Στέφανος Κασιμάτης ΣΤΕΦΑΝΟΣ ΚΑΣΙΜΑΤΗΣ

Πλεονάζοντα βλήματα

ΠΟΛΙΤΙΚΗ

ΕΤΙΚΕΤΕΣ: ΦAΛHPEYΣ

Β​​άζω στην άκρη τις πολιτικές κορώνες που εκτοξεύονται εκατέρωθεν. Πρόθεσή μου είναι να αναδείξω κάποιες απορίες γύρω από την υπόθεση της πώλησης πλεονάζοντος στρατιωτικού υλικού στη Σαουδική Αραβία.

Η περίληψη του θέματος είναι ότι μια απευθείας εμπορική συναλλαγή μεταξύ Σαουδικής Αραβίας και Ελλάδος, για την πώληση πυρομαχικών (βλημάτων πυροβολικού κυρίως), εξελίσσεται σε αντικείμενο σφοδρής πολιτικής διαμάχης, επειδή υπεισέρχεται στη συναλλαγή ένας τρίτος: ένας Ελληνας επιχειρηματίας ως εκπρόσωπος της Σαουδικής Αραβίας. Το περίεργο στην υπόθεση είναι ότι φαίνεται πως η σαουδαραβική πλευρά δεν αναγνωρίζει τον συγκεκριμένο εκπρόσωπο, ενώ η ελληνική πλευρά τον αναγνωρίζει και υπερασπίζεται τη νομιμότητα του ρόλου του.

Τα ερωτήματα προκύπτουν κυρίως από ένα τηλεγράφημα της πρεσβείας μας στο Ριάντ προς την αρμοδία διεύθυνση του υπουργείου Αμύνης, στις 13 Ιουνίου, ότι οι Σαουδάραβες αγνοούν τον ρόλο του συγκεκριμένου επιχειρηματία στην υπόθεση και θέλουν οι συνεννοήσεις να γίνονται απευθείας μεταξύ κυβερνήσεων και μέσω αξιωματούχων. Παρά ταύτα, το ΥΕΘΑ αγνοεί την προειδοποίηση και σπεύδει να υπογράψει τη σύμβαση με τον επιχειρηματία. Η σπουδή αυτή προκαλεί το τραγελαφικό περιστατικό μεταξύ του υπουργού και του αρμοδίου ταξιάρχου στο ΥΕΘΑ, εξαιτίας του οποίου έγινε γνωστό το θέμα: ο ταξίαρχος, άνθρωπος προφανώς υψηλής ευθιξίας, κατέθεσε αναφορά στον στρατιωτικό εισαγγελέα, ο οποίος αμέσως διέταξε κατεπείγουσα προκαταρκτική έρευνα.

Η πλευρά του ΥΕΘΑ απορρίπτει –με υπαινιγμούς για τον συντάκτη του– το τηλεγράφημα της πρεσβείας και ισχυρίζεται ότι ο χειρισμός του θέματος είναι στη δικαιοδοσία του εκεί στρατιωτικού ακολούθου και όχι της πρεσβευτικής αρχής. Κάνει λάθος· ο στρατιωτικός ακόλουθος είναι εντεταγμένος και υπόκειται πλήρως στην πρεσβεία. Ο συντάκτης του τηλεγραφήματος δεν είναι ένας άσχετος που πετάγεται· είναι ο κατ’ εξοχήν αρμόδιος.

Eπειτα, αν οι Σαουδάραβες επιθυμούν να συνεργαστούν με αξιωματούχο της ελληνικής πλευράς, ο ιδιώτης επιχειρηματίας αποκλείεται εκ των πραγμάτων, πόσω μάλλον μία εταιρεία. Εν τούτοις, το υπουργείο έστειλε άρον-άρον τους αξιωματούχους του να υπογράψουν τη σύμβαση με τον επιχειρηματία. Τη σύμβαση ο αμφισβητούμενος εκπρόσωπος της άλλης πλευράς την υπογράφει με την εταιρική ιδιότητά του, όχι ως φυσικό πρόσωπο. Ωστόσο, βάσει των καταχωρισμένων στοιχείων της εταιρείας του, ο ίδιος δεν μπορεί να την εκπροσωπεί διά της υπογραφής του· άλλα πρόσωπα έχουν το δικαίωμα αυτό.

Προκαλεί απορία, επίσης, ότι η πλευρά του ΥΕΘΑ στη διαμάχη δεν μπορεί να τεκμηριώσει σαφώς την ιδιότητα του επιχειρηματία ως εκπροσώπου της Σαουδικής Αραβίας στη συγκεκριμένη συναλλαγή. Αρχικά, παρουσίασε ένα πιστοποιητικό του 2016, γενικό και αόριστο στο περιεχόμενό του. Υστερα, την Παρασκευή, παρουσίασε άλλο έγγραφο, παλαιότερης συναλλαγής και χωρίς ημερομηνία, που έδειχνε ότι πράγματι ο επιχειρηματίας είχε εκπροσωπήσει τη Σαουδική Αραβία στην αγορά από την Ελλάδα 4.000 βομβών αεροπορίας των 500 λιβρών. Ομως, η απορία που δεν απαντάται αφορά τον ρόλο του σήμερα, όχι τον ρόλο του τότε. Αλλά και πέραν αυτού, ο αριθμός των βομβών (4.000) είναι προβληματικός, καθώς υπάρχουν πληροφορίες από σοβαρές πηγές ότι η αρμόδια επιτροπή της Βουλής είχε εγκρίνει την πώληση πολύ μικρότερης ποσότητας από την αναφερόμενη στο έγγραφο – υπάρχουν τα σχετικά πρακτικά της Βουλής, ώστε να διαπιστωθεί η αλήθεια.

Εκείνο που με τρώει, όμως, και θα το ρωτήσω ειλικρινά κι ας μου καταλογισθεί αφέλεια, είναι το εξής: γιατί τόση φασαρία γύρω από έναν τρίτο; Αν η ελληνική πλευρά παραμερίσει τον εκπρόσωπο, εφόσον δεν τον αναγνωρίζει η Σαουδική Αραβία, τι έχει να χάσει; Θα έχει μήπως εμποδίσει την επιχειρηματικότητα, σε μια εποχή που η κυβέρνηση υποτίθεται ότι τη φροντίζει;

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ