ΕΛΛΑΔΑ

Ο Γιάννης Μπουτάρης, τα ταμπού που σπάνε και οι τρεις στόχοι

ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΑΘΗΝΑΚΗΣ

Στιγμιότυπο από την ψηφιακή έκθεση για την Οκτωβριανή Επανάσταση στο Περίπτερο 2 της ΔΕΘ, στο πλαίσιο των 52ων Δημητρίων.

Η δημοτική αρχή της πόλης επένδυσε τα ρέστα της στο προφίλ του Γιάννη Μπουτάρη, του δημάρχου «με τα λιγότερα κόμπλεξ», όπως λένε όσοι γνωρίζουν. Κι ενώ οι οδηγοί ταξί γκρινιάζουν όταν τους ζητάς να σε πάνε στην πλατεία Αριστοτέλους μέρα-μεσημέρι («Ξέρεις τι κίνηση θα έχει;») και οι καταστηματάρχες είναι έξαλλοι με τα έργα του μετρό, την απόσυρση των... τραπεζοκαθισμάτων και την ελλιπέστατη καθαριότητα, ο Γιάννης Μπουτάρης, όπως οι περισσότεροι παραδέχονται, έσπασε πολλά ταμπού στην «πόλη που ήταν γνωστή για τον παπά και τον νομάρχη της, την πόλη που ήταν γνωστή για τους λάθος λόγους», όπως μου εκμυστηρεύτηκε νεαρός designer της Θεσσαλονίκης.

Αυτή η στάση αρχής κεφαλαιοποιήθηκε, όπως όλα δείχνουν, σε εξωστρέφεια. Η Θεσσαλονίκη επενδύει εκ νέου στον πολιτισμό της –εμπλουτίζοντας τις συνεργασίες της, με συμμετοχή στον διεθνή διάλογο– και στον γαστρονομικό τουρισμό. Μπορεί «η μπουγάτσα και το σάντουιτς να μην τελειώσουν ποτέ από τη Θεσσαλονίκη, αλλά έχουν τελειώσει ως σήματα κατατεθέντα», όπως λέγεται σχετικά.

Μπίνγκο! Η Θεσσαλονίκη μοιάζει να παλεύει με τα σήματα κατατεθέντα: ο Λευκός Πύργος στεγάζει ψηφιακή έκθεση για τυφλούς και κωφαλάλους από το Μουσείο Βυζαντινού Πολιτισμού, με απτική και ηχογραφημένη ξενάγηση, και ταυτόχρονα εμπνέει τα προϊόντα ενός καταστήματος που δίνει νέα πνοή στο σουβενίρ, αλλά βρίσκεται στην πασίγνωστη Ναυαρίνου και λέγεται «From Thessaloniki». Η Αγιορείτικη Εστία μπορεί, την ίδια στιγμή, στο ισόγειο να πουλάει την Κλίμακα του Ιωάννου και στον ημιώροφο να στεγάζει εγκατάσταση της Πέγκυς Κλιάφα από κουτιά χαπιών στο πλαίσιο της 6ης Μπιενάλε Σύγχρονης Τέχνης, που «τρέχει» ώς τον Ιανουάριο. Το Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης μπορεί να στεγάζει ταυτόχρονα τη Δωρεά Αλέξανδρου Ιόλα, τα έργα της ματαιωμένης Μπιενάλε του Τσανάκαλε και έργα της πιο δυναμικής ώς τώρα έκθεσης στην πόλη, με τον τίτλο «Κοινοί Ιεροί Τόποι», με αναφορά στο χριστιανικό, το εβραϊκό και το μουσουλμανικό παρελθόν της Θεσσαλονίκης. «Παράσημο», ο βανδαλισμός της αφίσας της έκθεσης. «Δεν θα την αφαιρέσουμε αυτή τη βανδαλισμένη αφίσα. Πρέπει να μείνει μνημείο των συγκρούσεων του νέου με το παλιό σ’ αυτή την πόλη», λένε στην «Κ» στελέχη του Δήμου Θεσσαλονίκης.

Ολα αυτά λαμβάνουν χώρα με την πλήρη υποστήριξη της δημοτικής αρχής. Εξάλλου, σύμφωνα με τις ίδιες πηγές, ο δήμος, από το 2011 και μετά, έχει πάψει να λειτουργεί προστατευτικά – είναι πλέον μία πλατφόρμα συνάντησης των δημιουργικών ομάδων και φορέων της πόλης. Τι σημαίνει αυτό; «Ακούμε τους πάντες, καταγράφουμε, έχουμε κοινή βάση δεδομένων των δράσεων φορέων και ομάδων στην πόλη, φέρνουμε κοντά την κοινωνία των πολιτών και πυροδοτούμε συνέργειες», λέγεται σχετικά.

Με... παραδείγματα

Χαρακτηριστικό παράδειγμα, πάντως, όσων λέγονται είναι η 6η Μπιενάλε Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης και τα 52α Δημήτρια, τα οποία κινδύνευσαν με ματαίωση για «χίλιους δυο ακατανόητους λόγους από την αντιπολίτευση, αλλά και από τη συμπολίτευση», λένε αρμόδιες πηγές στην «Κ». Ετσι, χάθηκε ένας μήνας δουλειάς, κατά τον οποίον, όμως, «εμείς ετοιμάζαμε όλη τη χαρτούρα για να κερδίσουμε χρόνο. Μέχρι, όμως, την ψήφιση από το δημοτικό συμβούλιο, είχαμε ακυρώσεις από σχήματα και καλλιτέχνες, διότι δεν μπορούσαν να δεσμευθούν περαιτέρω», αναφέρουν στελέχη του δήμου.

Τα Δημήτρια, όμως, και η Μπιενάλε εγκαινιάστηκαν σχεδόν ταυτόχρονα και απλώνονται σε όλους τους χώρους της Θεσσαλονίκης, μετατρέποντάς τη σε κόμβο πολιτισμού. Το πολύχρωμο κοινό των εγκαινίων της φουάρ στο ΚΜΣΤ, στις 30 Σεπτεμβρίου, μεταφέρθηκε, σχεδόν αυτούσιο, στα εγκαίνια της επόμενης ημέρας στο Περίπτερο 2 της ΔΕΘ, όπου παρουσιάζεται η μεγάλη ψηφιακή έκθεση για τα 100 χρόνια της Οκτωβριανής Επανάστασης. Κάτι που, όπως λένε πηγές του δήμου, δεν θα γινόταν να μην εορταστεί, ειδικά όταν η πόλη, διά του ΚΜΣΤ, διαθέτει τη Συλλογή Κωστάκη, την ευρεία και μοναδική, εκτός Ρωσίας, συλλογή Ρωσικής Πρωτοπορίας, τμήματα της οποίας ταξιδεύουν ως δάνεια σε ολόκληρο τον κόσμο και προκαλούν συνέδρια.

Μάλιστα, το 2018, ο Δήμος Θεσσαλονίκης, το ΚΜΣΤ, η Μπιενάλε και τα Δημήτρια θα εκθέσουν έργα αμιγώς Θεσσαλονικέων εικαστικών στο Ερμιτάζ της Αγίας Πετρούπολης. «Ο δήμος κερδίζει όταν οι πολίτες είναι ικανοποιημένοι και οι φορείς ζωντανοί», μεταφέρεται στην «Κ».

«Τρεις είναι οι στόχοι και επιτυγχάνονται σιγά σιγά: Το Μητροπολιτικό Μουσείο Εικαστικών Τεχνών Θεσσαλονίκης, το Μουσείο Ολοκαυτώματος και η ανάδειξη των ευρημάτων του μετρό. Δεν έχουμε χρήματα για μεγάλα πολιτιστικά γεγονότα, αλλά θα επενδύσουμε στον πολιτισμό, στην ιστορία και στον τουρισμό».

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ