ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ

«Διεθνές» ελληνικό design

ΕΛΙΣ ΚΙΣ

Αποψη της έκθεσης από τη χθεσινή ημέρα των εγκαινίων στους χώρους του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου στις Βρυξέλλες.

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Σε έναν κεντρικό χώρο του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου το σήμα «προειδοποιεί» τους επισκέπτες: «Beware of Greeks», φοβού τους Eλληνες. Oμως εδώ δεν πρόκειται για έναν ακόμη γύρο συζητήσεων περί προϋπολογισμών, αλλά για μια παρουσίαση ελληνικού ταλέντου. Η έκθεση χρηστικών αντικειμένων «Beware of Greeks – Contemporary Greek designers» είναι μια πρωτοβουλία της ανεξάρτητης ευρωβουλευτού Σοφίας Σακοράφα με στόχο την προβολή και ανάδειξη του σύγχρονου ελληνικού design αλλά και της επιχειρηματικής εξωστρέφειας. Η παρουσίαση, η οποία εγκαινιάστηκε την Τρίτη, χρηματοδοτείται από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και ενισχύεται από την Ελληνίδα ευρωβουλευτή.

«Το design αφορά και απευθύνεται σε όλο το φάσμα των δραστηριοτήτων της ελληνικής επιχειρηματικότητας. Παράλληλα, η Ελλάδα έχει δική της κουλτούρα και παράδοση, η οποία σαν brand name είναι αναγνωρίσιμη διεθνώς, χωρίς να έχει αποκτήσει όμως μια ισχυρή ταυτότητα σύγχρονης παραγωγής. Aπειρες ιδέες μπορούν να αποτελέσουν μαγιά για αυτήν την ταυτότητα του ελληνικού design κατ’ αναλογίαν του ιταλικού ή του γαλλικού», λέει η ανεξάρτητη ευρωβουλευτής στην «Κ».

Στην παρουσίαση των Βρυξελλών, δημιουργίες από επαγγελματίες σχεδιαστές  «συμβιώνουν» με προτάσεις φοιτητών. Στην περίπτωση των δεύτερων, πρόκειται για τους νικητές δύο διαγωνισμών, ο πρώτος, με τη συμμετοχή φοιτητών από το Τμήμα Μηχανικών Παραγωγής Προϊόντων και Συστημάτων του Πανεπιστημίου Αιγαίου, έγινε στο Μουσείο Μπενάκη, και ο δεύτερος, με δουλειά φοιτητών στο Τμήμα Σχεδιασμού και Τεχνολογίας Ξύλου και Επίπλου του ΤΕΙ Καρδίτσας, εξελίχθηκε στη θεσσαλική πόλη. «Η σχέση εκπαίδευσης με την αγορά δεν μπορεί να έχει εντολείς και εντολοδόχους», σημειώνει η ευρωβουλευτής. «Δεν μπορεί η αγορά να “παραγγέλλει” και η εκπαίδευση να προσαρμόζεται, γιατί έτσι οδηγούμεθα σε μια στρέβλωση και σε μια ακύρωση του ρόλου της εκπαίδευσης. Και το απολύτως αντίστροφο είναι αναποτελεσματικό και αντιπαραγωγικό. Η αγορά είναι η ίδια η κοινωνία και πρέπει να βρίσκεται σε έναν διαρκή “διάλογο” με την εκπαίδευση έτσι ώστε να επωφελούνται και οι δύο πλευρές».

Μια φρέσκια ματιά στα στοιχεία της ελληνικής πολιτιστικής κληρονομιάς και ο τρόπος με τον οποίο μεταφέρονται στη σημερινή Ελλάδα είναι ο δημιουργικός και συνδετικός άξονας της έκθεσης, η οποία, σύμφωνα με την εμπνεύστριά της, φιλοδοξεί «να δώσει την ευκαιρία στους επισκέπτες αλλά και στους συμμετέχοντες να υποστηρίξουν τη σύνδεση της λέξης design με το επίθετο “ελληνικό”. Να δώσει ίσως μια αφορμή να πάρει σχήμα μια συντονισμένη προσπάθεια, να υπάρξει το “ελληνικό design” σαν επιχειρηματική δραστηριότητα».

Δημιουργοί

Στις Βρυξέλλες ταξίδεψαν οι λάτρεις της ιστιοπλοΐας Στρατής Ανδρέαδης, Σπύρος Ντάικος και Χρύσα Χαλικιοπούλου και οι τσάντες τους από παροπλισμένα πανιά (www.saltybag.com), η Μαρία Oλγα Βλάχου και η ψηφιακή χειροτεχνία της (www.postfolk.com), η Λούλα Λεβέντη με τα εικαστικά μεταξωτά φουλάρια της (www.atotemfurelita.com) και η Σοφία Παπακώστα, η οποία μεταφέρει νησιώτικες κουλτούρες στα κοσμήματά της. Στην πρωτεύουσα του Βελγίου βρίσκεται επίσης η σχεδιάστρια αντικειμένων και επίπλων που αγαπάει το ξύλο, το μέταλλο και το δέρμα Χριστίνα Σκουλούδη (www.skouloudi.com) και ο Σέργιος Φωτιάδης (www.wedesign.gr) με έργα που μπορεί να είναι από τσιμέντο αλλά και από χαρτί.         
                                   
​​Η σκηνογραφία της έκθεσης ανήκει στον αρχιτέκτονα Δημήτρη Παπαγεωργίου, ενώ σημειώνεται ότι η παρουσίαση δεν έχει εμπορικό χαρακτήρα και οι συμμετέχοντες δεν παίρνουν μέρος με τα εμπορικά σήματά τους. Η παρουσίαση θα διαρκέσει μέχρι και την Παρασκευή. 

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ