ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ

Αλεξάντερ Πέιν: «Το πιο επικίνδυνο είναι η αυτολογοκρισία»

ΣΑΚΗΣ ΙΩΑΝΝΙΔΗΣ

«Θα ήθελα να κάνω κάποια στιγμή ένα φιλμ στα ελληνικά», σημείωσε μεταξύ άλλων ο Αλεξάντερ Πέιν.

ΕΤΙΚΕΤΕΣ: ΠΡΟΣΩΠΑ

«Θα ήθελα να ξέρω τις απαντήσεις του Κεν Λόουτς σε όποια ερώτηση σκοπεύετε να κάνετε», είπε γελώντας ο βραβευμένος σκηνοθέτης Αλεξάντερ Πέιν απευθυνόμενος στο κοινό που γέμισε το αμφιθέατρο της Ελληνοαμερικανικής Ενωσης για να παρακολουθήσει το masterclass που οργάνωσε το 30ό Πανόραμα Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου. Αφού απαρνήθηκε γρήγορα τον τίτλο του «master» και αφήνοντας τα «πολιτικά» για τον Βρετανό συνάδελφό του, ο σκηνοθέτης του «Πλαγίως», του «Νεμπράσκα» και του πρόσφατου «Μικρόκοσμου» μίλησε για την τέχνη του, τη βιομηχανία του κινηματογράφου και το ελληνικό σινεμά, αν και, όπως σημείωσε αρκετές φορές, δεν είναι ο κατάλληλος να μιλήσει για κάτι που δεν γνωρίζει σε βάθος. «Θα ήθελα να κάνω κάποια στιγμή ένα φιλμ στα ελληνικά, αλλά ελπίζω ότι το ελληνικό σινεμά δεν θα περιμένει εμένα», σημείωσε μεταξύ άλλων και ευχήθηκε ο Γιώργος Λάνθιμος να γυρίσει κάποτε στην Ελλάδα και να βοηθήσει το ελληνικό σινεμά.

Οι ελληνικής καταγωγής γονείς του τον πίεζαν να γίνει ο δικηγόρος της οικογένειας, αφού ο αδελφός του είχε ήδη επιλέξει τον δρόμο της ιατρικής. Ωστόσο, «Οι Επτά Σαμουράι» ήταν η ταινία που καθόρισε την απόφασή του να ασχοληθεί επαγγελματικά με τον κινηματογράφο, έχοντας την πεποίθηση μέσα του ότι δεν θα μπορέσει ποτέ να φτάσει στο επίπεδο του Ακίρα Κουροσάβα. «Ηθελα να ανέβω το βουνό, ήξερα ότι δεν φτάσω στην κορυφή, όμως ήθελα να είμαι επάνω του», σημείωσε.

Ερωτώμενος για την επιλογή του να σκηνοθετήσει μαυρόασπρη τη «Νεμπράσκα», μια ιστορία συμφιλίωσης μεταξύ πατέρα και γιου, ο Αλεξάντερ Πέιν υπερασπίστηκε την ομορφιά της εικόνας απέναντι στις ανάγκες του σύγχρονου σινεμά. «Το μαυρόασπρο ποτέ δεν εγκατέλειψε την τέχνη της φωτογραφίας ως υπέροχο φόντο. Μου αρέσουν πολύ οι μαυρόασπρες ταινίες. To σινεμά έγινε έγχρωμο μόνο για εμπορικούς σκοπούς», τόνισε.

Στις ζωές καθημερινών ανθρώπων εστιάζει ο γνωστός σκηνοθέτης και από αυτό το «μικροσκόπιο» δεν ξεφεύγει ούτε η τελευταία του ταινία «Μικρόκοσμος», που έχει στοιχεία επιστημονικής φαντασίας. Στο κοντινό μέλλον οι επιστήμονες βρίσκουν τον τρόπο να συρρικνώνουν τους ανθρώπους ως λύση στον υπερπληθυσμό του πλανήτη, και οι Ματ Ντέιμον και Κρίστεν Γουιγκ είναι οι πρώτοι που δοκιμάζουν τον διαφορετικό τρόπο ζωής. «Ο Ρέι Μπράντμπερι είχε πει ότι η επιστημονική φαντασία είναι η μόνη φαντασία. Δεν διαβάζω επιστημονική φαντασία, απλώς τη χρησιμοποιώ ως μεταφορά για να φωτίσω το σήμερα», σημείωσε ο Αλεξάντερ Πέιν, που θα βρεθεί τις επόμενες μέρες στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης για να παρουσιάσει το φιλμ.

Τρομοκρατημένος αλλά όχι έκπληκτος, δήλωσε για τις κατηγορίες σεξουαλικών παρενοχλήσεων εναντίον του Χάρβεϊ Ουάινσταϊν, τον οποίο χαρακτήρισε «δυσάρεστο άτομο» και σημείωσε ότι προσπαθούσε να τον αποφύγει μετά το τέλος της πρώτης και μοναδικής συνεργασίας τους στην ταινία «Πολίτης Ρουθ». «Είναι τρομακτικό που δεν καταγγέλλονταν τα σεξουαλικά εγκλήματα τόσο καιρό, αλλά ελπίζω ότι από εδώ και πέρα θα υπάρξει μια αλλαγή στον συσχετισμό των δυνάμεων», σημείωσε.

Απαντώντας σε ερώτηση της Ζωής Κωνσταντοπούλου περί «κρατικών πιέσεων και ελέγχου» των Ελλήνων καλλιτεχνών, ο Αλεξάντερ Πέιν απάντησε ότι οι αληθινοί καλλιτέχνες έβρισκαν πάντα τον τρόπο να εκφραστούν σε πραγματικά καταπιεστικά καθεστώτα, όπως της Ισπανίας του Φράνκο, του Ιράν, των σοβιετικών και κομουνιστικών καθεστώτων σε χώρες του πρώην ανατολικού μπλοκ. «Το πιο επικίνδυνο για τον καλλιτέχνη είναι η αυτολογοκρισία, που συμβαίνει και στον κομμουνισμό και στον καπιταλισμό αντίστοιχα», κατέληξε.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ