ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Δεκαπλασίασε τα κέρδη, μηδένισε τον δανεισμό εν μέσω κρίσης

ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΠΑΔΟΓΙΑΝΝΗΣ

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Εχοντας υπερδιπλασιάσει τον κύκλο εργασιών κατά την περίοδο 2009-2016, δεκαπλασιάσει την κερδοφορία, αυξήσει το ανθρώπινο δυναμικό κατά 60% και μηδενίσει τον δανεισμό της, η Frezyderm δεν θυμίζει σε τίποτα εταιρεία που επιχειρεί σε μια χώρα που μαστίζεται από μια άνευ προηγουμένου, σε καιρό ειρήνης, οικονομική κρίση.

Αν και τα τελευταία χρόνια, τα χρόνια της μεγάλης κρίσης, έχει χαθεί περίπου το 25% του εθνικού εισοδήματος, η Frezyderm έχει καταφέρει να κινηθεί κόντρα στο ρεύμα, ενισχύοντας τις πωλήσεις της στα 40 εκατ. ευρώ από 15 εκατ. ευρώ που ήταν το 2009. Τα καθαρά κέρδη της από το επίπεδο των 450.000 ευρώ έχουν εκτιναχθεί στα 4,18 εκατ. ευρώ, ενώ παράλληλα η εταιρεία προχώρησε στον μηδενισμό, πρακτικά, του δανεισμού: στο τέλος του 2016 οι υποχρεώσεις της προς τράπεζες είχαν διαμορφωθεί στο 2,1% του κύκλου εργασιών της, δηλαδή, κάτω του 1 εκατ. ευρώ. Η στρατηγική εκμηδενισμού του τραπεζικού δανεισμού, που αποτελεί βασικό εργαλείο του επιχειρείν, φαντάζει εκ πρώτης άποψης παράδοξη, ωστόσο, ήταν αυτή που βοήθησε την εταιρεία να αντεπεξέλθει με άνεση στην επιβολή των κεφαλαιακών περιορισμών το 2015. Αξιοποιώντας τις υψηλές ταμειακές ροές της, δεν αντιμετώπισε σοβαρό πρόβλημα από το πολυήμερο κλείσιμο των τραπεζών το καλοκαίρι του 2015 και κατόπιν την επιβολή περιορισμών στην κίνηση κεφαλαίων.

Το ξεκίνημα

Η Frezyderm δημιουργήθηκε το 1986 από τον Αναστάσιο Αναστασίου και είναι μια ελληνική βιομηχανική εταιρεία παραγωγής δερματολογικών προϊόντων υψηλής ποιότητας, με αυστηρά φαρμακευτικά κριτήρια. Από το ξεκίνημα έδωσε βαρύτητα στην έρευνα και ανάπτυξη δικών της προϊόντων, ενώ παράλληλα ανέπτυξε συνεργασίες με ευρωπαϊκά πανεπιστήμια για την αξιολόγηση των προϊόντων της, αλλά και την ανταλλαγή γνώσης ώστε να βρίσκεται στην πρώτη γραμμή των εξελίξεων.

Το 1997 ξεκίνησε η ανέγερση του ιδιόκτητου εργοστασίου της στη Μεταμόρφωση Αττικής, που εγκαινιάστηκε το 2002. Πρόκειται για μια υπερσύγχρονη μονάδα παραγωγής εξειδικευμένων καλλυντικών προϊόντων, με καθετοποιημένη γραμμή παραγωγής, που κατασκευάστηκε σύμφωνα με τις απαιτήσεις της Ευρωπαϊκής Ενωσης. Παράλληλα, διαθέτει ερευνητικά εργαστήρια στελεχωμένα με εξειδικευμένο επιστημονικό δυναμικό. Το 2005, έχοντας εδραιώσει την παρουσία στην επιστημονική κοινότητα –γιατροί και φαρμακοποιοί– η εταιρεία έδωσε βαρύτητα στην αποτελεσματικότερη προώθηση των πωλήσεών της αναπτύσσοντας στρατηγική για την απευθείας προσέγγιση των καταναλωτών. Το 2009, εισήγαγε πρώτη στην ελληνική αγορά τη βιολογική βρεφική διατροφή Frezylac, ενώ το 2011 παρουσίασε σειρά προϊόντων ενυδάτωσης – αντιγήρανσης που συνέβαλε καθοριστικά στην ανάπτυξη της εταιρείας και στην αύξηση του τζίρου της. Σήμερα, η Frezyderm διαθέτει περισσότερα από 240 προϊόντα και απασχολεί συνολικά 205 υπαλλήλους.

Σύμφωνα με τον πρόεδρο και διευθύνοντα σύμβουλο της εταιρείας Ιωάννη Αναστασίου, η χώρα μας ανέκαθεν είχε ισχυρή θέση στην Ευρώπη τόσο σε ό,τι αφορά τα δερμοκαλλυντικά προϊόντα αλλά και γενικότερα την αγορά φαρμάκου με πολλές, εξαιρετικά ανταγωνιστικές, παραγωγικές μονάδες. Για την πολύ καλή πορεία της εταιρείας, κόντρα στο δυσμενές οικονομικό περιβάλλον, σημειώνει ότι στην επίδοση αυτή συνέβαλαν καθοριστικά η εσωτερική αναδιάρθρωση της εταιρείας, οι επενδύσεις σε νέες τεχνολογίες, η ενσωμάτωση σύγχρονων διαδικασιών και η αξιοποίηση νέων μεθόδων προώθησης προϊόντων, δίνοντας έμφαση στο digital marketing.

Γραφειοκρατία, φόροι

Σε ό,τι αφορά το επιχειρείν στην Ελλάδα, ο κ. Αναστασίου υπογραμμίζει το ζήτημα της γραφειοκρατίας. «Το πρόβλημα της γραφειοκρατίας υπήρχε ανέκαθεν στη χώρα και καμία κυβέρνηση δεν έχει καταφέρει να το αντιμετωπίσει αποτελεσματικά». Παράλληλα, σημειώνει, θα πρέπει να περιοριστεί το ύψος των φορολογικών επιβαρύνσεων. «Η οικονομία και οι επιχειρήσεις δεν μπορούν να λειτουργήσουν σε ένα τόσο επιβαρυμένο και ασταθές φορολογικό περιβάλλον. Είναι σημαντικό οι κυβερνήσεις να κατανοήσουν ότι η μείωση των φορολογικών συντελεστών, η μείωση των φόρων θα δημιουργήσουν περισσότερες θέσεις εργασίας μειώνοντας την ανεργία και δίνοντας ώθηση στην ανάπτυξη».

Βασική προτεραιότητα, η επέκταση στο εξωτερικό

Η ενίσχυση της παρουσίας της στο εξωτερικό, με τη δημιουργία τουλάχιστον δύο βασικών αγορών, πλην της ελληνικής, είναι ο κορυφαίος στρατηγικός στόχος της Frezyderm για τα επόμενα χρόνια.

Σήμερα οι εξαγωγές της εταιρείας ανέρχονται σε περίπου 10% του κύκλου εργασιών της και έχει παρουσία σε Αγγλία (με θυγατρική εταιρεία), Ισπανία, Πορτογαλία, Ουγγαρία, Ρουμανία, Σκόπια, Αλβανία, Κύπρο, Σαουδική Αραβία, Μπαχρέιν, Κατάρ και Κουβέιτ. Επίσης εξάγει τα προϊόντα της και στις χώρες Μαλαισία, Φιλιππίνες, Μεξικό, Περού και Καναδά. Παράλληλα θα επιδιώξει να διατηρήσει και να ενισχύσει τη θέση της στην εγχώρια αγορά. Μεγάλη έμφαση δίνει στο τμήμα ιατρικής ενημέρωσης, όπου ομάδες γιατρών 7 ειδικοτήτων (δερματολόγοι, παιδίατροι, παιδοοδοντίατροι, γυναικολόγοι, πλαστικοί χειρουργοί, αλλεργιολόγοι και διαβητολόγοι) ενημερώνουν τους συνεργαζόμενους με την εταιρεία, ενώ το τμήμα πωλήσεων εξυπηρετεί δίκτυο 4.500 φαρμακείων σε όλη τη χώρα.

Το μεγάλο «όπλο» της εταιρείας είναι το τμήμα έρευνας και ανάπτυξης. Στελεχωμένο με εξειδικευμένους επιστήμονες, χημικούς και φαρμακοποιούς, το τμήμα πραγματοποιεί συνεχή έρευνα, σχεδιάζοντας και αναπτύσσοντας καλλυντικά και κοσμετολογικά προϊόντα δίνοντας έμφαση στην υψηλή ποιότητα και αποτελεσματικότητάς τους. Ο τομέας του ποιοτικού ελέγχου της εταιρείας περιλαμβάνει υπερσύγχρονο μικροβιολογικό εργαστήριο και χημείο, εξοπλισμένα με όργανα τελευταίας τεχνολογίας. Η Frezyderm τον Οκτώβριο του 2015 εντάχθηκε στο δίκτυο Endeavor στο 61ο διεθνές πάνελ επιλογής της Endeavor Global, που πραγματοποιήθηκε στο Μαρόκο. Σημειώνεται ότι η Endeavor είναι ένας διεθνής μη κερδοσκοπικός οργανισμός που επιλέγει και στηρίζει τις πιο υποσχόμενες επιχειρήσεις ανά τον κόσμο, με τη βοήθεια των κορυφαίων επιχειρηματικών ηγετών και επενδυτών παγκοσμίως.

«Προτιμήσαμε να παράγουμε, αντί να εισάγουμε»

Η έμφαση στην έρευνα και στην ανάπτυξη με τη δημιουργία νέων προϊόντων, η υιοθέτηση σύγχρονων διαδικασιών, η αλλαγή της εταιρικής νοοτροπίας, η ενίσχυση του τομέα των πωλήσεων και ο συνεχής έλεγχος του κόστους ήταν τα σημεία που έκαναν τη διαφορά για τη Frezyderm, σύμφωνα με τον κ. Ιω. Αναστασίου.
Ζωτικής σημασίας για την εξέλιξη της εταιρείας, σημειώνει στην «Κ» ο κ. Αναστασίου, ήταν η απόφαση στα μέσα της δεκαετίας του 1990 για την ανέγερση παραγωγικής βιομηχανικής μονάδας για την ανάπτυξη νέων προϊόντων. «Εκείνη την εποχή οι πάντες μάς απέτρεπαν. Η κυρίαρχη λογική ήταν το γιατί να παράγεις όταν μπορείς πολύ πιο εύκολα να εισάγεις αντίστοιχα προϊόντα και μάλιστα με μεγαλύτερο κέρδος. Πολλές ήταν οι εταιρείες που έκαναν αυτή την επιλογή κλείνοντας τα εργοστάσιά τους. Εμείς, αντιθέτως, προχωρήσαμε στη δημιουργία παραγωγικής μονάδας, η οποία ξεκίνησε να λειτουργεί το 2002. Το εργοστάσιο μάς έβαλε σε μια άλλη λογική, δίνοντας ακόμα μεγαλύτερη έμφαση στην έρευνα για την ανάπτυξη δικών μας προϊόντων».

Σήμερα η εταιρεία παράγει το 95% των προϊόντων που εμπορεύεται και συνεχίζει να δίνει μεγάλη έμφαση, διοχετεύει σημαντικούς πόρους στην έρευνα και την ανάπτυξη. Κάτι όχι συνηθισμένο, καθώς η χώρα και η πλειοψηφία των εγχώριων επιχειρήσεων υστερούν κατά πολύ στον τομέα της έρευνας. Σύμφωνα με τον κ. Αναστασίου, «η έρευνα και η ανάπτυξη δεν είναι κάτι που αποδίδει γρήγορα, αλλά θέλει επιμονή, συστηματική δουλειά, σχεδιασμό και πολλούς πόρους. Και τα αποτελέσματα μπορεί να έρθουν ύστερα από χρόνια. Είναι μια ιδιαίτερα απαιτητική διαδικασία, ουσιαστικά μια επένδυση».

Ο Ιωάννης Αναστασίου μαζί με τον αδερφό του Ευθύμιο, η δεύτερη γενιά της οικογένειας, ανέλαβαν τη διοίκηση της εταιρείας το 2002. Ο κ. Ιω. Αναστασίου σπούδασε Φιλολογία στο Τμήμα Φιλοσοφίας του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών, ενώ εργάζεται στην εταιρεία από την ίδρυσή της, το 1986, σε διοικητικές θέσεις. Από το 2002 έως και σήμερα κατέχει τη θέση του προέδρου και διευθύνοντος συμβούλου της Frezyderm.

Ουραγός η Ελλάδα σε έρευνα και ανάπτυξη νέων φαρμακευτικών προϊόντων

Εξαιρέσεις αποτελούν οι εταιρείες που πραγματοποιούν έρευνα στη χώρα, ακόμα και στον χώρο του φαρμάκου, που αποτελεί έναν από τους κλάδους αιχμής της εγχώριας οικονομίας.

Σύμφωνα με στοιχεία του Συνδέσμου Φαρμακευτικών Επιχειρήσεων Ελλάδας, η χώρα μας στην έρευνα και την ανάπτυξη νέων καινοτόμων φαρμακευτικών προϊόντων καταλαμβάνει μία από τις τελευταίες θέσεις στην Ευρώπη. Με βάση εκτιμήσεις του ΕΟΦ για το 2015, δαπανήθηκαν 100 εκατ. ευρώ για έρευνα και ανάπτυξη. Σε ό,τι αφορά τον αριθμό των κλινικών μελετών, ανεξαρτήτως φάσης ή σταδίου, στην Ελλάδα το 2016 διεξήχθησαν 2.029 κλινικές μελέτες, όσες περίπου στη Ρουμανία και πολύ λιγότερες από Γαλλία, Γερμανία και Ηνωμένο Βασίλειο.

Σημειώνεται ότι οι εταιρείες φαρμάκων εξάγουν προϊόντα εγχώριας παραγωγής ύψους 1 δισ. ευρώ, ενώ πραγματοποιούνται εισαγωγές φαρμάκων ύψους 2,8 δισ. ευρώ. Οι εξαγωγές φαρμάκων ως προς το σύνολο των εξαγωγών στην Ελλάδα αντιστοιχούν στο 4%, με αυξητική τάση το πρώτο 8μηνο του 2016, ενώ ανάμεσα στους κλάδους της μεταποίησης (χωρίς πετρελαιοειδή), ο φαρμακευτικός κλάδος βρίσκεται στην 4η θέση το 2015, με 7,0% των συνολικών εξαγωγών στο σύνολο της μεταποίησης. Αναφορικά με τους βασικότερους εμπορικούς εταίρους στην κατηγορία των φαρμάκων, στο σκέλος των εξαγωγών είναι η Γερμανία (18,8%), το Ηνωμένο Βασίλειο (14,8%) και η Κύπρος (7,9%).

Το 2015, σύμφωνα με την Eurostat, περίπου 13.100 εργαζόμενοι απασχολήθηκαν στον κλάδο παραγωγής φαρμάκου (δεν συνυπολογίζονται οι εργαζόμενοι στον κλάδο χονδρικού εμπορίου του ευρύτερου τομέα υγείας), καθιστώντας τον τομέα της φαρμακοβιομηχανίας έναν ζωτικό και υποστηρικτικό παράγοντα της απασχόλησης και της ανάπτυξης της εθνικής οικονομίας. Η συμμετοχή του κλάδου παραγωγής φαρμάκου στην Ελλάδα διαμορφώνεται στα 687 εκατ. ευρώ το 2015, υψηλότερη κατά 1,3% σε σύγκριση με το 2014. Η αύξηση αυτή διαμόρφωσε το μερίδιο του κλάδου στο σύνολο της μεταποίησης στο 3,9% για το 2015. Σε σύγκριση με τους υπολοίπους, ο κλάδος παραγωγής φαρμάκου κατατάσσεται στην 8η θέση μεταξύ των 24 κλάδων της μεταποίησης για το 2015. Στην πρώτη θέση βρίσκεται η βιομηχανία τροφίμων, με μερίδιο 28,9% στο σύνολο της μεταποίησης, και ακολουθεί με 11,3% η παραγωγή βασικών μετάλλων, με 8,9% η κατασκευή μεταλλικών προϊόντων, με 7% η παραγωγή χημικών προϊόντων, με 5,2% η επισκευή και εγκατάσταση μηχανημάτων και εξοπλισμού, με 5,1% η παραγωγή άλλων μη μεταλλικών ορυκτών προϊόντων και με 4,8% η ποτοποιία. Η φαρμακοβιομηχανία στην Ευρώπη αποτελεί κλάδο υψηλής τεχνολογίας, για το 2015 προσέφερε άμεση απασχόληση σε περίπου 725.000 άτομα, ενώ δημιουργεί περίπου 3 με 4 φορές περισσότερες έμμεσες θέσεις εργασίας. Στην Ελλάδα, η απασχόληση στον στενό πυρήνα της παραγωγής φαρμάκου διαμορφώθηκε στα 13.100 άτομα το 2015, μειωμένη ελαφρώς κατά -1,5% σε σχέση με το 2014, ενώ την περίοδο 2013-2015 παρέμεινε σχεδόν στα ίδια επίπεδα.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ