ΕΛΛΑΔΑ

Η «άκαπνη» διασκέδαση βρήκε... στέκι στο Ιντερνετ

ΠΕΝΝΥ ΜΠΟΥΛΟΥΤΖΑ

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

«Υπέροχη πρωτοβουλία που αναδεικνύει το αυτονόητο!» (Θοδωρής Β.). «Επιτέλους κάτι χρήσιμο για ευχάριστες εξόδους!» (Αθηνά Α.). «Εγκρίνω και επαυξάνω το εγχείρημά σας και στέκομαι θαυμαστής σας... μακάρι να αντιληφθούν οι άνθρωποι της Ελλάδος ότι πρέπει να σέβονται περισσότερο τον πλησίον τους!» (Γιώργος Ζ.). Τα σχόλια που φτάνουν στην ομάδα του akapnos.gr είναι κατ’ εξοχήν θετικά. Οπως λέει στην «Κ» ο εμπνευστής του Γιώργος Μπαλαφούτης, «ίσως πιάνει τόπο το ότι είναι μία “μη καπνιστική πρωτοβουλία με θετική διάθεση”». Aυτό το μήνυμα, άλλωστε, εμφανίζεται και στο λογότυπο του akapnos.gr, που έχει θέσει ως στόχους να δώσει σε μη καπνιστές τη δυνατότητα επιλογής σε διασκέδαση «ελεύθερη από καπνό», να βοηθήσει τα «άκαπνα» εστιατόρια-μπαρ-καφέ να βρουν το κοινό τους και εντέλει να αυξηθούν, ώστε, όπως αναφέρει ο ίδιος, «τα καταστήματα αυτά να είναι ο κανόνας και όχι η εξαίρεση και η λειτουργία του akapnos.gr να πάψει να έχει νόημα».

Το παθητικό κάπνισμα

Το εγχείρημα δεν είναι εύκολο, με δεδομένο ότι στην Ελλάδα ο νόμος για την απαγόρευση του καπνίσματος σε κλειστούς δημόσιους χώρους καταστρατηγείται καθημερινά. Ενώ ο αριθμός των καπνιστών στην Ελλάδα μειώνεται τα τελευταία χρόνια, με το ποσοστό των συστηματικών καπνιστών στη χώρα μας να εκτιμάται στο 27,3%, συνεχίζουμε να έχουμε «πρωτιά» στο παθητικό κάπνισμα, αφού επτά στους δέκα Ελληνες δηλώνουν ότι, όταν επισκέφθηκαν καφέ, εστιατόριο ή μπαρ, αντιλήφθηκαν άλλους πελάτες να καπνίζουν.

Η ιστοσελίδα akapnos.gr «άνοιξε» στις 5 Σεπτεμβρίου 2017 και έως σήμερα περιλαμβάνει 139 καταστήματα που έχουν επιβεβαιώσει γραπτώς ότι δεν επιτρέπουν το κάπνισμα στους χώρους τους. Πρόκειται κατά κύριο λόγο για εστιατόρια, ωστόσο υπάρχουν και αρκετά καφέ και wine bars. Ο επισκέπτης της σελίδας μπορεί να αναζητήσει κάποιο «άκαπνο» κατάστημα στην περιοχή που τον ενδιαφέρει ή ακόμα και να «προτείνει» προς ανάρτηση κάποιο κατάστημα στο οποίο απαγορεύεται το κάπνισμα.

«Η ιδέα ξεκίνησε λίγα χρόνια πριν, όταν έμενα στις ΗΠΑ και επισκεπτόμουν την Ελλάδα για τις διακοπές. Παρατηρούσα ότι ενώ υπήρχε νόμος που απαγόρευε το κάπνισμα σε εστιατόρια, καφέ και μπαρ, αυτός δεν εφαρμοζόταν», σημειώνει στην «Κ» ο κ. Μπαλαφούτης, σχεδιαστής συστημάτων κυβερνοασφάλειας στη Microsoft. «Σκέφτηκα ότι, για να αλλάξει αυτό, θα πρέπει να υπάρξει μία πρωτοβουλία με θετική προσέγγιση στο θέμα. Εχω μιλήσει με καπνιστές και μη καπνιστές και έχω διαπιστώσει φοβερό φανατισμό και από τις δύο πλευρές. Σκέφτηκα ότι η πρωτοβουλία θα πρέπει να είναι όσο περισσότερο ενωτική γίνεται μεταξύ των δύο πλευρών».

Τον περασμένο Δεκέμβριο, ο κ. Μπαλαφούτης μετακόμισε στην Ελλάδα. Μαζί με την Ισαβέλλα Γεωργίου και τον Σταύρο Παπαδάκη –τα άλλα δύο μέλη της ομάδας– ξεκίνησε η υλοποίηση της ιδέας. Αρχές Σεπτεμβρίου 2017, το akapnos.gr «άνοιξε» με τη δημοσίευση των πρώτων περίπου 100 καταστημάτων. Οπως σημειώνει στην «Κ» η Ισαβέλλα Γεωργίου, έκτοτε υποβλήθηκαν 80 αιτήματα για ένταξη στη λίστα είτε από τα ίδια τα καταστήματα είτε από πολίτες που είχαν επισκεφθεί «άκαπνα» εστιατόρια, μπαρ ή καφέ. Τα αιτήματα υποβάλλονται ηλεκτρονικά. Ακολουθεί επεξεργασία της αίτησης, στο πλαίσιο της οποίας ο υπεύθυνος του καταστήματος οφείλει να αποστείλει ηλεκτρονική επιστολή όπου διαβεβαιώνει ότι δεν επιτρέπεται το κάπνισμα εντός των χώρων του. Η επιστολή αυτή προβάλλεται μέσα από το akapnos.gr.

Tι κάνει όμως ένα κατάστημα να παραμένει «άκαπνο», τη στιγμή που οι έλεγχοι για την εφαρμογή του νόμου έχουν «παγώσει» και οι ανταγωνιστές του επιτρέπουν το κάπνισμα; Σύμφωνα με τον κ. Μπαλαφούτη, «κυρίως λόγοι αρχής και αισθητικής». Ο ίδιος περιγράφει τι του λένε οι υπεύθυνοι των καταστημάτων: «Ενας barista σε καφέ στο Μαρούσι μου έλεγε ότι ο κόκκος του καφέ είναι ζωντανός οργανισμός. Εάν τον έχεις σε χώρο που καπνίζουν, θα πάρει αυτή τη μυρωδιά. Εάν τον βάλεις δίπλα σε κρεμμύδι, θα πάρει τη μυρωδιά του κρεμμυδιού. Σε άλλη περίπτωση, η γυναίκα του ιδιοκτήτη “άκαπνου” εστιατορίου που επισκέφθηκα στο Χαλάνδρι μου εξηγούσε ότι, ενώ η ίδια και ο σύζυγός της είναι καπνιστές, επέλεξαν να μην επιτρέπεται το κάπνισμα στο κατάστημά τους γιατί δεν θέλουν να υποβαθμίζεται η ποιότητα του φαγητού».

Κατάρριψη μύθων

Πάντως, το κοινό για «άκαπνα» καταστήματα στην Ελλάδα δεν είναι μικρό ούτε αποτελείται αποκλειστικά από μη καπνιστές. «Ειδικά στην Αθήνα υπάρχουν πολλοί μη καπνιστές αλλά και καπνιστές που δεν θέλουν τον καπνό του τσιγάρου στη διασκέδασή τους, είτε γιατί αλλοιώνει τη γεύση του ποτού και του φαγητού, είτε γιατί αφήνει ενοχλητική οσμή στα ρούχα τους, είτε γιατί έχουν μαζί τους παιδιά, αλλά δεν ξέρουν πού να πάνε. Εμείς προσπαθούμε να αντιμετωπίσουμε αυτού του είδους τη “μυωπία”».

«Το ευρύτερο όμως πλαίσιο στο οποίο εντάσσεται η συγκεκριμένη πρωτοβουλία είναι να καταρρίψουμε μύθους, ένας εκ των οποίων είναι ότι δεν αλλάζει τίποτε στην Ελλάδα», καταλήγει ο κ. Μπαλαφούτης. «Εάν αποδείξουμε ότι η απαγόρευση του καπνίσματος μπορεί να εφαρμοστεί, τότε θα αφαιρέσουμε ένα μεγάλο επιχείρημα που στηρίζει αυτόν τον μύθο. Και αφού αλλάζει αυτό που όλοι πίστευαν ότι θα γινόταν εσαεί, τότε πολλοί θα αρχίσουν να σκέφτονται τι άλλο μπορούν να αλλάξουν σε αυτήν τη χώρα».

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ