ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Αμφισβητείται η συνταγματικότητα της ρύθμισης για το μέρισμα

ΓΙΩΡΓΟΣ Σ. ΜΠΟΥΡΔΑΡΑΣ

Η έκθεση του Επιστημονικού Συμβουλίου της Βουλής θέτει σε νέες βάσεις τη συζήτηση που προγραμματίστηκε να γίνει στην Ολομέλεια την προσεχή Δευτέρα. Είναι πιθανό να υπάρξουν «νομοτεχνικές» αλλαγές από πλευράς του οικονομικού επιτελείου.

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Σοβαρότατες ενστάσεις, ακόμα και ως προς τη συνταγματικότητα της κρισιμότερης ρύθμισης του νομοσχεδίου για τη διανομή κοινωνικού μερίσματος, εγείρει με την έκθεσή του το Επιστημονικό Συμβούλιο της Βουλής.

Το γεγονός αυτό φαίνεται να θέτει σε νέες βάσεις τη συζήτηση που προγραμματίστηκε να γίνει στην Ολομέλεια την προσεχή Δευτέρα, καθώς εκτός των άλλων μοιάζει να δικαιώνει σειρά ενστάσεων από κόμματα της αντιπολίτευσης έναντι του κυβερνητικού σχεδιασμού, και θεωρείται ότι είναι πιθανόν να οδηγήσει σε «νομοτεχνικές» αλλαγές από πλευράς του οικονομικού επιτελείου.

Η έκθεση επικεντρώνεται κατ’ αρχήν στην πρόβλεψη του σχεδίου νόμου για εξουσιοδότηση υπουργών, ώστε μέσω ειδικής απόφασής τους (ΚΥΑ) να προσδιοριστούν τα κριτήρια διανομής του μερίσματος, ενώ παρατηρήσεις γίνονται και ως προς την παράμετρο για την κάλυψη κόστους παροχής Υπηρεσιών Κοινής Ωφέλειας – μέσω των κονδυλίων που θα δοθούν στη ΔΕΗ.

Ασάφειες

Ειδικότερα, ως προς την πρόβλεψη για την ΚΥΑ σημειώνεται πως εμπεριέχει ασάφειες οι οποίες ούτε και συνταγματικά είναι επιτρεπτές. «Απαιτείται να περιέχει το νομοθετικό κείμενο όχι απλώς τον καθ’ ύλην προσδιορισμό του αντικειμένου της εξουσιοδότησης, αλλά επιπλέον και την ουσιαστική ρύθμισή του, έστω και σε γενικό, ορισμένο όμως πλαίσιο, συμφώνως προς το οποίο θα ενεργήσει η Διοίκηση». Σε άλλο σημείο υπογραμμίζεται: «Οι κύριες και ουσιώδεις ρυθμίσεις πρέπει να έχουν τεθεί από τον ίδιο νομοθέτη».

Συγκεκριμένα ως προς την αναφορά που υπάρχει στο νομοσχέδιο ότι δικαιούχοι κοινωνικού μερίσματος είναι «τα οικονομικά αδύναμα πρόσωπα και ευάλωτα νοικοκυριά», στην έκθεσή του το Συμβούλιο τονίζει ότι «προβληματισμός υφίσταται ως προς το εάν η ρύθμιση αυτή συνιστά, κατά το Σύνταγμα, ορισμένο καθ’ ύλην προσδιορισμό του αντικειμένου της εξουσιοδότησης». Επιπροσθέτως κρίνεται ότι και η αναφορά στη ρύθμιση περί «άλλων» –πέραν των «εισοδήματος, περιουσίας και διαμονής»– κριτηρίων που θα λαμβάνονται υπόψη από την ΚΥΑ, «δεν φαίνεται να αποτελεί επιτρεπτή κατά το Σύνταγμα νομοθετική εξουσιοδότηση». Παράλληλα, σημειώνεται και πως «δεδομένου ότι το διανεμόμενο ποσό κοινωνικού μερίσματος “δύναται να αυξηθεί, εφόσον το επιτρέπουν οι δημοσιονομικές ρυθμίσεις”, πρέπει να τεθούν συγκεκριμένα δημοσιονομικά κριτήρια, τα οποία θα ληφθούν υπόψη για την τυχόν προσαύξησή του κατά την έκδοση της ΚΥΑ».

Η ΔΕΗ

Τέλος, όσον αφορά το ποσό που θα δοθεί στη ΔΕΗ, επισημαίνεται ότι η χρηματοδότηση «είναι αυτονόητο πως θα πρέπει να είναι σύμφωνη με τους κανόνες περί κρατικών ενισχύσεων, και ότι θα καλύψει αποκλειστικώς το κόστος παροχής Υπηρεσιών Κοινής Ωφέλειας, και όχι άλλα κόστη των προμηθευτών ηλεκτρικής ενέργειας».

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ