ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ

«Δοκιμαστήριο» εφαρμογών η ελληνική αγορά για τη Viber

ΑΛΕΞΑΝΔΡΑ ΚΑΣΣΙΜΗ

Ο κ. Αγκάουα δεν πιστεύει ότι η διάδοση της Viber θα οδηγήσει στον «θάνατο» της παραδοσιακής τηλεφωνίας: «Αλλωστε χρησιμοποιούμε τα δίκτυά τους για να υπάρχουμε και εμείς. Θα μπορούσε όμως στην πορεία να αλλάξει το μοντέλο τιμολόγησης και πρόσβασης στα δίκτυά τους».

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Την ελληνική αγορά επιλέγει η Viber για να λανσάρει κάθε νέα υπηρεσία ή λειτουργία, όπως αποκαλύπτει στην «Κ» ο CEO της εταιρείας Τζαμάλ Αγκάουα (Djamel Agaoua), που βρέθηκε για λίγες ώρες στη χώρα μας. Το ελληνικό κοινό φαίνεται ότι ανταποκρίνεται πολύ θερμά σε κάθε νέα υπηρεσία, ενώ χρησιμοποιεί την πλειονότητα των λειτουργιών που παρέχονται, σε σχέση με οποιονδήποτε άλλον λαό. Η Viber ξεκίνησε ως «οικογενειακή» επιχείρηση, καθώς ιδρύθηκε από τον πρώην αξιωματικό του ισραηλινού στρατού Ταλμόν Μάρκο, ο οποίος μετά την αποστράτευσή του δημιούργησε μια υπηρεσία διαμερισμού αρχείων, με το όνομα iMesh. Εν συνεχεία, το 2010 προχώρησε στην ίδρυση της Viber. Το 2014 εξαγοράστηκε από την ιαπωνική Rakuten, η οποία δραστηριοποιείται στο ηλεκτρονικό εμπόριο. Ο επικεφαλής της Rakuten Viber μιλάει στην «Κ» για τα μελλοντικά σχέδια της εταιρείας και τον τρόπο που αυτή επηρεάζει την παραδοσιακή τηλεφωνία.

Τα δύο βασικά συστατικά της επιτυχίας της Viber, σύμφωνα με τον κ. Αγκάουα, είναι ότι κατάφερε να συνδέσει τους ανθρώπους δωρεάν και με ασφάλεια.

Η ασφάλεια των επικοινωνιών μέσω της κρυπτογράφησης των συνομιλιών σε έναν κόσμο με τόσες απειλές είναι δύσκολη υπόθεση. «Παρέχουμε, όμως, τη δυνατότητα στον χρήστη να γνωρίζει ότι η γραπτή και η προφορική του επικοινωνία δεν μπορεί να υποκλαπούν. Ακόμη και στην περίπτωση που πέσουμε θύματα κυβερνοεπίθεσης, εμείς δεν διαθέτουμε το περιεχόμενο των επικοινωνιών, οπότε δεν έχει πρόσβαση σε αυτό κανείς», εξηγεί.

– Τι χαρακτηριστικά πρέπει να διαθέτει μια αγορά για να απορροφήσει γρήγορα την εφαρμογή; Σχετίζεται με την αγοραστική δύναμη του κοινού;

– Μέχρι στιγμής δεν έχουμε διαπιστώσει κάποια σύνδεση του πλούτου με τη χρήση της εφαρμογής. Αν κοιτάξουμε στο παρελθόν, όταν ξεκίνησαν οι υπηρεσίες voip (voice over Ιnternet protocol), οπότε και η αποστολή μηνυμάτων ή τα υπεραστικά τηλέφωνα ήταν πολύ ακριβά, τότε ήταν πιο εύκολο να προσελκύσουν το λιγότερο εύπορο κοινό. Οι εφαρμογές, όμως, αυτές έμειναν στην αγορά για άλλους λόγους, γιατί πλέον η τηλεφωνία είναι φθηνότερη απ’ ό,τι στο παρελθόν. Στην αρχή ήταν το κόστος που έφερε τον κόσμο πιο κοντά σε εμάς. Από τότε όμως που κάποιες εταιρείες τηλεφωνίας προσφέρουν δωρεάν μηνύματα, η στροφή σε εφαρμογές όπως η δική μας απλώς είναι πιο βολική και εξυπηρετική. Οι εφαρμογές τύπου Viber προσφέρουν πολύ περισσότερες επιλογές μέσω των διαφόρων λειτουργιών που διαθέτουν, όπως, για παράδειγμα, η ομαδική συζήτηση (group chat).

Υπάρχουν αγορές όπου οι συνθήκες είναι ιδιαίτερα δύσκολες. Για παράδειγμα, η Κίνα δεν είναι προσβάσιμη σε εμάς, όπως επίσης και σε πολλές άλλες εφαρμογές μηνυμάτων. Τεχνικά και νομικά είναι αδύνατον να μπούμε σε αυτήν την προστατευμένη αγορά, οπότε δεν μας ενδιαφέρει. Οι συνθήκες της εν λόγω αγοράς δεν συμβαδίζουν με την πολιτική μας. Υπάρχουν μετανάστες στην Κίνα που μας χρησιμοποιούν. Αλλά ιστορικά η περιοχή έχει τοπικούς παίκτες, άρα δεν υπάρχει χώρος για εμάς.

– Γιατί υπάρχουν ανταγωνιστικές εφαρμογές όπως το Whats App, για παράδειγμα, που τυγχάνουν ευρύτερης αποδοχής απ’ ό,τι η Viber σε συγκεκριμένες περιοχές;

– Γενικά, σε αγορές όπου υπάρχει ήδη ένας δυνατός παίκτης, η είσοδός μας είναι σχεδόν αδύνατη. Σε άλλες χώρες, όμως, είμαστε ο βασικός παίκτης, όπως στην Ελλάδα και τη Ρωσία. Στην Ελλάδα διατηρούμε το 50% της εν λόγω αγοράς, ενώ στην Ουκρανία πάνω από το 80%. Στη Δυτική Ευρώπη μπορεί να μην αποτελούμε τον κορυφαίο παίκτη, αλλά έχουμε ισχυρή παρουσία, όπως στη Γαλλία, όπου διατηρούμε το 15%-20% της αγοράς. Οπου έχουμε δυνατή παρουσία, η τάση είναι σαφώς ανοδική.
Στα μέρη όπου δεν έχουμε πολύ έντονη παρουσία, προσανατολιζόμαστε σε ειδικές κατηγορίες πληθυσμού. Οι μετανάστες που έχουν αυξημένες ανάγκες επικοινωνίας με το εξωτερικό, οι φίλαθλοι οι οποίοι αποτελούν ομάδα ατόμων με έντονα συναισθηματικές αντιδράσεις, οι λάτρεις της μουσικής, αλλά και οι εκπαιδευτικοί κύκλοι. Το 80% των χρηστών εφαρμογών αποστολής μηνυμάτων είναι πολλαπλοί χρήστες, δηλαδή διαθέτουν και εξυπηρετούνται από δύο ή τρεις εφαρμογές ταυτόχρονα. Υπάρχουν ομάδες ατόμων παντού και γέφυρες μεταξύ των διαφόρων κοινοτήτων εφαρμογών, κάτι το οποίο είναι απόλυτα φυσικό. Αν κάποιος ασχολείται με τις φωτογραφίες, χρησιμοποιεί το snapshot μόνο για την κάμερα, ενώ αν θέλει να προχωρήσει σε ευαίσθητη συζήτηση, προτιμά το Viber έναντι του Messenger για παράδειγμα. Επίσης, το Viber παρέχει πλέον τη δυνατότητα επικοινωνίας και με άλλους αριθμούς, μη χρήστες της εφαρμογής.

– Πώς ανταποκρίνεται το ελληνικό κοινό στο Viber;

– Το Chat Extension έχει κάνει σάλο στην Ελλάδα. Γενικώς έχουμε διαπιστώσει ότι οι Ελληνες χρήστες επικοινωνούν χρησιμοποιώντας τις περισσότερες λειτουργίες (βίντεο και αυτοκόλλητα) απ’ ό,τι κάθε άλλος λαός. Δεν έχουμε σαφή απάντηση για ποιον λόγο συμβαίνει αυτό, υποθέτουμε ότι έχει να κάνει με το ότι οι Ελληνες είναι ένας ιδιαίτερα εκφραστικός λαός. Γι’ αυτόν τον λόγο η Ελλάδα είναι η πρώτη χώρα στην οποία δοκιμάζουμε νέες λειτουργίες.
Το πόσο σημαντικοί είμαστε στη ζωή των χρηστών μπορούμε να το καταλάβουμε από τη θέση που έχει η εφαρμογή στην οθόνη του κινητού. Αν δηλαδή είναι στην πρώτη οθόνη και σε σημείο με εύκολη πρόσβαση, σημαίνει ότι γίνεται συστηματική χρήση. Μας ενδιαφέρει να μπορεί ο χρήστης να βρει ό,τι θέλει μέσω της εφαρμογής και να μη χρειαστεί να απευθυνθεί αλλού.

– Εφαρμογές όπως το Viber θα οδηγήσουν στον θάνατο της παραδοσιακής τηλεφωνίας;

– Σε καμία περίπτωση. Αλλωστε χρησιμοποιούμε τα δίκτυά τους για να υπάρχουμε και εμείς. Θα μπορούσε όμως στην πορεία να αλλάξει το μοντέλο τιμολόγησης και πρόσβασης στα δίκτυά τους. Εμείς πληρώνουμε για τη χρήση των δικτύων και πιθανή αλλαγή της χρέωσης θα διευκόλυνε πολύ. Ορισμένοι από τους παραδοσιακούς παρόχους μάς θεωρούν εχθρούς, ενώ στην πραγματικότητα δεν είμαστε, γιατί πληρώνουμε για τις υπηρεσίες τους.

Προσωπικά, μου θυμίζει λίγο την εποχή που ξεκίνησε το ραδιόφωνο, όταν όλοι νόμιζαν ότι θα «κανιβαλίσει» τη μουσική βιομηχανία. Στην πορεία, ο φόβος έδωσε τη θέση του στην αποδοχή και στη διείσδυση του ραδιοφώνου.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ