ΕΛΛΑΔΑ

Η επαγγελματική εκπαίδευση στην Ελλάδα δύναται να εξελιχθεί

ΙΩΑΝΝΑ ΦΩΤΙΑΔΗ

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Πώς θα μπορούσε η επαγγελματική εκπαίδευση να γίνει πιο ελκυστική στους νέους; Γιατί οι ελληνικές επιχειρήσεις δεν ενθαρρύνουν τη διά βίου κατάρτιση των εργαζομένων τους; Πώς λειτουργεί η επαγγελματική εκπαίδευση σε άλλες χώρες, τι μπορούμε να διδαχθούμε από αυτές; Τα παραπάνω ερωτήματα θα διερευνήσουν οι ομιλητές, από την Ελλάδα και όλο τον κόσμο, που θα συμμετάσχουν στο διεθνές συνέδριο «Επαγγελματική Κατάρτιση και Αγορά Εργασίας» που διοργανώνει η Σχολή Μωραϊτή και η εκπαιδευτική εταιρεία «Dian Training Activities» από σήμερα μέχρι και την Κυριακή.

Το... πρεστίζ της επαγγελματικής εκπαίδευσης μοιάζει να παραμένει χαμηλό στη χώρα μας. «Στην Ελλάδα λιγότερο από το 30% των αποφοίτων Γυμνασίου θα αποφασίσουν να ακολουθήσουν επαγγελματική εκπαίδευση, όταν ο ευρωπαϊκός μέσος όρος είναι 50%» αναφέρει στην «Κ» ο κ. Αλέξης Δεσποτόπουλος, διευθυντής ανάπτυξης του κολλεγίου ΑΚΤΟ «σε άλλες χώρες η επαγγελματική εκπαίδευση είναι ακόμα πιο δημοφιλής: το αντίστοιχο ποσοστό στην Ολλανδία 68%, στην Ελβετία 64% και στη Γερμανία 57%». Ομως ούτε η κουλτούρα της δια βίου εκπαίδευσης των ενηλίκων μοιάζει φαίνεται να καλλιεργείται στη χώρα μας. Οι επιχειρήσεις δείχνουν μηδαμινό ενδιαφέρον για υλοποίηση προγραμμάτων κατάρτισης, σε ποσοστό 21%, κατατάσσοντας την Ελλάδα στις τελευτές θέσεις της ΕΕ, μαζί με Βουλγαρία (29%) και Ιταλία (32%). «Στον αντίποδα, βρίσκεται η Δανία (85%), η Αυστρία (81%) και η Γαλλία (74%)» υπογραμμίζει ο κ. Δεσποτόπουλος.

Περαιτέρω αναχώματα στην ενθάρρυνση των ενηλίκων να παρακολουθήσουν προγράμματα κατάρτισης και επιμόρφωσης δημιουργεί το ελλιπές σύστημα πιστοποίησης, κάτι που δυσκολεύει συχνά την αναγνώριση προσόντων Ελλήνων εργαζομένων στο εξωτερικό. Συγκεκριμένα,  για την πιστοποίηση προσόντων έχει υιοθετηθεί το Ευρωπαϊκό Πλαίσιο Προσόντων (EQF) για να επιτευχθεί εναρμόνιση σε ευρωπαϊκό επίπεδο. Ο Εθνικός Οργανισμός Πιστοποίησης Προσόντων και Επαγγελματικού Προσανατολισμού έχει ως στόχο την ανάπτυξη του Εθνικού Πλαισίου Προσόντων (ΕΠΠ) και την αντιστοίχιση του με το EQF. Το ΕΠΠ εμπεριέχει οκτώ επίπεδα, όπου εντάσσονται τίτλοι σπουδών από την τυπική εκπαίδευση αλλά και η κατάρτιση και η άτυπη μάθηση, κατόπιν σχετική πιστοποίησης.  «Ο ΕΟΠΠΕΠ έχει μεν αδειοδοτήσει ορισμένες εταιρείες πιστοποίησης, αλλά δεν τους έχει δώσει το δικαίωμα να διενεργούν εξετάσεις πιστοποίησης»  σημειώνει προβληματισμένος ο κ. Δεσποτόπουλος,  «υπάρχει δηλαδή το νομοθετικό πλαίσιο, αλλά δεν έχει ακόμα ενεργοποιηθεί». Εξαίρεση, ευτυχώς, αποτελούν οι ξένες γλώσσες και οι σπουδές πληροφορικής.

Πρότυπες χώρες στον τομέα της μαθητείας είναι η Φινλανδία, η Νορβηγία και η Γερμανία. «Η εμπειρία της Γερμανίας στην επαγγελματική εκπαίδευση μετράει κάποιες εκατονταετίες» εξηγεί στην «Κ» ο  κ. Andreas Kehrbach - Σύμβουλος Εργασίας, Υγείας και Κοινωνικών Υποθέσεων της Πρεσβείας της Ομοσπονδιακής Δημοκρατίας της Γερμανίας, που θα παρουσιάσει το γερμανικό σύστημα στους συνέδρους.  «Ηδη στον Μεσαίωνα είχαν οργανωθεί σε συντεχνίες και σωματεία, μέσω της μαθητείας και της εκπαίδευσης δίπλα σε κάποιον τεχνίτη και δεξιοτέχνη, κατόρθωνε και ο μαθητευόμενος να γίνει αρχιμάστορας». Το δυαδικό σύστημα εκπαίδευσης της Γερμανίας θεωρείται πρότυπο διεθνώς, καθώς έχει κατορθώσει να συνδέεται άρρηκτα με την αγορά εργασίας, της οποίας καλύπτει πάγιες ανάγκες. Οι μαθητευόμενοι φοιτούν κάνοντας ταυτόχρονα έμμισθη πρακτική εξάσκηση . «Είναι ενδεικτικό ότι το 52, 4% των Γερμανών ξεκινούν την καριέρα τους με τη θητεία σε κάποιο πρόγραμμα δυαδικής εκπαίδευσης» υπενθυμίζει ο ίδιος. Από το 2012 έπειτα από τη σύναψη σχετικής διακρατικής συμφωνίας, η οποία μάλιστα ανανεώθηκε το 2017, το εν λόγω σύστημα μαθητείας έχει αρχίσει να εφαρμόζεται στην Ελλάδα με πολύ ενθαρρυντικά πρώτα δείγματα, καθώς πάνω από 90% των αποφοίτων απασχολείται ήδη στον κλάδο εκπαίδευσης τους.

Online

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ