ΠΟΛΗ

Η «Εν Αθήναις Αρχαιολογική Εταιρεία» γιορτάζει 180 χρόνια ζωής με έκδοση και έκθεση

ΜΑΡΓΑΡΙΤΑ ΠΟΥΡΝΑΡΑ

Ο αρχαϊκός ναός του Απόλλωνα στην Κόρινθο, που τράβηξε το 1961 ο Αμερικανός φωτογράφος, ο οποίος «όργωσε» την Ελλάδα.

ΕΤΙΚΕΤΕΣ: ΑΘΗΝΑΪΚΑ PLUS

Τα μνημεία –όπως και οι άνθρωποι– πρέπει να έχουν τύχη. Για να επιβιώσουν μέσα στον χρόνο, να αποκατασταθούν σωστά, να αποκτήσουν τη θέση που τους αξίζει όχι μόνο στη μνήμη αλλά και στην ψυχή ενός έθνους. Η «Εν Αθήναις Αρχαιολογική Εταιρεία», που ιδρύθηκε το 1837, μερικά μόλις χρόνια μετά τη σύσταση του ελληνικού κράτους, συμπυκνώνει μια διαδρομή ήθους, πατριωτισμού, εργατικότητας και πραγματικής υπηρεσίας στο πιο καίριο δημόσιο λειτούργημα. Οι Ελληνες αρχαιολόγοι έσκυψαν με στοργή, γνώση και αυταπάρνηση πάνω στα μνημεία, στους τάφους των προγόνων, στην ίδια την Ιστορία, που βρέθηκε στα χέρια τους.

Εφέτος συμπληρώνονται 180 έτη ζωής της Εταιρείας και θα εορταστούν με μια επετειακή έκθεση στην έδρα της επί της οδού Πανεπιστημίου (εγκαινιάζεται στις 4 Δεκεμβρίου) αλλά και με ένα σπουδαίο βιβλίο από τις εκδόσεις Καπόν, που θα κυκλοφορήσει στα τέλη Νοεμβρίου. Και στα δύο εγχειρήματα πρωταγωνιστούν η φροντίδα του γενικού γραμματέα της Εταιρείας, Βασίλειου Πετράκου αλλά και οι ασπρόμαυρες φωτογραφίες του Μπομπ Μακέιμπ. Ο Αμερικανός φωτογράφος ήρθε στην Ελλάδα για πρώτη φορά το 1954 ως φοιτητής. Η πρώτη επαφή με τον ελληνικό πολιτισμό και τη φύση υπήρξε τόσο καθοριστική που του άλλαξε όχι μόνον το βλέμμα αλλά και τη ζωή.

Εκτοτε, μοιράζει τον χρόνο του ανάμεσα στις ΗΠΑ και στην Ελλάδα, παντρεύτηκε Ελληνίδα, απέκτησε σπίτι στην Αθήνα και στην Πάτμο, αγάπησε τη χώρα μας με πραγματική αφοσίωση. Και οι φωτογραφίες του αποτελούν ντοκουμέντα για το πώς ήταν κάποτε αυτός ο τόπος. Οποιος έχει ξεφυλλίσει τα υπέροχα βιβλία του, σίγουρα μπορεί να αναπλάσει αυτή την ιδιαίτερη σχέση που ανέπτυξε με το ελληνικό χώμα.

Οπως υπογραμμίζει και ο ίδιος ο Μακέιμπ, κατά τη διάρκεια των επισκέψεών του στη χώρα μας, έγιναν σπουδαίες ανακαλύψεις στο πεδίο της ελληνικής αρχαιολογίας, από την αποκρυπτογράφηση της Γραμμικής Β΄ και το παλάτι του Νέστορα, μέχρι την ανακάλυψη του Ακρωτηρίου στη Σαντορίνη και την «ανάγνωση» του Μηχανισμού των Αντικυθήρων. Ο φωτογράφος βρέθηκε σε πολλά από τα μέρη αρχαιολογικού ενδιαφέροντος και οι λήψεις του είναι γεμάτες υποβλητική ατμόσφαιρα και σεβασμό. Από αυτή την άποψη θεωρήθηκαν η πιο «ταιριαστή» εικονογράφηση στο λεύκωμα αλλά και στην έκθεση.

Θα συμπεριληφθούν συνολικά 195 φωτογραφίες με μερικές από τις πιο εμβληματικές τοποθεσίες που είχε υπό την εποπτεία της η Αρχαιολογική Εταιρεία: από την Κνωσό και τη Μεθώνη, ώς τη Λίνδο και την Ακρόπολη. Ο Μωυσής και η Ραχήλ Καπόν, πάντοτε τελειομανείς, με πραγματικό μεράκι για ό,τι βγαίνει από τον οίκο τους, φρόντισαν να είναι μια αψεγάδιαστη έκδοση, ενώ ο πρώτος έχει επιμεληθεί και την έκθεση που θα γίνει στην Εταιρεία. Οπότε, ναι, εκτός από τα μνημεία, πρέπει και τα βιβλία να έχουν τύχη...

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

 

 

 Πτυχές 
 

Δείτε τις διαδρομές του Ν. Βατόπουλου στο διαδραστικό χάρτη