Ματιές στον κόσμο

3' 32" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Η τέχνη μετά την 11η Σεπτεμβρίου

ΛΟΝΔΙΝΟ

Τα πρωτοσέλιδα από διάφορες εφημερίδες του κόσμου είναι μέρος της εικαστικής εγκατάστασης του Γερμανού καλλιτέχνη Χανς-Πέτερ Φέλντμαν που συμμετέχει στην έκθεση με θέμα «Η εποχή του τρόμου: η τέχνη μετά την 11η Σεπτεμβρίου». Εως τις 18 Μαΐου που θα διαρκεί η έκθεση, μπορεί κανείς να την επισκεφθεί στο Πολεμικό Μουσείο του Λονδίνου, το περίφημο Ιmperial War Museum, που ανέλαβε την πρωτοβουλία να διοργανώσει την πρώτη σε ανάλογη κλίμακα, εύρος και φιλοδοξία έκθεση με αυτή τη θεματολογία. Είναι μια καλειδοσκοπική επιλογή και διερεύνηση του τρόπου με τον οποίο το τραγικό συμβάν της 11ης Σεπτεμβρίου στους Δίδυμους Πύργους της Νέας Υόρκης επέδρασε πάνω σε καλλιτέχνες από διάφορες χώρες του κόσμου. Σαφώς, η 11η Σεπτεμβρίου αποτελεί συμβολική αφετηρία για να απλώσει κανείς το βλέμμα στον 21ο αιώνα και στις τεράστιες ανακατατάξεις που επήλθαν στον τομέα της γεωπολιτικής και γεωστρατηγικής. Θα μπορούσε να πει κανείς ότι μια μελλοντική γενιά θα ήταν σε πολύ καλύτερη θέση να εκτιμήσει και να αξιολογήσει την καλλιτεχνική παρακαταθήκη που κληροδότησαν τα πρώτα χρόνια του αιώνα μας. Ωστόσο, είναι τόσο πυκνός ο χρόνος στον 21ο αιώνα, που, ήδη, είναι σαφές ότι ένα σημαντικό μέρος της καλλιτεχνικής παραγωγής, η πιο πολιτική τέχνη, ως έμπνευση και απόδοση, έχει διαποτιστεί από τη γενικευμένη δυστοπία ή έστω από τη μεταβολή των βασικών αξόνων μιας ζωής που ώς πρόσφατα ήταν περισσότερο ευανάγνωστη.

Για όλους αυτούς τους λόγους, η έκθεση στο Imperial War Museum συμπυκνώνει όλη αυτή τη δημιουργία αλλά και τον προβληματισμό που γεννά η νέα πολιτικοποιημένη τέχνη. Προσκλήθηκαν καλλιτέχνες που εκφράζονται με διάφορα μέσα όπως κινηματογράφο, γλυπτά, ζωγραφική, εγκαταστάσεις και φωτογραφία. Πρόκειται για πάνω από 40 Βρετανούς και διεθνείς καλλιτέχνες του επιπέδου του Ai Weiwei, Γκρέισον Πέρι, Γκέρχαρντ Ρίχτερ, Μόνα Χατούμ, Τζέικ & Ντίνος Τσάπμαν και πολλών ακόμη. Φωτίζονται θέματα άμεσα σχετιζόμενα με την 9/11, ή με θέμα δημόσιας ασφάλειας και παρακολούθησης, καταστροφής με βόμβες ή άλλου τύπου βιαιοπραγίες, και την επίδραση στο τοπίο, στις πόλεις και στις ανθρώπινες σχέσεις. Για πρώτη φορά εκτίθεται στην Αγγλία το έργο του Ιβάν Ναβάρο «Οι Δίδυμοι Πύργοι» (2011).

ΒΙΕΝΝΗ

Oι «Αμερικανοί» του Ρόμπερτ Φρανκ

Η έκθεση φωτογραφιών του Ρόμπερτ Φρανκ προκαλεί ήδη ουρές από πλήθη στο Μουσείο Αλμπερτίνα της Βιέννης (όπου παρουσιάζεται και έκθεση Ραφαήλ). Οι φωτογραφίες που εκτίθενται έως τις 21 Ιανουαρίου προέρχονται από την ενότητα «Οι Αμερικανοί» (1955 – 1957) και είναι όλες μαυρόασπρες. Ο Ρόμπερτ Φρανκ έκανε φωτογραφία δρόμου και τα έργα του εστίασαν στη ρατσιστική και μισαλλόδοξη Αμερική της εποχής, γεγονός που είχε κατακριθεί. Παρ’ όλα αυτά, οι φωτογραφίες αυτές είχαν μεγάλη επιδραστικότητα.

ΣΑΝ ΦΡΑΝΣΙΣΚΟ

Γουόκερ Ιβανς

Αυτό το πορτρέτο άνδρα από τον περίφημο φωτογράφο Γουόκερ Ιβανς (Walker Evans) τιτλοφορείται «Πορτρέτο στον υπόγειο» (1940) και περιλαμβάνεται στην έκθεση που παρουσιάζει αυτήν την περίοδο το Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης του Σαν Φρανσίσκο. Πρόκειται για μεγάλη, αναδρομική έκθεση αφιέρωμα στην τέχνη του Γουόκερ Ιβανς με 400 εκθέματα, φωτογραφίες κατά κύριο λόγο, αλλά και έργα τέχνης από τις προσωπικές συλλογές του. Είναι ένας ύμνος στην ομορφιά της καθημερινότητας.

ΠΑΡΙΣΙ

Η Γαλλική Αναγέννηση

Προσευχητάρι του 1532 που ανήκει σε Βρετανό συλλέκτη, αλλά κάποτε ανήκε στην αυλή του βασιλιά της Γαλλίας Φραγκίσκου Α΄ (1494 – 1547). Εκτίθεται στο Λούβρο με σκοπό τη συγκέντρωση χρημάτων για τον επαναπατρισμό του μέσω εκστρατείας crowdfunding. To Λούβρο ευελπιστεί ότι θα συμβάλει στη συγκέντρωση του απαιτούμενου ποσού, ώστε το ανεκτίμητο αυτό αντικείμενο να επιστρέψει στη Γαλλία και στις συλλογές διακοσμητικών τεχνών της Γαλλικής Αναγέννησης.

ΑΓΙΑ ΠΕΤΡΟΥΠΟΛΗ

Ο αιώνας των ηγετών

Ενας επισκέπτης βγάζει μια φωτογραφία μιας προτομής του Βλαντιμίρ Λένιν στην έκθεση «Ο αιώνας των ηγετών» στο Μουσείο Γλυπτικής στην Αγία Πετρούπολη. Με αφορμή την επέτειο των 100 χρόνων από την Οκτωβριανή Επανάσταση, η έκθεση επικεντρώνεται στα σχέδια ανέγερσης κρατικών μνημείων και έργων δημόσιας γλυπτικής με θέμα τη μορφή του Βλαντιμίρ Λένιν στην Αγία Πετρούπολη, τότε Λένινγκραντ, στη διάρκεια της μετασταλινικής περιόδου 1957-1967.

ΤΕΧΕΡΑΝΗ

Ιράν και Δύση

Μία γυναίκα της Τεχεράνης περιεργάζεται το γλυπτό που φέρει τον τίτλο «Κεφάλι γυναίκας». Είναι έργο του 68χρονου Βρετανού γλύπτη Τόνι Κραγκ και το στιγμιότυπο είναι από τα εγκαίνια της έκθεσης «Τόνι Κραγκ. Ρίζες και Λίθοι», που εγκαινιάστηκε πριν από λίγες ημέρες στο Μουσείο Σύγχρονων Τεχνών της Τεχεράνης. Η έκθεση περιλαμβάνει 80 έργα του Τόνι Κραγκ και θα διαρκέσει τρεις μήνες. Πρόκειται για ένα μεγάλο άνοιγμα στη δυτική τέχνη και μάλιστα με το έργο μιας κορυφαίας μορφής της γλυπτικής.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή