ΔΙΕΘΝΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Εφοδος της Κομισιόν στα κεντρικά των Daimler, Volkswagen και BMW

REUTERS, A.P.

Οι γερμανικές εταιρείες, μεταξύ αυτών και η Daimler, φέρεται ότι για λόγους οικονομίας είχαν συμφωνήσει σε μικρότερου μεγέθους δεξαμενές καθαρισμού των ρύπων, με συνέπεια να εκλύονται περισσότεροι ρύποι από τα προβλεπόμενα όρια.

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Εφοδο στα γραφεία των γερμανικών αυτοκινητοβιομηχανιών Daimler και Volkswagen έκαναν τη Δευτέρα Ευρωπαίοι αξιωματούχοι, αρμόδιοι για την προστασία του ανταγωνισμού. Την Παρασκευή επιβεβαίωσε και η BMW ότι ανάλογη έφοδος έγινε προ ημερών και στα δικά της κεντρικά γραφεία. Εσπευσε, μάλιστα, να προσθέσει ότι συνεργάζεται στενά με τις αρμόδιες αρχές της Ε.Ε.

Οι προαναφερθείσες αυτοκινητοβιομηχανίες έχουν τεθεί από τον Ιούλιο στο στόχαστρο της Κομισιόν, η οποία θέλει να διαπιστώσει εάν εδώ και πολλά χρόνια έχουν συγκροτήσει καρτέλ. Το υπό διερεύνηση καρτέλ φέρεται ότι είχε στόχο τον καθορισμό τιμών στα πετρελαιοκίνητα μοντέλα του και την επιλογή αντιρρυπαντικής τεχνολογίας που χρησιμοποιείται σε αυτά και εν πολλοίς συνδέεται με το σκάνδαλο Ντίζελγκεϊτ στη Volkswagen. Οι γερμανικές εταιρείες φέρεται ότι για λόγους οικονομίας είχαν συμφωνήσει σε μικρότερου μεγέθους δεξαμενές καθαρισμού των ρύπων, με συνέπεια να εκλύονται περισσότεροι ρύποι από τα προβλεπόμενα όρια.

Από τον Ιούλιο έχει τεθεί σε εγρήγορση ο ελεγκτικός μηχανισμός αλλά, προς το παρόν, δεν έχει υπάρξει απαγγελία κατηγοριών. Σύμφωνα με τους New York Times, η ΒMW θέλησε να λάβει αποστάσεις από το Ντίζελγκεϊτ, το οποίο έχει πλήξει δραστικά τη φήμη και το κύρος της Volkswagen, ενώ έχει αντίκτυπο και σε άλλες αυτοκινητοβιομηχανίες. «Ο όμιλος της BMW επιθυμεί να καταστήσει σαφή τη διάκριση μεταξύ της πιθανής παραβίασης της νομοθεσίας περί θεμιτού ανταγωνισμού από τη μια και των παράνομων χειρισμών στο θέμα της εκπομπής ρύπων από την άλλη», αναφέρει ανακοίνωση της γερμανικής αυτοκινητοβιομηχανίας και προσθέτει: «Η ΒMW, πάντως, δεν έχει κατηγορηθεί για το θέμα των ρύπων». Η Eυρωπαϊκή Επιτροπή αναφέρει ότι οι έρευνές της σχετίζονται με τους προβληματισμούς της για πιθανές παραβιάσεις της ευρωπαϊκής νομοθεσίας που αφορά τον ανταγωνισμό. Η νομοθεσία απαγορεύει τη σύσταση καρτέλ και την εφαρμογή πρακτικών που εμποδίζουν την ελεύθερη επιχειρηματική δραστηριότητα. «Αυτό δεν σημαίνει ότι οι υπό έρευνα εταιρείες είναι ένοχες για αθέμιτο ανταγωνισμό», επισήμανε η Κομισιόν.

Από τη στιγμή που ξεκίνησαν οι έρευνες, οι αυτοκινητοβιομηχανίες έχουν αποδυθεί σε έναν αγώνα δρόμου να περιορίσουν τις ζημιές, από την τρωθείσα αξιοπιστία, στις μελλοντικές πωλήσεις τους και στα ταμεία τους. Η Daimler ζήτησε από τις ευρωπαϊκές αρχές να υπαχθεί σε ειδικό καθεστώς, το οποίο προβλέπει ελαφρύτερες χρηματικές ποινές με αντάλλαγμα αποδεικτικά στοιχεία για το υπό διερεύνηση καρτέλ. Σύμφωνα με γερμανικά μέσα ενημέρωσης, η Volkswagen αποπειράθηκε να κάνει το ίδιο με την Daimler στις 4 Ιουλίου 2017, αλλά η ίδια δεν το επιβεβαίωσε. Οπως αναφέρει η Deutsche Welle, η Daimler έχει εδώ και καιρό δείξει ότι ενδιαφέρεται να συνεργαστεί με τις Αρχές και αυτό σημαίνει ότι ενδεχομένως να αποφύγει πρόστιμο πολλών δισ. ευρώ. Σύμφωνα με τα προβλεπόμενα, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή μπορεί να δείξει μεγαλύτερη επιείκεια ως προς τα πρόστιμα στις εταιρείες, αν αυτές εκουσίως δώσουν πληροφορίες. Η πρώτη που θα σπεύσει να συνεργαστεί με τις Αρχές μπορεί και να μην τιμωρηθεί καθόλου. Η δεύτερη θα έχει έκπτωση έως και 50% στο πρόστιμο, αρκεί η πληροφόρηση που θα δώσει να έχει και αποτελέσματα.

Σε εξέλιξη έρευνες και στη Fiat-Chrysler

Γάλλοι εισαγγελείς κάνουν έρευνες για τη Fiat-Chrysler, επειδή υπάρχουν υπόνοιες ότι παρεμπόδισε το ανακριτικό έργο των Αρχών σχετικά με το Ντίζελγκεϊτ. Αυτά ανέφερε το ειδησεογραφικό πρακτορείο Reuters, επικαλούμενο έγγραφο που έφθασε στα χέρια τους. Το Nτίζελγκεϊτ ξέσπασε το 2015. Αφορούσε «έξυπνο λογισμικό» στα πετρελαιοκίνητα αυτοκίνητα της Volkswagen, με το οποίο η εταιρεία παραπλανούσε τις Αρχές στις ΗΠΑ και την Ευρώπη για τα επίπεδα εκπομπών ρύπων σε συνθήκες καθημερινής οδήγησης. Φαίνεται πως η τακτική αυτή ήταν διαδεδομένη σε όλον τον κλάδο. Συγκεκριμένα, φέτος τον Μάρτιο στη Γαλλία ξεκίνησε έρευνα να διαπιστωθεί αν ήταν βάσιμες οι καταγγελίες ότι η Fiat-Chrysler εξαπατούσε τις Αρχές για τα όρια των εκπομπών ήδη από τον Σεπτέμβριο του 2009. Οι εκπομπές ρύπων είχαν να κάνουν με οχήματα με το εμπορικό σήμα των Fiat, Alpha Romeo και Jeep. Επιπλέον, φέτος τον Μάιο το αμερικανικό υπουργείο Δικαιοσύνης κινήθηκε δικαστικά κατά της Fiat-Chrysler, κατηγορώντας την ότι έκανε χρήση παράνομου λογισμικού. Αποτέλεσμα ήταν από σχεδόν 104.000 πετρελαιοκίνητα αυτοκίνητά της να εκπέμπονται ρύποι πάνω από το επιτρεπόμενο όριο. Πρόκειται για αμάξια που πουλήθηκαν από το 2014 και μετά. Επιπλέον, εκκρεμούν και πολλές αγωγές εις βάρος της Fiat από κατόχους των εν λόγω αυτοκινήτων. Τέλος, και η Κομισιόν κινείται δικαστικά εναντίον της Ιταλίας, επειδή δεν κατόρθωσε να διαχειριστεί επαρκώς το θέμα με τις καταγγελίες για εξαπάτηση των Αρχών από τη Fiat-Chrysler στο θέμα των ρύπων.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ