς CSeries και ειδικά εκείνα με τις 160 και 180 θέσεις συμπληρώνουν τα μικρής ατράκτου A320, Α321 και Α319 της Airbus και, ταυτόχρονα, αποτελούν διακριτές αγορές – αν αυξήσεις την τιμή σε μία από αυτές, δεν σημαίνει ότι θα αυξηθεί η ζήτηση σε κάποια άλλη με αεροσκάφη χαμηλότερης τιμής».

Αξίζει να αναφερθεί πως η Airbus προσφέρει «χείρα βοηθείας» στην Bombardier, η οποία πριν από δύο χρόνια διασώθηκε χάρη στη βοήθεια του Συνταξιοδοτικού Ταμείου του Κεμπέκ και δεν πτώχευσε. Ο λόγος ήταν ότι είχε επιδοθεί στην αεροναυπήγηση πολλών αεροσκαφών ταυτόχρονα, ενώ, όπως εκτιμούν αναλυτές, θα συνεχίσει να «αιμορραγεί» οικονομικά και το 2018. Αυτήν την περίοδο διέρχεται μία πενταετούς διάρκειας αναδιάρθρωση.

Η στρατηγικής σημασίας συνεργασία με την Airbus, όπως τη χαρακτήρισε ο Αλεν Μπελμάρ της Bombardier, προσφέρει στην εταιρεία του σημαντικά οφέλη σε μία δύσκολη στιγμή: οικονομίες κλίμακος, το κύρος του ονόματος Airbus, βελτιωμένο δίκτυο πωλήσεων και ενίσχυση της θέσεώς της στη διένεξη με την Bοeing. Τους τελευταίους 18 μήνες τα CSeries δεν έχουν ούτε μία παραγγελία, αλλά προφανώς η συμμετοχή της Airbus στο πρόγραμμα ναυπήγησής τους θα προσελκύσει περισσότερους πελάτες. Η Bombardier προσβλέπει σε ισοσκελισμένο προϋπολογισμό του προγράμματος των τζετ CSeries το 2020. Αφότου γνωστοποιήθηκε η συνεργασία Airbus-Bombardier, χαρακτηριστικά είναι τα σχόλια του αμερικανικού αερομεταφορέα της Delta Airlines, η οποία έχει παραγγείλει 75 καναδικά αεροσκάφη: «Ανυπομονούμε να εισάγουμε τα CSeries στον στόλο μας». H δε Boeing, τέλος, η οποία φέρεται να κατελήφθη εξαπίνης, έκανε λόγο για αμφιλεγόμενη συμμαχία.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ