ΚΟΣΜΟΣ

«Ρεκόρ των ρεκόρ» στην αγορά τέχνης - 450 εκατ. δολάρια για τον «Σωτήρα του Κόσμου»

BBC, NYT

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Η μεγαλύτερη αγοραπωλησία στην ιστορία της αγοράς τέχνης σημειώθηκε χθες στον οίκο δημοπρασιών Κρίστις στη Νέα Υόρκη, όταν μετά από δεκαεννέα λεπτά κατάθεσης προσφορών, ο πίνακας του Λεονάρντο Ντα Βίντσι, ο «Σωτήρας του Κόσμου», πωλήθηκε έναντι του αστρονομικού ποσού των 450.3 εκατομμυρίων δολαρίων.

Το ποσό είναι εκκωφαντικά μεγαλύτερο των 179.4 εκατομμυρίων δολαρίων των «Γυναικών του Αλγερίου» του Πάμπλο Πικάσο, του μέχρι πρότινος ακριβότερου πίνακα που είχε πουληθεί ποτέ σε δημοπρασία (πουλήθηκε τον Μάιο του 2015 επίσης στον οίκο Κρίστις). Επιπλεόν, ξεπερνά κατά πολύ και τον μέχρι χθες ακριβότερο πίνακα που έχει πουληθεί ποτέ εκτός δημοπρασίας, την «Ανταλλαγή» του Βίλεμ Ντε Κούνινγκ, ο οποίος το φθινόπωρο του 2015 άλλαξε χέρια για το επίσης αστρονομικό ποσό των 300 εκατομμυρίων δολαρίων.

Ο «Σωτήρας του Κόσμου», ο οποίος απεικονίζει τον Ιησού Χριστό να φορά μπλε και βαθυκόκκινο χιτώνα και να κρατά στο αριστερό του χέρι μία ουράνια σφαίρα, είναι μόλις ένα από τα είκοσι διασωθέντα έργα του σπουδαίου αναγεννησιακού καλλιτέχνη και το μοναδικό που είναι ιδιόκτητο. Πιστεύεται ότι είναι ένα απο τα τελευταία έργα του δημιουργού και πως ζωγραφήθηκε κάποια στιγμή μετά το 1505, κάποια χρόνια πριν από τον θάνατο του. Ωστόσο, ορισμένοι ειδικοί αμφισβητούν ότι ο πίνακας είναι έργο του Ντα Βίντσι, θεωρώντας ότι πιθανός δημιουργός του ενδέχεται να είναι κάποιος μαθητής του, κάτι το οποίο καθιστά ακόμη πιο εντυπωσιακό το ποσό που δόθηκε για την απόκτηση του.

Επίσης, υπάρχουν και οι αμφισβητίες της γνησιότητας του συγκεκριμένου έργου, με ορισμένους να κάνουν λόγο ακόμη και για «κοροϊδία» από πλευράς του οίκου. Ενδεικτικά, σύμφωνα με έναν «καχύποπτο» ειδικό, η επιφάνεια του πίνακα είναι «αδρανής, βερνικωμένη, έντονη χρωματικά, καθαρισμένη και ζωγραφισμένη από πάνω τόσες πολλές φορές που ταυτόχρονα φαίνεται παλιά και καινούργια».

Παρ’ όλα αυτά, ο οίκος επέμεινε, υπογραμμίζοντας την αυθεντικότητα του πίνακα και χαρακτηρίζοντας τον «τη σπουδαιότερη καλλιτεχνική ανακάλυψη του 20ου αιώνα». Η εκστρατεία μάρκετινγκ που πραγματοποίησε ο οίκος ήταν πρωτοφανής, προσλαμβάνοντας για πρώτη φορά κάποια εξωτερική διαφημιστική υπηρεσία, για να αναλάβει τη διαφημιστική καμπάνια του πίνακα. H διαφημιστική εκστρατεία χαρακτήρισε τον πίνακα το «ιερό δισκοπότηρο» κάθε συλλέκτη έργων τέχνης, παρομοιάζοντας τον μέχρι και με την ανακάλυψη ενός νέου πλανήτη. 

Online

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ