ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Ο διαγωνισμός για Εγνατία «παγώνει» τη λειτουργία πομποδεκτών

ΓΙΩΡΓΟΣ ΛΙΑΛΙΟΣ

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Ετοιμο να λειτουργήσει ακόμα και αύριο, αν επιτραπεί, είναι το σύστημα πομποδεκτών της Εγνατίας Οδού. Το σύστημα, που κόστισε περίπου μισό εκατομμύριο ευρώ και θα μπορούσε σε πρώτη φάση να λειτουργήσει με τους υφιστάμενους πομποδέκτες των άλλων αυτοκινητόδρομων, παραμένει από το 2014 σε αχρησία, προκειμένου να μην επηρεάσει τον διαγωνισμό παραχώρησης της συντήρησης και λειτουργίας της Εγνατίας Οδού σε ιδιώτη. Ως αποτέλεσμα, όμως, οι οδηγοί είναι αναγκασμένοι να σταματούν στα διόδια της Εγνατίας για να πληρώσουν με τον «παραδοσιακό» τρόπο.

Η Εγνατία Οδός διαχειρίζεται σήμερα εννέα σταθμούς διοδίων: οκτώ στον κυρίως άξονα και τους καθέτους του και έναν στην υποθαλάσσια σύνδεση Ακτίου-Πρέβεζας. Το 2013 η Εγνατία Οδός Α.Ε. έθεσε σε κυκλοφορία την «Egnatia Card», μια προπληρωμένη κάρτα την οποία όμως ο οδηγός πρέπει να δίνει στους κλωβούς των διοδίων, γλιτώνοντας μόνο το πρακτικό κομμάτι της διαδικασίας πληρωμής (μέχρι στιγμής κυκλοφορούν περίπου 5.000 τέτοιες κάρτες). Ομως αυτό που δεν είναι γνωστό είναι ότι το 2014 η Εγνατία Οδός Α.Ε. προμηθεύτηκε και εγκατέστησε στα διόδιά της σύστημα αναγνώρισης πομποδεκτών, το οποίο κόστισε 500.000 ευρώ, αλλά δεν λειτούργησε ποτέ.

«Η δυνατότητα διέλευσης με ηλεκτρονικούς πομποδέκτες θα μπορούσε να τεθεί άμεσα σε λειτουργία. Το μόνο που χρειάζεται είναι η προμήθεια των πομποδεκτών, καθώς ο εξοπλισμός των σταθμών διοδίων είναι πλήρης και εγκατεστημένος», εξηγεί στην «Κ» ο κ. Κωνσταντίνος Κουτσούκος, διευθυντής Λειτουργίας Διοδίων του οδικού άξονα. «Αν μάλιστα υπήρχε συμφωνία με τους παραχωρησιούχους, θα μπορούσε να λειτουργήσει άμεσα με τους ήδη υφιστάμενους πομποδέκτες των άλλων αυτοκινητόδρομων, στο πλαίσιο της διαλειτουργικότητας», αναφέρει. Χαρακτηριστικό είναι το παράδειγμα του αυτοκινητόδρομου Κορίνθου-Καλαμάτας-Σπάρτης, που δεν διαθέτει δικούς του πομποδέκτες αλλά δέχεται τους πομποδέκτες τεσσάρων παραχωρησιούχων.

Γιατί λοιπόν δεν προχωράει η υπόθεση; Οπως εξηγεί ο κ. Κουτσούκος, απαιτείται η συναίνεση του ΤΑΙΠΕΔ, η οποία δεν έχει ακόμα παρασχεθεί παρότι το ηλεκτρονικό σύστημα αναγνώρισης των πομποδεκτών αγοράστηκε το 2014 με τη συναίνεση του Ταμείου. Το ΤΑΙΠΕΔ επιβεβαιώνει ότι δεν συναινεί, καθώς δεν επιθυμεί ο μελλοντικός επενδυτής να έχει ανάλογες δεσμεύσεις για τον τρόπο είσπραξης των διοδίων.

Να σημειωθεί ότι το υπουργείο Υποδομών πρόσφατα ανέθεσε μελέτη για τη δημιουργία ηλεκτρονικών αναλογικών διοδίων στον άξονα, που προϋποθέτουν ένα διαφορετικό σύστημα (τοποθέτηση δεκτών σε όλους τους κόμβους). Ετσι η επένδυση μισού εκατομμυρίου ευρώ από την Εγνατία δείχνει να έγινε χωρίς λόγο, παρότι θα μπορούσε να λειτουργεί έστω και μεταβατικά προς εξυπηρέτηση των οδηγών για την αποφυγή της ουράς στα διόδια.

Το ενδιαφέρον είναι ότι το υπουργείο Υποδομών προ ημερών με νέα υπουργική απόφαση έδωσε τη δυνατότητα (μελλοντικά) στην Εγνατία Οδό να εφαρμόσει εκπτωτική πολιτική για τους τακτικούς χρήστες, κάτι που όμως... προϋποθέτει τη λειτουργία πομποδέκτη!

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ