Μια παρέα φίλων η οποία, εν μέσω κρίσης, ρίσκαρε τα πάντα σε μία νύχτα. Ένα απρόσμενο success story, που μέσα σε δύο μόλις χρόνια μετράει ήδη 143 made in Greece δωμάτια απόδρασης σε 15 χώρες και συνολικά 44 πόλεις σε Ευρώπη, Μέση Ανατολή και Αυστραλία.

Το διαχρονικό «Οι παρέες είναι που γράφουν ιστορία» έρχεται να επιβεβαιωθεί για άλλη μία φορά στην περίπτωση της Game Over· η ελληνική εταιρεία είδε τη μοίρα της να αλλάζει λίγες ημέρες μετά την επιβολή των capital controls του 2015, χάρη σε μια γερμανική επένδυση που πραγματοποιήθηκε μετά το μεγάλο ρίσκο που πήραν ένα καλοκαιρινό βράδυ στη Νέα Σμύρνη τέσσερις απογοητευμένοι -αλλά και αποφασισμένοι- παιδικοί φίλοι.

«Πρώτη φορά σε escape room μπήκαμε ως παίκτες τον Ιανουάριο του 2015. Μας άρεσε τόσο η εμπειρία, που τρεις μήνες μετά ανοίξαμε με το υστέρημά μας το δικό μας, στην οδό Ομήρου, στη Νέα Σμύρνη. Στόχος μας ήταν να βγάλουμε απλώς ένα έξτρα εισόδημα», μου εξηγεί ο Μάριος Παρίσης, ένας από τους εμπνευστές της Game Over (μαζί με τους Ιορδάνη Παπαδόπουλο, Παναγιώτη Σπυρόπουλο και Άλκη Μπάγια), με τους οποίους συναντηθήκαμε στα design γραφεία της εταιρείας στη Νέα Σμύρνη.

Εκεί δηλαδή όπου πλέον στεγάζονται οι graphic designers, web developers και 3D animators της Game Over, καθώς επίσης οι ηλεκτρονικοί, οι ηλεκτρολόγοι, οι γλύπτες και μέρος των ξυλουργών, σιδηρουργών, σκηνογράφων και λοιπών τεχνιτών (υπάρχει και δεύτερο εργαστήριο στην Ακαδημία Πλάτωνος) που απαιτούνται ώστε σε 7-10 ημέρες από την παραγγελία να μπορεί ο πελάτης -έχοντας στείλει απλώς ένα layout του χώρου- να έχει στα χέρια του ένα πλήρως λειτουργικό δωμάτιο απόδρασης. Χρειάζονται επτά ημέρες για την κατασκευή και τρεις ημέρες ώστε το συνεργείο της εταιρείας να ταξιδέψει στο εξωτερικό και να το στήσει.

«Είχαμε αρχικά δύο δωμάτια, το ένα με ελληνικό θέμα (“Ο Λαβύρινθος του Μινώταυρου”) και το άλλο με στρατιωτικό (“Αιχμάλωτοι Πολέμου”), χάρη στην εμπειρία του Ιορδάνη Παπαδόπουλου, που ήταν πιλότος πολεμικών ελικοπτέρων. Έχοντας στα μελλοντικά πλάνα μας να φτιάξουμε άλλα δύο, 2ης γενιάς πια, εκτός δηλαδή της περισσότερο “απλοποιημένης” λογικής που στηριζόταν κυρίως στα λουκέτα. Συγκεκριμένα, το “Phantazma”, το πρώτο escape room στην Ελλάδα με κανονικά σκηνικά θεάτρου, ολόγραμμα και παρουσία ηθοποιού, και το τεχνολογικά προηγμένο “Las Vegas”, με θέμα τη ληστεία ενός καζίνου», προσθέτει ο Μάριος Παρίσης.

Γερμανική επένδυση

Το πρόβλημα; Τα capital controls μείωσαν την επισκεψιμότητα και η παρέα των φίλων βρέθηκε ένα βήμα πριν από τον γκρεμό. Όμως, μία εβδομάδα μετά τα capital controls, ο αντιπρόσωπος μιας γερμανικής εταιρείας laser tag (κάτι σαν indoor ηλεκτρονικό paintball), την οποία είχαν προσεγγίσει για να το προσθέσουν ως επιπλέον στοιχείο στα δωμάτιά τους, τους ανακοίνωσε ότι είναι πρόθυμος να ακυρώσει το ραντεβού του με μια εταιρεία κατασκευής escape room στον Καναδά και να έρθει να δει το δικό τους portfolio.

«Μας έδωσε μία εβδομάδα προθεσμία. Τα δωμάτια που είχαμε ήδη δεν ήταν τόσο καινοτόμα όσο θα θέλαμε. Δεν είχε λόγο να τα αγοράσει. Και στα δύο που θέλαμε να του δείξουμε, αυτά που αντιπροσώπευαν όντως την επόμενη γενιά στα escape rooms, είχαμε δώσει εντολή να σταματήσουν εντελώς οι εργασίες. Είχαν μπει δηλαδή μόνο οι γυψοσανίδες», μου περιγράφει ψύχραιμα την τότε αγχωτική κατάσταση ο Ιορδάνης Παπαδόπουλος.

Η παρέα των φίλων, καθισμένη έξω από το άδειο Game Over της Ομήρου, εν μέσω καλοκαιρινού καύσωνα, αποφασίζει να ρισκάρει τα πάντα. Ο Μάριος έφερε τα χρήματα που είχε μαζέψει από τα δώρα του γάμου του, που είχε γίνει μία εβδομάδα πριν. Οι υπόλοιποι είτε δανείστηκαν από φίλους, συγγενείς και γνωστούς είτε έφεραν ό,τι μετρητά είχαν σπίτι τους. Και κάπως έτσι συγκεντρώθηκε το ποσό που χρειάζονταν για να τελειώσει το ένα δωμάτιο, το «Phantazma», αυτό που σκόπευαν να χρησιμοποιήσουν ως showroom, με ρίσκο να χάσουν τα χρήματα που είχαν επενδύσει τη δεδομένη, αβέβαιη χρονική περίοδο, αν τελικά οι πελάτες δεν αγόραζαν.

 Ειδικευμένοι τεχνίτες στο εργαστήριο της εταιρείας. 

 

Από την κόλαση στον παράδεισο

Το αποτέλεσμα; Οι δύο Γερμανοί επιχειρηματίες ήρθαν στο προγραμματισμένο ραντεβού. Έπαιξαν το «Phantazma» και τελικά αγόρασαν δύο escape rooms, ένα με προορισμό το Φράιμπουργκ και ένα για το Νόι-Ουλμ. «Τα ήθελαν σε δύο μήνες. Εμείς όμως μέχρι τότε ούτε είχαμε in house τεχνίτες ούτε την εμπειρία για το πώς να τα πακετάρουμε, να τα μεταφέρουμε σωστά και ύστερα να τα στήσουμε στο εξωτερικό», θυμάται ο Παναγιώτης Σπυρόπουλος. Εκ του αποτελέσματος, όλα πήγαν καλά.

«Με τα δύο πρώτα δωμάτια πληρώσαμε ό,τι χρωστούσαμε και αρχίσαμε να σχεδιάζουμε την επόμενη κίνηση». Πολύ σύντομα η Game Over κατάφερε να επεκταθεί και σε άλλες χώρες, συμμετέχοντας σε διεθνείς εκθέσεις, με καμπάνιες μέσω διαδικτύου και B2B ενέργειες. 

Και η παρέα της Νέας Σμύρνης έμαθε να τα κάνει όλα πιο γρήγορα. «Το 2015 φτιάχναμε δύο δωμάτια σε τρεις μήνες. Το 2016 φτιάχναμε πέντε το δίμηνο. Και το 2017 ετοιμαζόμαστε να κλείσουμε τον χρόνο με πάνω από 80», μου διευκρινίζει ο τέταρτος της παρέας, ο Άλκης Μπάγιας. Η Game Over (που έφερε τελικά το laser tag στην Ελλάδα - έχει μια αρένα στο Village Shopping and More στον Ρέντη) φτιάχνει τα πάντα in house: από το concept και ό,τι έχει σχέση με το δωμάτιο έως την κατασκευή του website του πελάτη και το media plan που εκείνος πρέπει να «τρέξει», καθώς και την υποστήριξη επί 24ώρου βάσεως σε όλους τους τομείς.

Επίσης, έχει αναπτύξει και κυκλοφορεί στην αγορά ένα ειδικό Autohelp σύστημα, που βοηθάει τους ιδιοκτήτες να μειώσουν το κόστος, καθώς τους επιτρέπει να έχουν έναν επιβλέποντα Game Μaster συνολικά και όχι έναν ανά δωμάτιο. Ταυτόχρονα, προετοιμάζει computer games με βάση τα δωμάτιά της, αναβαθμίζει διαρκώς το user experience με νέα σενάρια και νέα στοιχεία (διάφορους αυτοματισμούς, οπτικοακουστικά εφέ, animatronics, ξηρούς πάγους κ.λπ.) και είναι ένα βήμα από το να ολοκληρώσει το πρώτο δωμάτιο 4ης γενιάς με θέμα το διάστημα.

Και στην Αυστραλία

Η εταιρεία αυτή τη στιγμή έχει έντονη παρουσία στη Γερμανία, με 58 δωμάτια σε 23 πόλεις («εκτός Βερολίνου, εκεί θέλουμε να ανοίξουμε το δικό μας κατάστημα», λένε), αλλά και στην Αγγλία και στην Ιταλία, στις σκανδιναβικές χώρες, ακόμα και στο Ισραήλ. Επιπλέον, πρόσφατα έκανε το άνοιγμα στην αγορά της Αυστραλίας, ανοίγοντας πέντε δωμάτια και προσεχώς άλλα δύο, ενώ ετοιμάζει επιτόπου μια ξεχωριστή γραμμή παραγωγής εκεί.

Όσον αφορά την παρουσία της στην Ελλάδα, αυτή περιλαμβάνει 12 δωμάτια σε μόλις τρία καταστήματα στην Αθήνα και ένα στη Θεσσαλονίκη. «Έχουμε δεκάδες αιτήματα από πολλές ελληνικές πόλεις. Αλλά μας ενδιαφέρει περισσότερο η παγκόσμια αγορά. Κυρίως οι χώρες στις οποίες δεν έχουμε πάει ακόμη», λέει ο Μάριος Παρίσης. «Σκέψου ότι καθημερινά δεχόμαστε αιτήματα από το Ναϊρόμπι έως και τη Χαβάη». ■

Περιοδικό "Κ"

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ