ΕΛΛΑΔΑ

Διαμαντοπούλου: Η κυβέρνηση επενδύει στην ισοπέδωση των πανεπιστημίων

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Σφοδρή κριτική στο υπουργείο Παιδείας για την κατάσταση συνολικά στο εκπαιδευτικό σύστημα και κυρίως στην τριτοβάθμια εκπαίδευση άσκησε η πρώην υπουργός Παιδείας και επικεφαλής της Ωρας Αποφάσεων, Αννα Διαμαντοπούλου, μιλώντας στον Αθήνα 9.84 και στη ΣΤΑΣΗ των 2 με τον Αρη Τόλιο.

Μιλώντας στον ραδιοφωνικό σταθμό, κάλεσε την πανεπιστημιακή κοινότητα, καθηγητές και εκπαιδευτικούς, σε κινηματική αντίδραση κατά της ανομίας. «Η σιωπηλή πλειοψηφία να ξεσηκωθεί και να κλείσει τα Παν/μια μέχρις ότου φύγουν τα άνομα στοιχεία», σημείωσε χαρακτηριστικά, τονίζοντας ότι αν έμπαινε ένας τίτλος στην πολιτική του υπουργείου Παιδείας θα ήταν «εθνικιστική αντίληψη λειτουργίας των δομών του εκπαιδευτικού συστήματος, η οποία παράγει αντεθνικά αποτελέσματα. Για όλα αποφασίζει ο υπουργός, είναι μια αντίληψη του προηγούμενου αιώνα».

Στη συνέχεια, η πρώην υπουργός κατηγόρησε τον κ.Γαβρόγλου για δογματισμό και έλλειψη παραστάσεων: «Το θεσμικό πλαίσιο που υπάρχει για τα Πανεπιστήμια μας γυρνά πολύ πίσω, ενώ κυριαρχεί η κουλτούρα της ελάσσονος προσπάθειας. Η κυβέρνηση επενδύει στην ισοπέδωση των Πανεπιστημίων στους χώρους των οποίων δεν υπάρχει η παραμικρή ασφάλεια». Επίσης επέκρινε την κυβέρνηση για την επιστροφή του θεσμού των αιώνιων φοιτητών, τον οποίο η ίδια είχε καταργήσει. 

Επιπλέον, η κα Διαμαντοπούλου άσκησε κριτική και στον τρόπο που γίνονται οι συνενώσεις ΑΕΙ-ΤΕΙ, λέγοντας πως ακόμα και γιαυτές αποφασίζει ο υπουργός.

Αναλυτικά η συνομιλία που είχε η πρώην υπουργός:

Δημοσιογράφος: Ενα σοβαρό εργαλείο είναι η έρευνα της Αρχής Διασφάλισης και Πιστοποίησης Ποιότητας στην Εκπαίδευση .

Α.Διαμαντοπούλου: «Είναι μια πολύ σοβαρή Αρχή, που δεν έχει τη δυνατότητα να κάνει το έργο που έκανε λόγω και οικονομικού προβλήματος. Μού έκανε εντύπωση και είναι από τα θετικά των αλλαγών που έκαναν, ότι τουλάχιστον δεν πήραξαν αυτή την Αρχή, διότι μετά θα υπήρχε πάρα πολύ σοβαρό πρόβλημα μετά με το ευρωπαικό επίπεδο. Αυτό που γίνεται αυτή τη στιγμή στην Παιδεία συνολικά και ιδιαίτερα στα Πανεπιστήμια, γιατί συνήθως λέμε ότι όλα πρέπει να ξεκινήσουν από το Δημοτικό, αλλά για να γίνει αυτό πρέπει να αλλάξουν οι δάσκαλοι. Για να αλλάξουν οι δάσκαλοι πρέπει να
αλλάξουν οι Σχολές, οι οποίες παράγουν τους δασκάλους και να αντιμετωπίσουν τα θέματα του 21 ου αιώνα.

Αυτό που γίνεται σήμερα στα Πανεπιστήμια είναι απολύτως καταστροφικό. Πρώτον, έχουμε ένα θεσμικό πλαίσιο που γυρίζει προς τα πίσω και που δεν το συναντάς πλέον σε καμμία ευρωπαϊκή χώρα. Δεύτερον, υπάρχει παντού μια κουλτούρα της ελάσσονος προσπάθειας. Δεν υπάρχουν η λογική των κανόνων που ουσιαστικά διαμορφώνουν τους πολίτες, της ανταμοιβής, της αντικειμενικής αξιολόγησης ώστε να μπορεί κάποιος να βοηθηθεί για αντικειμενικά προβλήματα που έχει και δεν υπάρχει η συνολική κουλτούρα ότι μπαίνοντας στο Πανεπιστήμιο, μπαίνω σε ένα χώρο όπου θα παλέψω και θα αριστεύσω. Γιατί το Πανεπιστήμιο είναι κατ' εξοχήν ένας χώρος όπου θα πρέπει να ενισχύεται η αριστεία. Εκτός από το θεσμικό πρόβλημα έχουμε λοιπόν και πρόβλημα κουλτούρας το οποίο είναι εξαιρετικά σημαντικό γιατί αυτή η κυβέρνηση χτίζει πάνω την ισοπέδωση των Πανεπιστημίων. Ένα πολύ σημαντικό τρίτο θέμα που δεν αντιμετωπίζει πλέον καμμία δημοκρατία στον κόσμο είναι το θέμα ασφάλειας στα Πανεπιστήμια. Τα Παν/μια είναι χώροι όπου δεν υπάρχει ασφάλεια». 

Δημοσιογράφος: Είναι τραγικό το 2017 να συζητάμε ότι το μεγαλύτερο πρόβλημα για το ελληνικό Πανεπιστήμιο είναι να απελευθερωθεί από την αθλιότητα. Δεν γίνεται πουθενά στον κόσμο. Το λέω γιατί έγιναν viral στο διαδίκτυο δύο εικόνες.Η εικόνα ενός πεντακάθαρου Πανεπιστημίου στη Λιουμπλιάνα, ένα κτίριο που έβγαζε κύρος και η εικόνα της δικής μας της ΑΣΟΕΕ με τα πλακάτ, τα συνθήματα στους τοίχους, την πύλη με σκουπίδια, μια εικόνα που δεν είναι για Πανεπιστήμιο.

Α.Διαμαντοπούλου: «Ολη αυτή η αισθητική αυτή που δεν ενοχλεί πια κανέναν... Η ΑΣΟΕΕ είναι ένα καταπληκτικό κτίριο ,το Μετσόβειο ένα εξαιρετικό κτίριο, για να κτιστεί η Πανεπιστημιούπολη στου Ζωγράφου και η Φοιτητική Εστία χρειάστηκαν εκατομμύρια του ελληνικού λαού. Οταν κατασκευάστηκαν ήταν κοσμήματα.Ολα αυτά μέσα από τα χρόνιαδιαλύθηκαν με μια λογική του ότι καθένας μπορεί να κάνει ό,τι θέλει. Δήθεν συλλογικότητες, δήθεν δημοκρατία για να καταλήξουμε στο τοπίο που έχουμε σήμερα και το οποίο δεν συναντάται όπως είπατε σε καμμία άλλη χώρα». 

*ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΑΙΩΝΙΟΥΣ ΦΟΙΤΗΤΕΣ

Α. Διαμαντοπούλου: «Να ξαναπάμε όμως στο θεσμικό θέμα. Τα παιδιά δεν παίρνουν στο σωστό χρόνο πτυχίο. Ξαναέφεραν το θέμα των αιωνίων φοιτητών.Μια παγκόσμια καινοτομία. Πρέπει να σας πώ ότι όταν είχαμε καταργήσει την ιστορία αυτή, χιλιάδες παιδιά είχαν πάρει το πτυχίο τους μέσα σε 2 χρόνια και είχαν μπεί στη λογική να ξαναγυρίσουν στις σπουδές τους .Και τώρα η απόλυτη νιρβάνα.Το 53% των φοιτητών παίρνουν τα πτυχία τους εκτός του κανονικού χρόνου σπουδών και αυτό συνιστά βαθμό ποιότητας στην κατάταξη των Πανεπιστημίων».

Δημοσιογράφος: Δείχνει ένα ραχατλίδικο ρυθμό το να λές πάρε όποτε θές το πτυχίο σου,δεν γίνεται πουθενά στο κόσμο αυτό.

A.Διαμαντοπούλου: “Για αυτό έχει γίνει έρευνα και έχουμε μάλιστα τα στοιχεία του ΟΟΣΑ. Δεν υπάρχει καμμία χώρα στον κόσμο , υπήρχε μόνο η Ιταλία πριν από 30 χρόνια, όπου κάποιος μπορούε να μπεί και να βγεί μετά από 25 χρόνια Αυτά είναι συμπτώματα πραγματικής παρακμής και μια συγκεκριμένης αντίληψης για το τί είναι το Παν/μιο. Ομως το Πανεπιστήμιο, είτε μας αρέσει η λέξη είτε όχι, είναι η πνευματική ελίτ μιας κοινωνίας ο μέσος όρος των Πανεπιστημίων πρέπει να είναι πάρα πολύ υψηλός. Δεν μπορούμε να κρίνουμε από το 1% που πάει στα ξένα Πανεπιστήμια. Πρέπει εδώ να αναπτύσσονται αυτά τα παιδιά». 

Δημοσιογράφος: Και με δεδομένο το οικονομικό πρόβλημα που αντιμετωπίζουμε, λόγω της κρίσης, αυτό θα έπρεπε να εντείνει τις προσπάθειές μας πρός την ποιότητα , πρός την κατεύθυνση που λέγατε.

Α.Διαμαντοπούλου: «Πρός την ποιότητα και πρός την ανάγκη τα Πανεπιστήμια να βρίσκουν δικούς τους πόρους , όπως συμβαίνει στις περισσότερο αναπυγμένες χώρες. Τα Πανεπιστήμια έχουν την κρατική χρηματοδότηση και γι αυτό έχουν τα συμβούλιά τους. Να κάνουν αναπτυξιακά προγράμματα και να βρίσκουν και τους δικούς τους πόρους.Εαν έχει όλα αυτά μπορεί να πάρει τους δικούς του καθηγητές , να επιλέξει το ίδιο πόσο και τι είδους προσωπικό θα έχει και να μην είναι μια κεντρικά κατευθυνόμενη ιστορία από το Υπ Παιδείας. Ξέρετε, ακούτε ότι ο Υπουργός κάνει διάφορες συνενώσεις. Πανεπιστήμια με ΤΕΙ. Ακούω ότι το Ιόνιο Πανεπιστήμιο θα συνενωθεί με το ΤΕΙ Ιονίου, το ΤΕΙ Ηπείρου με τα Πανεπιστήμια Ηπείρου. Κάποια στιγμή πήρα τηλέφωνο και ρώτησα αν υπάρχει κάποια αναφορά, κάποια έκθεση της Αρχής Διασφάλισης και Πιστοποίησης Ποιότητας στην Εκπαίδευση με
κάποιες προυποθέσεις για αυτές τις συνενώσεις και να μην υπάρξουν προβλήματα ποιότητας σπουδών εξ αυτών των συγχωνεύσεων.Γιατί τα ΤΕΙ έχουν διαφορετικό πρόγραμμα σπουδών και όχι κατώτερη ποιότητα.Η απάντηση που πήρα ήταν ότι δεν είχαν ερωτηθεί καν από τον υπουργό. Δηλαδή αποφασίζει μόνος του και δεν μιλάει όπως βλέπετε κανείς γιατί υπάρχει το πολιτικό κόστος. Και η ουσία δηλαδή το ότι πρέπει δηλαδή να έχουμε και Εφαρμοσμένες Επιστήμες και Πανεπιστήμια, χάνεται μέσα στο λαικισμό και ο τρόπος με τον οποίο γίνονται οι συνενώσεις αυτές θα αλλάξει την ποιότητα και τον χαρακτήρα των Πανεπιστημίων.

Ξέρετε υπήρχε μια πάρα πολύ σοβαρή δουλειά στο Υπ Παιδείας που είχε γίνει επί Γενικού Γραμματέως Βασίλη Παπάζογλου, που δεν ζεί πιά και είχε κάνει μια πλήρη καταγραφή όλων των Πανεπιστημίων και των ΤΕΙ όσον αφορά την κτιριακή τους υποδομή, τα εργαστήρια και τα μηχανήματά τους, τους καθηγητές τους, υπήρχαν ΤΕΙ με δύο καθηγητές και οι υπόλοιποι ωρομίσθιοι και βεβαίως το πόσα παιδιά έμπαιναν και πόσα έβγαιναν. Υπήρχαν περιπτώσεις ΤΕΙ και κάποιων λίγων Πανεπιστημιακών Τμημάτων στα οποία ανακοινώνονταν η είσοδος 100 και έβγαιναν 4 ή 5. Τότε κε Τόλιο είχαν κλείσει 25 ΤΕΙ λόγω αυτών των στοιχείων που παρουσιάστηκαν με αντικειμενικά κριτήρια και το 2012 με το που άλλαξε η κυβέρνηση άνοιξαν και 25 μέσα σε μια νύκτα. Οταν έκλεισαν υπήρξε τρομερή αντίδραση ,μόνο βόμβες δεν μου έστειλαν στο σπίτι μου και όταν άνοιξαν δεν μίλησε κανείς...Και πλέον πορευόμαστε σε αυτή τη κατεύθυνση που πλέον έχει ανάγκη εθνικού συναγερμού, όπως είπατε αρχικά». 

*ΓΙΑ ΤΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ ΕRASMUS

Δημοσιογράφος: Χθές από αυτή την εκπομπή συζητούσαμε με αφορμή τα 30χρονα των προγραμμάτων αυτών, όπου είχαμε εκατοντάδες εκδηλώσεις σε όλη την Ευρώπη πλήν της Ελλάδος, για τα προγράμματα σπουδών στην αγγλική γλώσσα, που είναι ένα εργαλείο πρός την εξωστρέφεια και εργαλείο να υποδεχθείς φοιτητές εδώ, δεν είναι πολυτέλεια και δεν το έχουμε συζητήσει ούτε αυτό σοβαρά. Εγινε μια απόπειρα από εσάς και έμεινε εκεί.

Α.Διαμαντοπούλου: «Οχι,το σταμάτησαν.Τότε δόθηκε η δυνατότητα σε όλα τα τμήματα βανα κάνουν προπτυχιακά και μεταπτυχιακά στα αγγλικά και αυτό άλλαξε .Πώς να έρθουν παιδιά στο Εράσμους και πώς να έρθουν φοιτητές απ όλο τον κόμο. Οι Γάλλοι που γνωρίζετε πόσο σωβινιστές είναι με τη γλώσσα τους τη lingua franca στα Πανεπιστήμιά τους δίνουν μεταπτυχιακά στα αγγλικά. Tα Γερμανικά Πανεπιστήμια έχουν προπτυχιακά στα αγγλικά.Εδώ μέσα σε αυτή την απίστευτη εσωστρέφεια που είναι εθνικιστική, αλλά είναι αντεθνική γιατί όταν δεν δίνεις τη δυνατότητα στο Πανεπιστήμιό σου να ανοίξει ορίζοντες και να φέρει μέα στη χώρα παιδιά απ όλα τα σημεία του πλανήτη και να τους κάνεις κοινωνούς της ελληνικής κοινωνίας πιστεύοντας ότι με κάποιο τρόπο υπερσπίζεσαι τα δικά σου όσια και ιερά ,ουσιαστικά λειτουργείς αντεθνικά. Ακολουθείς μια καθαρά αντιλαική και αντεθνική πολιτική». 

Δημοσιογράφος: Και το κάνουμε αυτό σε μια χώρα που αν μη τι άλλο αυτό το έχουμε κατακτήσει. Η νέα γενηά μπορεί με άνεση να κινηθεί σε οποιαδήποτε χώρα της Ευρώπης. Εχει οικειότητα με τα αγγλικά πλέον.

Α.Διαμαντοπούλου: «Οχι,δεν θα το έλεγα, γιατί υπάρχουν συγκεκριμένες κατηγορίες παιδιών και σχολείων που δίνουν αυτή την άνεση. Σας θυμίζω την εμμονή μου με την ανάγκη τα παιδιά που τελειώνουν τα σχολεία να ξέρουν αγγλικά εξίσου καλά.Δηλαδή παίρνοντας το απολυτήριο του Γυμνασίου να δίνεται δημόσια πιστοποίηση του lower στην τρίτη γυμνασίου από τα σχολεία, γιατί θα έχουν αρχίσει από το δημοτικό τα αγγλικά. Ηγνώση της αγγλικής είναι ένα από τα ζητήματα επιβίωσης σε αυτό τον κόσμο, δεν είναι μόνον για να ταξιδεύεις.Είναι γιατί θα δουλέψεις και θα είσαι σε διεθνές περιβάλλον. Είναι ζητήματα εύκολα λυμένα σε άλλες χώρες και εδώ χρειάζεται ακόμα να τα διαπραγματευτούμε. Και αυτό διότι δυστυχώς εδώ έχουμε να κάνουμε με μια κυβέρνηση που έχει πάρα πολύ σοβαρό δογματισμό, δεν λέω κακή πρόθεση. Φαντάζομαι ότι οι κκ Μπαλτάς και Γαβρόγλου τα κάνουν αυτά για
το καλό του ελληνικού λαού. Είναι όμως ακριβώς το αντίθετο γιατί οι άνθρωποι έχουν έλλειψη παραστάσεων και δεν γνωρίζουν τι γίνεται στον υπόλοιπο κόσμο. Εάν βάζαμε έναν τίτλο στην πολιτική του υπουργείου Παιδείας θα ήταν “εθνικιστική αντίληψη λειτουργίας των δομών του εκπαιδευτικού συστήματος”, η οποία παράγει αντεθνικά αποτελέσματα. Για όλα αποφασίζει ο υπουργός, που είναι μια αντίληψη του προηγούμενου αιώνα.Για αυτό - επαναλαμβάνω- μου άρεσε αυτό που είπατε, χρειάζεται εθνικός συναγερμός. Το ερώτημα όμως είναι γιατί δεν ξεσηκώνεται κανένας»;

Δημοσιογράφος: Να σας πω μια πρώτη προσέγγιση..Γιατί έχουμε πάθει έναν μιθριδατισμό. Ζούμε με αυτά, με τους καθηγητές να κλείνονται στις σχολές, τα έχουμε συνηθίσει πλέον.

Α. Διαμαντοπούλου: «Χρειάζεται μια κινηματική αντίδραση και από τα κόμματα και από τους Πανεπιστημιακούς .Ξέρω καλά τι σημαίνει φόβος για τους καθηγητές που έφθαναν μεσάνυκτα στο Υπουργείο γιατί τους απειλούσαν ότι θα κάψουν τα αυτοκίνητά τους.Εχω δεί φοιτητές να απειλούνται και να μην μπορούν να σηκωθούν και μιλήσουν στο αμφιθέατρο. Επειδή όμως όλοι πιστεύουμε ότι η πλειοψηφία καταλαβαίνει και είναι σιωπηλή, να ξεσηκωθεί κατά της ανομίας.Οτι δεν θα ξανανοίξουν εάν δεν φύγουν τα άνομα στοιχεία. Θυμάμαι τους φοιτητές της Νομικής που ξεκίνησαν να καθαρίζουν το χώρο και τους επετέθησαν». 

Δημοσιογράφος: Προσπαθούαν να δούν τι θα γίνει με αυτή τη χωματερή γιατί αυτό ήταν η Νομική εκείνο τον καιρό...Είναι απαράδεκτος αυτός ο δογματισμός που τρέφεται από την κυβέρνηση. 

Α.Διαμαντοπούλου: «Τους επετέθησαν διότι αυτό που έκαναν ήταν κατά των θέσεων εργασίας των καθαριστριών, κατά την άποψή τους». 

Online

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ