ΕΛΛΑΔΑ

Τα σχέδια του υπουργείου Παιδείας για τα ΤΕΙ

ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ ΛΑΚΑΣΑΣ

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Από το Ιόνιο και την Ηπειρο ξεκινάει το υπουργείο Παιδείας για να δημιουργήσει ένα νέο τοπίο στην τριτοβάθμια εκπαίδευση με συνεργασίες πανεπιστημίων, ΤΕΙ και ερευνητικών κέντρων, χωρίς να αποκλείονται και οι συγχωνεύσεις ιδρυμάτων. Ωστόσο, η ομοσπονδία των πανεπιστημιακών ΠΟΣΔΕΠ αντιδρά με οξύτητα στον σχεδιασμό, επικρίνοντας την ηγεσία του υπουργείου για «ψηφοθηρική προσπάθεια».

Ειδικότερα, έως τώρα έχουν προχωρήσει οι συζητήσεις για συνεργασία με την προοπτική της συνένωσης, ανάμεσα στο Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων και το ΤΕΙ Ηπείρου και το Ιόνιο Πανεπιστήμιο και το ΤΕΙ Ιονίων Νήσων. Πληροφορίες της «Κ» αναφέρουν ότι έχουν ξεκινήσει ανάλογες συζητήσεις στο πανεπιστήμιο και το ΤΕΙ που εδρεύουν στη Δυτική Μακεδονία, ενώ τα ιδρύματα της Κρήτης μάλλον έχουν απορρίψει την προοπτική συνένωσης καθώς ήδη έχουν αναπτύξει συνεργασίες σε διάφορα επίπεδα.

Βεβαίως, προχωρά ο σχεδιασμός για την ίδρυση το 2018 του Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής, με συγχώνευση των ΤΕΙ Αθηνών και Πειραιώς, παρά τις αντιδράσεις επιμέρους τμημάτων για τη θέση που έχουν στη δομή του νέου ΑΕΙ.

Το ευρύτερο σχέδιο του υπουργείου είναι όσα τμήματα ΤΕΙ δεν επιλέξουν να συνενωθούν με κάποιο αντίστοιχο πανεπιστημιακό τμήμα, να παραμείνουν ως έχουν. Αυτό ωστόσο θα τα απομονώσει, οδηγώντας τα σε ακαδημαϊκό μαρασμό. Παράλληλα, τα ΑΕΙ θα μπορούν να ιδρύουν διετή προγράμματα, στα οποία το πρόγραμμα σπουδών θα έχει χαρακτηριστικά κατάρτισης, ενώ σε αυτά θα διδάξουν και καθηγητές των ΑΕΙ. Τα διετή προγράμματα θα αποτελούν ένα είδος αναβαθμισμένων ΙΕΚ, διά χειρός ΑΕΙ.

Από την πλευρά της, η ΠΟΣΔΕΠ αντέδρασε χθες με οξύτητα λέγοντας ότι «τον τελευταίο καιρό (με αφετηρία την εξαίφνης εξαγγελία του πρωθυπουργού τον Μάιο του 2017), παρατηρείται σειρά ανακοινώσεων του υπουργού για “πανεπιστημιοποιήσεις” των ΤΕΙ ή συγχωνεύσεις πανεπιστημίων με ΤΕΙ. Καμία σχετική συζήτηση δεν έγινε στο πλαίσιο του Εθνικού Διαλόγου για την Παιδεία. Ο μετασχηματισμός των ΤΕΙ σε πανεπιστήμια θα μπορούσε να εξεταστεί στις περιπτώσεις τμημάτων τα οποία, τόσο σε επίπεδο ανθρώπινου δυναμικού όσο και σε επίπεδο υποδομών, εξελίχθηκαν τα τελευταία χρόνια σε πολύ υψηλά επίπεδα ποιότητας και για τα οποία έχουν ωριμάσει οι συνθήκες να αναβαθμιστούν. Εδώ και χρόνια όμως (που βρίσκεται σε εξέλιξη η διαδικασία αναβάθμισης των ΤΕΙ) τείνει να δημιουργηθεί σημαντικό κενό στον τεχνολογικό τομέα της ανώτατης εκπαίδευσης και στις εφαρμογές των επιστημών και της τεχνολογίας στα αντίστοιχα επαγγελματικά πεδία, το οποίο δεν αντιμετωπίζεται από το υπουργείο, ωσάν να μην υπάρχει ως πρόβλημα. Συμπερασματικά, η “πανεπιστημιοποίηση” των ΤΕΙ είναι σοβαρό θέμα που αφορά την ανώτατη εκπαίδευση. Φοβόμαστε ότι εξελίσσεται μια ψηφοθηρική προσπάθεια της κυβέρνησης χωρίς βάθος και όραμα, χωρίς διάλογο, με αποσπασματικές διαδικασίες που δεν εντάσσονται σε έναν γενικότερο σχεδιασμό και με αμφιλεγόμενα μη ακαδημαϊκά κριτήρια».

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ