ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Στη «σκηνή» της δημόσιας εκπαίδευσης

ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ ΛΑΚΑΣΑΣ

ΕΤΙΚΕΤΕΣ: Εκπαίδευση

Κάθε χρόνο περίπου 700 νέοι ονειρεύονται καριέρα ηθοποιού. Η πρώτη εμπειρία που κινητοποιεί τους περισσότερους είναι, μάλλον, η τηλεόραση, καθώς ο αριθμός εκτοξεύθηκε με την άνθηση των ιδιωτικών καναλιών. Τσέχοφ, Ευριπίδης, Σοφοκλής, Ζένε, Λούλα Αναγνωστάκη, Μολιέρος είναι οι συγγραφείς που προτιμούν περισσότερο οι υποψήφιοι, μια και στα έργα τους υπάρχουν θεατρικοί μονόλογοι, που επιτρέπουν να ξεδιπλωθεί το υποκριτικό ταλέντο. Ο ένας στους τρεις καταφέρνει να γοητεύσει τους δασκάλους των τριετών δραματικών σχολών – κάποιοι μιλούν και για κορεσμό στον αριθμό τους.

Τελικά, πού καταλήγουν οι περισσότεροι απόφοιτοι; Λίγοι, αναλογικά, γίνονται ηθοποιοί. Οι περισσότεροι, για να αποφύγουν την ετεροαπασχόληση, προσφεύγουν στην εκπαίδευση και στο μάθημα της θεατρικής αγωγής. Χαρακτηριστικό παράδειγμα, ο αγώνας που κάνουν οι ηθοποιοί για να αποκτήσουν ισοτιμία με τα ΤΕΙ ώστε να μπορέσουν να διδάξουν στα σχολεία. Σύμφωνα με πληροφορίες της «Κ», στο γραφείο της υπουργού Πολιτισμού Λυδίας Κονιόρδου... σκονίζεται η υπουργική απόφαση που προβλέπεται από τον νόμο, ώστε σύντομα να ξεκινήσει η διαδικασία χορήγησης βεβαιώσεων ισοτιμίας από τον οργανισμό πιστοποίησης προσόντων ΕΟΠΠΕΠ. Η απόφαση, βέβαια, πρέπει να υπογραφεί και από το υπουργείο Παιδείας, στο οποίο απευθύνεται η ομάδα των θεατρολόγων.

Ειδικότερα, σύμφωνα με τα στοιχεία του υπουργείου Πολιτισμού από το ακαδημαϊκό έτος 1985-86 έως και το 2016-17 στις εξετάσεις των ιδιωτικών δραματικών σχολών μετείχαν 18.447 νέοι. Το μέσο ποσοστό επιτυχίας είναι 36,3%. Συνολικά, 6.246 εισήχθησαν σε κάποια ιδιωτική δραματική σχολή, χωρίς να συνυπολογίζονται οι περίπου 30 σπουδαστές που εισάγονται ετησίως στις κρατικές δραματικές σχολές του Εθνικού Θεάτρου και του ΚΘΒΕ. Η μεγάλη έκρηξη του αριθμού υποψηφίων καταγράφεται πρώτη φορά τη χρονιά 1992-93, όταν φθάνουν τους 345 από 250 την προηγούμενη χρονιά, και συνδέεται με την αύξηση του αριθμού των σίριαλ στην ιδιωτική τηλεόραση. Το 1997-98 στις εξετάσεις προσήλθαν συνολικά 847 υποψήφιοι, ενώ το ρεκόρ «ανήκει» στο 2009-10 όταν στις εξετάσεις μετείχαν 933 υποψήφιοι.

Το 2002 άρχισε να διδάσκεται –ως επιλεγόμενο– το μάθημα της θεατρικής αγωγής στα δημόσια ολοήμερα δημοτικά σχολεία. Από τη χρονιά εκείνη, το υπουργείο Παιδείας αποφάσισε το μάθημα να διδάσκεται από ηθοποιούς και θεατρολόγους. Σύμφωνα με επιστολή που έστειλε στις 6 Μαρτίου 2017 στον υπουργό Κώστα Γαβρόγλου η δρ θεατρικών σπουδών και συγγραφέας του αναλυτικού προγράμματος του μαθήματος Αντιγόνη Μώρου, «η θεατρική αγωγή είναι αντικείμενο που απαιτεί θεωρητική γνώση γύρω από το θέατρο, αλλά κυρίως απαιτεί ανάπτυξη των εκφραστικών μέσων και καλλιέργεια/εκπαίδευση του σώματος και της φωνής. Ως εκ τούτου πρέπει να διδάσκεται και από ηθοποιούς, κατόχους τίτλου σπουδών ανώτερης σχολής δραματικής τέχνης, αναγνωρισμένης από το υπουργείο Πολιτισμού, οι οποίοι θα έχουν βέβαια παρακολουθήσει τα εγκεκριμένα από το υπουργείο Παιδείας ετήσια προγράμματα πιστοποίησης παιδαγωγικής επάρκειας».

Θεατρολόγοι vs ηθοποιοί

Αλλά στις προσλήψεις οι θεατρολόγοι υπερτερούν των ηθοποιών. Το σχολικό έτος 2015-16 το υπουργείο Παιδείας πραγματοποίησε τις προσλήψεις με βάση μία αναλογία που προέκυψε από τον αριθμό των ηθοποιών που είναι στους πίνακες αναπληρωτών έναντι του αριθμού των θεατρολόγων. Ο αριθμός ήταν 2,53% για τους ηθοποιούς και 97,47% για τους θεατρολόγους! Το 2016-17 το ποσοστό ήταν 6,35% για τους ηθοποιούς, ενώ για το 2017-18 οι προσλήψεις θα γίνουν σε ποσοστό 5,92% για τους ηθοποιούς!

Γιατί τόσο λίγοι οι ηθοποιοί στους πίνακες, ώστε να βγαίνει τόσο μικρό ποσοστό; Διότι ένα από τα τυπικά προσόντα για τους ηθοποιούς είναι η βεβαίωση ισοτιμίας από το Ινστιτούτο Τεχνολογικής Εκπαίδευσης (ΙΤΕ) το οποίο έχει καταργηθεί από το 2005, ενώ το 2004 σταμάτησε να χορηγεί βεβαιώσεις ισοτιμίας.

Εδώ και περίπου μία δεκαπενταετία άρχισε η προσπάθεια των ηθοποιών για την αναγνώριση του πτυχίου των αποφοίτων των Ανωτέρων Σχολών Δραματικής Τέχνης ως ισότιμου με αυτό των αποφοίτων των ΤΕΙ ή των ΚΑΤΕΕ Δραματικής Τέχνης, προκειμένου να διορίζονται για τη διδασκαλία του μαθήματος θεατρικής αγωγής στα δημοτικά σχολεία. Σήμερα μπορούν να το κάνουν μόνον οι απόφοιτοι των Τμημάτων Θεατρικών Σπουδών των ΑΕΙ. Μία πρώτη προσπάθεια επίλυσης του ζητήματος ανάγεται στο 2003, αλλά έκτοτε η υπόθεση κόλλησε εξαιτίας ποικίλων αντιδράσεων. Την τελευταία διετία ανακινήθηκε χάρη στην προσπάθεια της ηθοποιού Μάνιας Παπαδημητρίου, αλλά οι... υπογραφές αργούν να μπουν.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ