Η περιβαλλοντική ευαισθησία της μόδας μπαίνει στο… μουσείο

Η περιβαλλοντική ευαισθησία της μόδας μπαίνει στο… μουσείο

2' 30" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

H Bίβιαν Ουέστγουντ ξυρίζει το κεφάλι της για να διαμαρτυρηθεί ενάντια στην κλιματική αλλαγή, ο οίκος Gucci δηλώνει ότι εγκαταλείπει οριστικά τη χρήση γούνας από το 2018 και γνωστές αλυσίδες καταστημάτων προσφέρουν σειρές ρούχων από βιολογικό βαμβάκι: χωρίς αμφιβολία, η περιβαλλοντική ευαισθητοποίηση είναι… στη μόδα, και αυτή την τάση θα αντανακλά η επερχόμενη έκθεση του Μουσείου Victoria and Albert, με τίτλο «Fashioned by nature».

Εχοντας ως κεντρικό θεματικό άξονα τη σχέση της μόδας με τη φύση από τις αρχές του 17ου αιώνα μέχρι τις μέρες μας, το αφιέρωμα θα εστιάζει στους τρόπους με τους οποίους οι σχεδιαστές υψηλής ραπτικής έχουν προσεγγίσει τον φυσικό κόσμο: κατ’ αρχάς ως πηγή έμπνευσης (και εκμετάλλευσης), όπως καταδεικνύουν τα σκουλαρίκια από αληθινά κεφάλια πουλιών του 1875, το φόρεμα διακοσμημένο με εκατοντάδες χρυσά σκαθάρια της ίδιας περιόδου ή η λεοπάρ τουαλέτα διά χειρός Ζαν Πολ Γκοτιέ.

Από τη δεκαετία του ’80, η υψηλή ραπτική άρχισε σταδιακά να υποκύπτει στις πιέσεις των περιβαλλοντικών οργανώσεων, αλλά και στην ανάγκη των πελατών τους να αισθανθούν πως συμβάλλουν στη σωτηρία του πλανήτη, χωρίς φυσικά να κάνουν στυλιστικές θυσίες. Η τουαλέτα Calvin Klein από ανακυκλωμένα πλαστικά μπουκάλια, με το οποίο εμφανίστηκε η Εμα Ουότσον στο περσινό γκαλά του Costume Institute του Μητροπολιτικού Μουσείου, στη Νέα Υόρκη, υποκατάστατα δέρματος κατασκευασμένα από απόβλητα της παραγωγής κρασιού και ένα φόρεμα από μετάξι που φωσφορίζει, δημιουργημένο στα εργαστήρια του MIT, είναι ορισμένα από τα πιο ξεχωριστά εκθέματα της συγκεκριμένης ενότητας.

Tα εγκαίνια έχουν προγραμματιστεί για τις 21 Απριλίου, δηλαδή μόλις δύο ημέρες πριν από την έναρξη της εβδομάδας δράσεων του κινήματος Fashion Revolution, που δημιουργήθηκε μετά την κατάρρευση του κτιρίου Rana Plaza στο Μπανγκλαντές προκαλώντας τον θάνατο 1.135 εργατών υφαντουργίας, τον Απρίλιο του 2013. Απώτερος στόχος της διεθνούς εκστρατείας είναι να πιέσει τη βιομηχανία της μόδας για περισσότερη διαφάνεια, βιωσιμότητα και ηθική, αξιοποιώντας τη βοήθεια των καταναλωτών, που καλούνται να ρωτήσουν τις αγαπημένες τους μάρκες «ποιος έφτιαξε τα ρούχα μου;». Ηδη, πάνω από 2.000 εταιρείες (ανάμεσά τους, οι Zara, Fat Face, Massimo Dutti, Pull and Bear και Marks and Spencer) έσπευσαν να απαντήσουν στην ερώτηση, αναρτώντας στα social media φωτογραφίες των εργατών τους. Ταυτόχρονα, το ίδιο το κοινό καλείται να συμβάλει στην όλη προσπάθεια υιοθετώντας μια πιο υπεύθυνη στάση: Αυτή τη στιγμή, περίπου 150 δισ. ενδύματα παράγονται κάθε χρόνο στα εργοστάσια του πλανήτη, αφού οι «ανάγκες» του πληθυσμού έχουν αυξηθεί κατά 400% μέσα σε μόλις δύο δεκαετίες. Εντούτοις, μόνο οι Αμερικανοί πετούν στα σκουπίδια 14 εκατ. τόνους ρούχων ετησίως.

Σε θάλασσες και ποτάμια

Στο μεταξύ, οι χημικές ουσίες που χρησιμοποιούνται για τις καλλιέργειες και την επεξεργασία των υφασμάτων καταλήγουν στις θάλασσες και στα ποτάμια, ενώ η υφαντουργία ευθύνεται για το 3% της παγκόσμιας παραγωγής διοξειδίου του άνθρακα.

Ενα τμήμα της έκθεσης θα καταπιάνεται με τα κινήματα διαμαρτυρίας ενάντια στις καταστροφικές συνέπειες της μόδας. Το σύνολο θα συμπληρώνουν αντικείμενα σχετιζόμενα με την ιστορία της υφαντουργίας, πρώτες ύλες που είναι πλέον απαγορευμένες, όπως τα κόκαλα φάλαινας ή τα καβούκια χελώνας, καθώς και διαδραστικά εκθέματα σχεδιασμένα σε συνεργασία με το Κέντρο Βιώσιμης Μόδας του London College of Fashion.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή