ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

ΣΕΒ: Αμεση ανάγκη για εξειδικευμένους και κατηρτισμένους εργαζομένους

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Την ανάγκη μεγαλύτερης εξειδίκευσης σε προηγμένους τεχνολογικά κλάδους μέσω καλλιέργειας γνωστικών και άλλων δεξιοτήτων στο εργατικό δυναμικό και γενικότερα στον πληθυσμό, υπογραμμίζει ο ΣΕΒ ως κρίσιμο παράγοντα για την ενίσχυση της εξωστρέφειας της εγχώριας οικονομίας.

Οπως σημειώνεται στο εβδομαδιαίο δελτίο, η επίκληση της εθνικής αναπτυξιακής στρατηγικής στην παραγωγικότητα, την καινοτομία κ.λπ. είναι λόγια κενού περιεχομένου, χωρίς η χώρα να διαθέτει τις ανάλογες δεξιότητες. Σύμφωνα με τον ΟΟΣΑ, η Ελλάδα υστερεί δραματικά σε σχέση με άλλες χώρες στη συμμετοχή σε διεθνείς αλυσίδες αξίας και οι Ελληνες δεν έχουμε τις δεξιότητες που απαιτούνται για να αποκτήσει η οικονομία μεγαλύτερη εξωστρέφεια. Και βεβαίως, η ανάπτυξη δεξιοτήτων μέσω εκπαίδευσης και κατάρτισης δεν είναι μόνο θέμα επάρκειας κρατικών πόρων. Οπως τονίζει ο ΣΕΒ, είναι περισσότερο θέμα οικονομικής ευρωστίας, μιας οικονομίας που αναπτύσσεται ταχύρρυθμα και όχι υποτονικά, λόγω των ποικίλων διαρθρωτικών εμποδίων στην ανάληψη οικονομικής και επενδυτικής δραστηριότητας. Μόνο σε μια οικονομία που οι επιχειρήσεις επενδύουν, πληρώνουν καλούς μισθούς και ζητούν εργαζομένους με δεξιότητες δημιουργούνται παράπλευρα και οι κατάλληλες δομές εκπαίδευσης και κατάρτισης του εργατικού δυναμικού. Προς τον σκοπό αυτό, το κράτος, οι εργοδότες, τα συνδικάτα και οι φορείς εκπαίδευσης και κατάρτισης απαιτείται να συνεργάζονται ώστε να παρέχονται ευκαιρίες κατάρτισης στους εργαζομένους στη δουλειά τους και επανακατάρτισης σε ενηλίκους που χρειάζονται νέες δεξιότητες.

Προϋπόθεση, βεβαίως, είναι τα σχολεία και τα πανεπιστήμια να προσφέρουν υψηλές γνωστικές δεξιότητες σε μαθητές και φοιτητές. Το ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα παρέχει γερές γνωσιακές βάσεις, υστερεί όμως σε οργάνωση, εξωστρέφεια, αξιολόγηση και σε μηχανισμούς διασύνδεσης με την αγορά εργασίας ώστε να κατανοεί τις ανάγκες και να παρέχει τις κατάλληλες δεξιότητες. Οι Ελληνες είμαστε ευέλικτοι και προσαρμοστικοί, ιδίως όταν λειτουργούμε σε συνθήκες πιο οργανωμένων εκπαιδευτικών και εργασιακών δομών, όπως αποδεικνύει η επιτυχία των Ελλήνων πανεπιστημιακών στις ΗΠΑ, αλλά και ικανοί να υπερβούμε προκλήσεις, όπως αποδεικνύεται από τις από τις πολυπληθείς ετεροαναφορές σε επιστημονικές δημοσιεύσεις Ελλήνων πανεπιστημιακών που καταγράφει ο ΙΟΒΕ. Η δημόσια παιδεία λειτούργησε παλαιότερα ως μοχλός κοινωνικής κινητικότητας για μια μεγάλη μερίδα του ελληνικού πληθυσμού.

Η αδυναμία της, ωστόσο, υπογραμμίζει ο ΣΕΒ, να προσαρμοστεί στις νέες απαιτήσεις, της στερεί σταδιακά αυτήν την ιδιότητα. Για να επιτελέσει ξανά αυτόν τον ρόλο απαιτείται να δοθεί μεγαλύτερη ελευθερία στις εκπαιδευτικές δομές, να ενσωματώσει εργαλεία αξιολόγησης, να ανταποκρίνεται στις ανάγκες του σήμερα επενδύοντας στη συνεργασία με την αγορά. Μόνο έτσι θα πάψει να οδηγεί από την πίσω πόρτα τους μαθητές - φοιτητές και τους φορολογούμενους γονείς τους που ήδη πληρώνουν ακριβά τη δημόσια παιδεία, στα φροντιστήρια και στην ιδιωτική εκπαίδευση (3,7 δισ. ευρώ επιπλέον των 5,6 δισ. ευρώ του προϋπολογισμού για το 2014, σύμφωνα με τη ΓΣΕΕ). 

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ