«Σινεμά για όλους» στο 58ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης

«Σινεμά για όλους» στο 58ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης

2' 45" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Η Αννα δεν έχει παρακολουθήσει περισσότερες από τρεις ταινίες στην 35χρονη ζωή της σε κινηματογραφική αίθουσα. Και αυτές πάντα με συνοδό, για να της περιγράφει τις σκηνές της ταινίας στη μεγάλη οθόνη. Την πρώτη φορά ενθουσιάστηκε. Αναθάρρησε. Την τρίτη, απογοητεύτηκε. «Αυτή η ψυχαγωγία δεν είναι για μένα», κατέληξε όταν ένας θεατής ούρλιαζε στην αίθουσα ενοχλημένος από το «κουβεντολόι» που είχαν στήσει οι πίσω του. Δεν ξαναπάτησε το πόδι της σε σκοτεινή αίθουσα. Δεν είναι η μόνη. Η συντριπτική πλειονότητα από τους 15.000 εγγεγραμμένους τυφλούς στην Ελλάδα δεν έχουν πάει ποτέ κινηματογράφο.

Το Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης έβαλε στόχο να αναστρέψει τα ποσοστά με ένα πρόγραμμα «Σινεμά για όλους», που ξεκίνησε πέρυσι σε συνεργασία με την Κίνηση Καλλιτεχνών με Αναπηρία και με χορηγό τη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση. Δεν είναι μόνον οι εγκαταστάσεις που διασφαλίζουν ανεμπόδιστη μετακίνηση των ΑμεΑ σε όλους τους χώρους του Φεστιβάλ (αίθουσες, διάδρομοι στην προβλήτα Α΄, ταμεία) αλλά και η καθολική πρόσβαση στην Εβδομη Τέχνη. Φέτος το ΦΚΘ πήγε ένα βήμα πιο πέρα. Η πρωτοποριακή τελετή έναρξης –η καλύτερη όλων– από την ηθοποιό Μαρία Χριστοφορίδου στη νοηματική γλώσσα, η οποία πρόσφατα αναγνωρίστηκε από τη Βουλή ως ισότιμη της ελληνικής γλώσσας, οι δύο καθολικά προσβάσιμες ταινίες για τυφλούς και κωφούς θεατές και οι 20 ελληνικές ταινίες με ενδογλωσσικούς υπέρτιτλους (βάσει διαλόγων) για κωφούς και βαρήκοους θεατές που προβάλλονται στην 58η διοργάνωση δίνουν το δικαίωμα σε τυφλούς, κωφούς και βαρήκοους να απολαύσουν (δωρεάν) τη μαγεία του κινηματογράφου.

Ευάριθμο κοινό ανταποκρίθηκε παρά την ενημέρωση με έντυπο πρόγραμμα σε γραφή Μπράιγ και σε μεγαλογράμματη γραφή για άτομα με μερική οπτική αναπηρία που είχε ήδη διανεμηθεί σε φορείς και συλλόγους. Πέρυσι ήταν δυο-τρεις θεατές, φέτος καμιά εικοσαριά. Του χρόνου θα είναι περισσότεροι, ευελπιστεί ο διευθυντής του ΦΚΜ, Ορέστης Ανδρεαδάκης. Και εξηγεί τους λόγους βάσει μιας έρευνας για διπλωματική εργασία της Εφης Δροσάκη. «Οι υποσχέσεις στο παρελθόν, ο φόβος του άγνωστου, τους έχει κάνει δύσπιστους. Μπροστά δε και στα μεγάλα ποσοστά ανεργίας, τα προβλήματα προσβασιμότητας στις πόλεις και στην εκπαίδευση, ο κινηματογράφος φαντάζει πολυτέλεια».

Πάντως, όσοι βρέθηκαν την περασμένη Παρασκευή στην προβολή της ταινίας «Θου-Βου φαλακρός πράκτωρ: Επιχείρηση Γης Μαδιάμ», φόρεσαν τα ακουστικά τους και έδειχναν να διασκεδάζουν από τους ξέφρενους ρυθμούς του ανεπανάληπτου Θανάση Βέγγου. Η ηχητική περιγραφή είχε όλες τις λεπτομέρειες για μια ευκρινή οπτική προσέγγιση κάθε εικόνας. Είναι μια χρονοβόρος παραγωγή, για την οποία εργάστηκαν ο ακουστικός περιγραφέας Θανάσης Παπαντωνόπουλος και στον υποτιτλισμό η Εμμανουέλα Πατηνιωτάκη, λέκτωρ οπτικοακουστικής μετάφρασης σε πανεπιστήμιο της Αγγλίας. Η διαδικασία, εξηγεί η Απολλωνία Τσαντά, ανάπηρο μέλος της Κίνησης Καλλιτεχνών με Αναπηρία, απαιτεί πλήρη ανάλυση της ταινίας καρέ καρέ, καταγραφή κάθε σκηνής, σκηνικού, ρούχων, αντικειμένων κίνησης των πρωταγωνιστών και γρήγορη περιγραφή ώστε να μην πατάει πάνω σε διαλόγους.

Πέντε ελληνικές

Πέντε ελληνικές ταινίες αριθμεί συνολικά στη χώρα μας η μικρή «ταινιοθήκη για άτομα με οπτική και ακουστική αναπηρία» τη στιγμή που σε χώρες του εξωτερικού με μια απλή εφαρμογή στο κινητό ο θεατής έχει ηχητική περιγραφή της ταινίας που επιλέγει. Οι τέσσερις από αυτές προβλήθηκαν πέρυσι και φέτος στο ΦΚΜ και μία στην Ταινιοθήκη της Ελλάδος. Μικρό το ποσοστό σε σχέση με την εξέλιξη της τεχνολογίας, αλλά ένα μεγάλο βήμα για μια ισότιμη κοινωνία και στη χώρα μας.

Η δεύτερη καθολικά προσβάσιμη ταινία, «Το προξενιό της Αννας» του Παντελή Βούλγαρη, θα προβληθεί το Σάββατο 11/11 στις 13.00 στο Ολύμπιον. Στις αίθουσες είναι ευπρόσδεκτοι και οι σκύλοι οδηγοί τυφλών.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή