Ταλαιπωρία δίχως τέλος για τους επιβάτες – επτά ερωταπαντήσεις για το ηλεκτρονικό εισιτήριο

Ταλαιπωρία δίχως τέλος για τους επιβάτες – επτά ερωταπαντήσεις για το ηλεκτρονικό εισιτήριο

6' 16" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Πολιτική και όχι επιχειρησιακή απόφαση –όπως θα περίμενε κανείς– αποτελεί η πλήρης εφαρμογή του συστήματος ηλεκτρονικού εισιτηρίου, που έχει προκαλέσει χάος στο επιβατικό κοινό. Ουρές σχηματίζονται στα εκδοτήρια των κεντρικών σταθμών του μετρό, όπου μετακινούμενοι επιχειρούν να εκδώσουν την ηλεκτρονική προσωποποιημένη κάρτα, προς αντικατάσταση της χάρτινης κάρτας απεριορίστων διαδρομών που καταργείται τις επόμενες ημέρες (5 Νοεμβρίου). Την ίδια στιγμή, ενώ παρέχεται η δυνατότητα υποβολής των δικαιολογητικών μέσα σε φάκελο, ώστε να εκδοθεί η κάρτα σε δεύτερο χρόνο και να αποσταλεί στον κάτοχο, οι περισσότεροι επιβάτες επιλέγουν την επιτόπου έκδοση κάρτας, που συνεπάγεται ακόμη πολύωρη αναμονή στις ουρές.

Μέσα σε αυτό το κλίμα πανικού, οι πληροφορίες για την πλήρη εφαρμογή του συστήματος, το οποίο αναμένεται να βάλει τις συγκοινωνίες της πρωτεύουσας σε μια άλλη εποχή, είναι συγκεχυμένες. Ολοι κρέμονται από τα χείλη του αρμόδιου υπουργού Υποδομών Χρ. Σπίρτζη, ο οποίος φαίνεται ότι αποφασίζει χωρίς προηγούμενη συνεννόηση με τον ΟΑΣΑ, παρά το γεγονός ότι αποτελεί τον φορέα που καλείται να θέσει σε λειτουργία πλήρως το σύστημα. Σημειώνεται, μάλιστα, ότι η κατάργηση της έκδοσης χάρτινων καρτών αποφασίστηκε εν μια νυκτί από τον καθ’ ύλην αρμόδιο υπουργό ως απάντηση στους εργαζομένους του μετρό, οι οποίοι απείλησαν ότι θα απέχουν από την έκδοση ηλεκτρονικών προϊόντων.

Η μετάβαση από τη χάρτινη στην ψηφιακή εποχή αποτελεί ιδιαίτερα δύσκολο εγχείρημα, το οποίο απαιτεί λεπτομερή προγραμματισμό. Αντιθέτως, στην περίπτωση των συγκοινωνιών της Αθήνας φαίνεται ότι επισπεύδονται διαδικασίες, μέσω πολιτικών αποφάσεων που λαμβάνονται στις πλάτες των μετακινούμενων, χωρίς ο μηχανισμός να είναι έτοιμος να μεταβεί στο νέο σύστημα.

Ενδεικτικό του χάους που επικρατεί είναι το γεγονός ότι ενώ παύουν να ισχύουν τις επόμενες ημέρες οι χάρτινες κάρτες απεριορίστων διαδρομών, ουδείς γνωρίζει πότε θα ακολουθήσουν και τα εισιτήρια. Ο κ. Σπίρτζης «εκτιμά» ότι οι πύλες θα κλείσουν στα μέσα Νοεμβρίου, επιτρέποντας τη διέλευση μόνο στους επιβάτες – κατόχους ηλεκτρονικών προϊόντων. Στην προκειμένη περίπτωση, όμως, το γεγονός ότι ο προγραμματισμός βασίζεται σε εκτιμήσεις των αρμοδίων δημιουργεί πρόσθετα προβλήματα εν μέσω έντονης διαμάχης μεταξύ εργαζομένων και ηγεσίας του υπουργείου Υποδομών.

Οι εργαζόμενοι κάνουν λόγο για ένα σύστημα το οποίο δεν είναι έτοιμο να λειτουργήσει στην πλήρη έκτασή του και το υπουργείο Υποδομών απαντά με αιφνίδιες ανακοινώσεις για πρόωρη έναρξη εφαρμογής του Αυτόματου Συστήματος Συλλογής Κομίστρου. Οι εργαζόμενοι προχώρησαν τις τελευταίες εβδομάδες σε απεργιακές κινητοποιήσεις, αντιδρώντας στον αιφνιδιασμό του υπουργείου Υποδομών. Την Πέμπτη οι απασχολούμενοι στο μετρό προχωρούν σε στάση εργασίας από τις 9 το βράδυ έως τη λήξη της βάρδιας με αιτήματα εργασιακού περιεχομένου. Από την πλευρά του, ο Χρ. Σπίρτζης κάνει λόγο για κυκλώματα πλαστών εισιτηρίων τα οποία θα μείνουν «χωρίς δουλειά» με την εφαρμογή του έξυπνου εισιτηρίου.

Σημειώνεται ότι ο Χρ. Σπίρτζης είχε εξαγγείλει την κατάργηση του χάρτινου εισιτηρίου την 1η Νοεμβρίου, προθεσμία η οποία δεν κατέστη εφικτό να τηρηθεί. Στο μεταξύ, η πληροφόρηση για το νέο σύστημα παρέχεται με το σταγονόμετρο, με τα βασικά ερωτήματα για το πότε θα κλείσουν οι πύλες εισόδου και πότε θα καταργηθεί το χάρτινο εισιτήριο να μην μπορούν να απαντηθούν ακόμη.

Μέχρι στιγμής, έχουν εκδοθεί περίπου 140.000 προσωποποιημένες ηλεκτρονικές κάρτες απεριορίστων διαδρομών από τα εκδοτήρια, ενώ άλλες περίπου 40.000 έχουν αποσταλεί ταχυδρομικώς στους κατόχους τους. Ο ΟΑΣΑ απευθύνει έκκληση στους μετακινούμενους να επιλέγουν την οδό της κατάθεσης φακέλου με τα δικαιολογητικά αντί της αναμονής στα εκδοτήρια προκειμένου να περιοριστούν τα φαινόμενα αναμονής. Οι ουρές που σχηματίζονται για την κατάθεση φακέλων είναι πολύ περιορισμένες, σε αντίθεση με αυτές που αφορούν στην επιτόπου έκδοση προσωποποιημένης ηλεκτρονικής κάρτας.

Η έλλειψη ενημέρωσης του επιβατικού κοινού από τον ΟΑΣΑ αποδίδεται κυρίως στην έλλειψη συνεννόησης μεταξύ υπουργείου και Οργανισμού. Η «Κ» επιχειρεί να απαντήσει σε ορισμένα ερωτήματα για τον τρόπο λειτουργίας του νέου συστήματος με βάση τα έως τώρα δεδομένα.

Οι επιλογές κομίστρου, τα παλαιά μηχανήματα και οι ειδικές πύλες

– Αν θέλω μέχρι τις 10 Νοεμβρίου να κάνω μόνο ένα δρομολόγιο με το μετρό, τι εισιτήριο μπορώ να πάρω;

– Η προθεσμία της 10ης Νοεμβρίου δεν αφορά στο μεμονωμένο εισιτήριο, αλλά στις κάρτες απεριορίστων διαδρομών. Ωστόσο μέχρι να «κλείσουν» οι μπάρες του νέου συστήματος, κανείς μπορεί να προμηθευθεί χάρτινο εισιτήριο του 1,40 ευρώ, είτε από αυτόματο μηχάνημα είτε από εκδοτήριο και να το επικυρώσει στα παλαιά μηχανήματα. Παραμένει άγνωστο πότε θα καταργηθεί το χάρτινο εισιτήριο. Εναλλακτικά μπορεί κανείς να αγοράσει την απρόσωπη ηλεκτρονική κάρτα (ATH.ENA Card). Το αρχικό κόστος αγοράς της ανέρχεται στα 7 ευρώ τουλάχιστον. Πρέπει δηλαδή κανείς να αγοράσει το πακέτο των 5 εισιτηρίων. Η απρόσωπη ηλεκτρονική κάρτα προσφέρει τη δυνατότητα επαναφόρτισης ακόμη και ενός εισιτηρίου 1,40 ευρώ. Και αυτό γιατί αποθηκεύει και χρηματική αξία, όχι μόνο προϊόντα. Αυτή την κάρτα μπορεί κανείς να την κρατήσει για όλη του τη ζωή χωρίς να χρειαστεί ποτέ να την αντικαταστήσει.

– Μπορώ να αγοράσω μεμονωμένο ηλεκτρονικό εισιτήριο;

– Μεμονωμένο εισιτήριο μπορεί κανείς σήμερα να προμηθευθεί μόνο υπό την προϋπόθεση ότι έχει ήδη αγοράσει την απρόσωπη ηλεκτρονική κάρτα (ATH.ENA Card). Η λογική πάνω στην οποία βασίζεται το νέο σύστημα του ΟΑΣΑ θέλει τον επιβάτη να «εκπαιδεύεται» στην επαναφόρτιση των προϊόντων. Σήμερα δεν μπορεί κάποιος να προμηθευθεί απευθείας μεμονωμένο ηλεκτρονικό εισιτήριο αξίας 1,40 ευρώ. Η τεχνολογία που χρησιμοποιείται στο ηλεκτρονικό σύστημα στηρίζεται στα μικροτσίπ, που είναι τοποθετημένα πάνω στα προϊόντα και η έκδοση μεμονωμένων εισιτηρίων με μικροτσίπ κρίνεται, προς το παρόν, ασύμφορη. Οι έως τώρα πληροφορίες θεωρούν πιθανή τη διάθεση μεμονωμένων ηλεκτρονικών εισιτηρίων κατά την πλήρη εφαρμογή του συστήματος. Στα μεμονωμένα αυτά εισιτήρια, εάν διατεθούν, θα δίδονται κίνητρα για επαναφόρτιση.

– Τι άλλες επιλογές ηλεκτρονικών εισιτηρίων έχω σήμερα;

– Κανείς μπορεί να αγοράσει πολλαπλό εισιτήριο (ATH.ENA Ticket). Το αρχικό κόστος αγοράς ανέρχεται στα 4,5 ευρώ (κατ’ ελάχιστον) και προσφέρει το ημερήσιο εισιτήριο (χρήση σε όλα τα μέσα για ένα 24ωρο). Παράλληλα κανείς μπορεί να αγοράσει το εισιτήριο των 22 ευρώ, που αντιστοιχεί σε διαδρομές τριών ημερών μεταξύ των οποίων και μία διαδρομή από/προς το αεροδρόμιο. Στη συνέχεια μπορεί κανείς να «γεμίσει» το πολλαπλό εισιτήριο με μονάδες, αλλά όχι με ένα μεμονωμένο εισιτήριο. Το ATH.ENA Ticket προσφέρει τη δυνατότητα επαναφόρτισης με 5 μεμονωμένα εισιτήρια (αξίας 7 ευρώ) ή με 10 μεμονωμένα εισιτήρια (14 ευρώ) στο πακέτο, των οποίων παρέχεται ένα δωρεάν.

– Σε περίπτωση που μετακινούμαι με το παιδί μου και έχω μία κάρτα, που έχει τουλάχιστον δύο εισιτήρια μέσα, πώς θα περάσω από τις μπάρες;

– Θα χτυπήσετε την ίδια κάρτα δύο φορές. Μία φορά για να περάσει το παιδί και άλλη μία για να ανοίξουν οι πύλες και να περάσετε εσείς.

– Εάν ανήκω σε ειδική κατηγορία πληθυσμού (άνεργος, ΑμεΑ, Σώματα Ασφαλείας) και δικαιούμαι ελεύθερη διέλευση, πώς θα περνάω όταν «κλείσουν» οι πύλες;

– Οταν εφαρμοστεί πλήρως το σύστημα, οι σταθμοί θα διαθέτουν μία ή παραπάνω (ανάλογα με την κίνηση του κάθε σταθμού) πύλες που θα είναι ανοικτές. Από αυτές θα περνούν οι παραπάνω κατηγορίες πληθυσμού, δείχνοντας τα δικαιολογητικά τους σε υπάλληλο.

– Μετά την ενεργοποίηση του ηλεκτρονικού συστήματος, θα μπορώ να χρησιμοποιήσω την 6μηνιαία ή ετήσια χάρτινη κάρτα απεριορίστων διαδρομών; Αν ναι, πώς θα περνώ από τις κλειστές πύλες;

– Οι κάτοχοι χάρτινων καρτών 6μηνης ή ετήσιας διάρκειας θα περνούν από τις ειδικές πύλες που θα περνούν οι άνεργοι, ΑμεΑ και τα σώματα ασφαλείας μέχρι τη λήξη της ισχύος των καρτών τους.

– Πώς μπορώ να υποβάλω φάκελο για την έκδοση μηνιαίας ηλεκτρονικής κάρτας απεριορίστων διαδρομών;

– Πρέπει να τοποθετηθεί μέσα στον φάκελο (μεγέθους Α4) φωτοτυπία της υφιστάμενης χάρτινης κάρτας απεριορίστων διαδρομών, φωτοτυπία εγγράφου που πιστοποιεί τον ΑΜΚΑ, πρόσφατη φωτογραφία τύπου διαβατηρίου ή ταυτότητας και εκτύπωση του Εντύπου Προσωποποίησης με QR Code από την ιστοσελίδα www.athenacard.gr. Πάνω στον φάκελο που θα κατατεθεί πρέπει να αναγράφονται το όνομα, το επώνυμο, η διεύθυνση όπου θα αποσταλεί η προσωποποιημένη κάρτα. Στη συνέχεια ο φάκελος παραδίδεται ανοικτός σε οποιοδήποτε σταθμό των γραμμών 1,2,3 του μετρό (ηλεκτρικός και μετρό).

 

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή