ΕΛΛΑΔΑ

Ο οδικός χάρτης για μια «έξυπνη πόλη»

ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΧΑΜΠΙΔΗΣ*

Ιδέες που θα κάνουν την Αθήνα «έξυπνη πόλη» αναζητεί ο δήμος.

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Ποιος θυμάται σήμερα τα Infokiosks; Τα ηλεκτρονικά ενημερωτικά περίπτερα με οθόνες αφής, προάγγελοι της νέας ψηφιακής εποχής, είχαν ξεφυτρώσει σαν τα μανιτάρια σε αρκετές πόλεις την περασμένη δεκαετία. Σήμερα, τα περισσότερα είναι ανενεργά και καλυμμένα με αφίσες. Προκύπτει ότι η ουσιαστική ψηφιακή μεταμόρφωση για μια πόλη δεν προεξοφλείται από την προμήθεια δαπανηρού φουτουριστικού εξοπλισμού. Το αληθινό κριτήριο είναι η αξιοποίηση της τεχνολογίας για αναβάθμιση των υπηρεσιών που παρέχονται στους πολίτες και η βελτίωση της ποιότητας ζωής.

Η ψηφιακή στρατηγική μιας πόλης, με στόχο τον μετασχηματισμό της σε «έξυπνη πόλη» πρέπει να  δίνει έμφαση σε ορισμένα εφόδια για τους πολίτες, καθώς και να προωθεί ορισμένες αλλαγές στον ίδιο τον δήμο. Ξεκινάμε από τα πιο βασικά: πώς καλλιεργούμε ψηφιακές δεξιότητες σε όλες τις κοινωνικές ομάδες; Εξίσου σημαντικό, πώς εξασφαλίζουμε καλύτερο σταθερό και κινητό Ιντερνετ για όλους; Και, για να διευκολύνουμε πρώτα απ’ όλα την καθημερινότητα των πολιτών, πώς παρέχουμε πραγματικά ηλεκτρονικές και εξ αποστάσεως υπηρεσίες προς τους δημότες;

Οσο για τις αλλαγές που απαιτούνται από τον δήμο, είναι αλήθεια ότι η «έξυπνη» πόλη απαιτεί και έναν πιο «έξυπνο» δήμο. Εναν δήμο που, μεταξύ άλλων, παρέχει πληροφορία ανοιχτά προσβάσιμη σε όλους, ενώ την ίδια στιγμή και ο ίδιος μαθαίνει από τον πολίτη. Παράλληλα, διευκολύνει τη συμμετοχή του στη δημόσια ζωή και στη διαδικασία λήψης αποφάσεων. Εναν δήμο επίσης που εγκαταλείπει τη συχνά κλειστή του νοοτροπία και ανοίγεται σε νέα δεδομένα και υπηρεσίες, με νέους όρους διαφάνειας.

Στο πλαίσιο της ψηφιακής στρατηγικής του, ο Δήμος Αθηναίων προωθεί ένα πρώτο σύνολο καλών πρακτικών ως απάντηση στα παραπάνω ερωτήματα. Ενα παράδειγμα είναι η υλοποίηση της ψηφιακής υπογραφής στο σύνολο των υπαλλήλων του δήμου, με χρήση που ξεπερνά το 90% των αποφάσεων του Δημοτικού Συμβουλίου, καθώς και η ολοκλήρωση των ηλεκτρονικών πληρωμών, που στους ελληνικούς δήμους δεν είναι πάντα κάτι αυτονόητο. Ακολουθώντας το δόγμα «ψηφιακή εμπειρία παντού», μετασχηματίζουμε ψηφιακά τις τυπικές διαδικασίες της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, όπως για παράδειγμα την έκδοση ενός πιστοποιητικού γέννησης, καθώς και άλλες υπηρεσίες λιγότερο «επίσημες» αλλά εξίσου σημαντικές: τις εγγραφές σε όλες τις αθλητικές δραστηριότητες του δήμου, που αφορούν πάνω από 10.000 άτομα κάθε χρόνο.

Οσο για την ανάπτυξη των ψηφιακών δεξιοτήτων στον γενικό πληθυσμό της πόλης, στα Ανοιχτά Σχολεία του Δήμου Αθηναίων, ένα πρωτοποριακό πρόγραμμα με τη χρηματοδότηση του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος, κάθε χρόνο υποδεχόμαστε πάνω από 1.500 ωφελούμενους σε μαθήματα ανοιχτού κώδικα, τρισδιάστατης εκτύπωσης, ρομποτικής και open street map. Παράλληλα, σε λίγες εβδομάδες, το Maker Space, το σύγχρονο εργαστήριο κατασκευών στο νέο Σεράφειο Συγκρότημα, θα δίνει την ευκαιρία σε μικρούς και μεγάλους να δημιουργήσουν χρηστικά αντικείμενα αξιοποιώντας μηχανήματα τελευταίας τεχνολογίας.

Βεβαίως, ο ψηφιακός μετασχηματισμός μιας πόλης χρειάζεται τις δυνάμεις όλων των φορέων, οργανισμών, πανεπιστημίων και των επιχειρήσεών της. Επομένως, μεγάλη πρόκληση για έναν δήμο είναι να δημιουργήσει τις κατάλληλες συνθήκες για τη γέννηση επαναστατικών ψηφιακών εφαρμογών. Με τον φιλόδοξο αυτό στόχο, ο Δήμος Αθηναίων δημιουργεί το Athens Digital Lab, που αποτελεί έναν χώρο δοκιμών και ανάπτυξης νέων εφαρμογών αποκλειστικά στοχευμένων σε ψηφιακές λύσεις για τις ανάγκες της πόλης. Με την αποκλειστική χρηματοδότηση του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος και την υποστήριξη της Cosmote, της Nokia και τον συντονισμό του Athens Partnership, δίνουμε ευκαιρίες χρηματοδότησης και συνεργασίας σε νέους επιστήμονες από όλη την Ελλάδα, προκειμένου να αναπτύξουν τη δική τους ιδέα για μια καλύτερη, πιο ψηφιακή, Αθήνα.

«Εξυπνη πόλη» είναι τελικά εκείνη που καταφέρνει να αξιοποιήσει την τεχνολογία για να βελτιώσει την ποιότητα της ζωής των κατοίκων της. Ρόλος της τεχνολογίας δεν είναι να δημιουργήσει έναν ευχάριστο αντιπερισπασμό από τις αληθινές προκλήσεις της ζωής στην πόλη, αλλά να μας δώσει τα εργαλεία για να αναπτύξουμε όλο και πιο δημιουργικές λύσεις.

* Ο κ. Κωνσταντίνος Χαμπίδης είναι chief digital officer του Δήμου Αθηναίων.

Ο διαγωνισμός του Athens Digital Lab δέχεται προτάσεις για καινοτόμες εφαρμογές που θα αλλάξουν την Αθήνα μέχρι τις 26/11. www.athensdigitallab.gr

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ