Η Βρετανία κινδυνεύει να χάσει δύο δεκαετίες λόγω της λιτότητας

Η Βρετανία κινδυνεύει να χάσει δύο δεκαετίες λόγω της λιτότητας

3' 22" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Δύο δεκαετίες χωρίς να αυξηθεί το εισόδημά τους θα ζήσουν οι Βρετανοί εργαζόμενοι, εξαιτίας της παράτασης της δημοσιονομικής λιτότητας, συμπεραίνει το Ινστιτούτο Δημοσιονομικών Σπουδών (Institute of Fiscal Studies-IFS), μελετώντας πολύ προσεκτικά τον πενταετή προϋπολογισμό που ανακοίνωσε ο υπουργός Οικονομικών Φίλιπ Χάμοντ. Από τη χρηματοπιστωτική κρίση του 2008 έως σήμερα, τα εισοδήματα των εργαζομένων στη Βρετανία παραμένουν στάσιμα. Επανειλημμένως έχει θίξει αυτό το θέμα η Τράπεζα της Αγγλίας. Αυτές οι συνθήκες αναμένεται να παραμείνουν αμετάβλητες, σύμφωνα με τον νέο προϋπολογισμό της Βρετανίας, έως το 2022. Ισχυρές πιέσεις αναμένεται να δεχθεί και το βρετανικό σύστημα υγείας, λόγω μείωσης των κρατικών δαπανών.

Αυτή την εβδομάδα παρουσιάστηκε στη Βρετανία ο προϋπολογισμός με χαμηλότερες προβλέψεις για την παραγωγικότητα και την ανάπτυξη έως το 2022 και ίσως και περισσότερο. Επίφοβη θα είναι, ως εκ τούτου, η δημοσιονομική κατάσταση της χώρας, προειδοποιεί το Ινστιτούτο Δημοσιονομικών Σπουδών. «Κινδυνεύουμε να χάσουμε όχι μόνον μία αλλά δύο δεκαετίες. Θα πρέπει να συνηθίσουμε στην ιδέα ότι αποτελεί παρελθόν η σταθερή βελτίωση του βιοτικού επιπέδου», δήλωσε ο Πολ Τζόνσον, διευθυντής του IFS στον Guardian.

Ενα από τα πιο απαισιόδοξα συμπεράσματα του IFS είναι ότι το κατά κεφαλήν ΑΕΠ θα έχει υποχωρήσει κατά 3,5% το 2021, συγκριτικά με τις αντίστοιχες προβλέψεις που είχαν διαμορφωθεί τον Μάρτιο του 2016.

Με την προς τα κάτω αναθεώρηση των εκτιμήσεων για ανάπτυξη, η βρετανική οικονομία θα έχει επίσης συρρικνωθεί κατά 65 δισ. στερλίνες έως το 2021. Εως το 2021, τα ετήσια εισοδήματα θα είναι λιγότερα έως και κατά 1.400 στερλίνες κατά μέσον όρο, από τις προβλέψεις του Μαρτίου του 2016. Μια τέτοια πτώση σημαίνει, ουσιαστικά, ότι δεν θα έχει συντελεστεί καμία ανάκαμψη των μισθών, με τα εισοδήματα των νοικοκυριών, προσαρμοσμένα στον πληθωρισμό, να είναι χαμηλότερα από το 2008. Παρά την εκτιμώμενη αύξηση του δημοσίου χρέος κατά 12 δισ. στερλίνες από τις προβλέψεις του Μαρτίου του 2016, οι δαπάνες στο εθνικό σύστημα υγείας θα είναι χαμηλότερες, προβλέπει το IFS. Δηλαδή από την ετήσια αύξηση του 4% που ίσχυε προ χρηματοπιστωτικής κρίσης, οι δαπάνες θα ενισχύονται κατά 1% μόνον, σε μια εποχή που το βρετανικό σύστημα υγείας δέχεται πιέσεις λόγω της αύξησης και της γήρανσης του πληθυσμού.

Στην ομιλία του ενώπιον του Κοινοβουλίου, ο κ. Χάμοντ είπε ότι το Γραφείο Ευθύνης Προϋπολογισμού (OBR) προβλέπει ρυθμό ανάπτυξης 1,4% το 2018 από το 1,6% που είχε εκτιμηθεί τον Μάρτιο, επειδή η παραγωγικότητα θα κινηθεί σε χαμηλότερα επίπεδα. Πριν από το δημοψήφισμα για το Brexit, το οποίο πραγματοποιήθηκε τον Ιούνιο του 2016, το Γραφείο Ευθύνης Προϋπολογισμού διέβλεπε ρυθμούς ανάπτυξης 2,2% για το 2017 και 2,1% για το 2018. Ο κ. Τζόνσον του IFS δήλωσε ότι η απόφαση του Γραφείου Ευθύνης του Προϋπολογισμού να μειώσει τις εκτιμήσεις για ανάπτυξη για την επόμενη πενταετία θα αναχαιτίσει τη μείωση του δημοσιονομικού ελλείμματος, περιορίζοντας την εμβέλεια της κυβέρνησης σε ό,τι αφορά τη στήριξη του κράτους πρόνοιας και του βιοτικού επιπέδου των πολιτών.

«Αερομαχία» μεταξύ Λονδίνου και Ε.Ε.

Σκληρή στάση και σε θέματα πολιτικής αεροπορίας υιοθετούν Ευρωπαίοι αξιωματούχοι ενόψει Brexit, γεγονός που θέτει εν αμφιβόλω το καθεστώς λειτουργίας των βρετανικών αεροπορικών εταιρειών εντός Ε.Ε. Πληροφορίες των Financial Times αποκαλύπτουν ότι με το Brexit οι βρετανικές αεροπορικές εταιρείες θα χάσουν τα δικαιώματα πτήσης στην ενιαία ευρωπαϊκή αγορά, γεγονός που θα οδηγήσει ενδεχομένως σε ακύρωση δρομολογίων.

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή επισημαίνει ότι δεν βλέπει να υπάρχουν περιθώρια ευελιξίας για εναλλακτική συμφωνία που επιθυμεί η Βρετανία στον κλάδο της πολιτικής αεροπορίας. Αν η Βρετανία αποχωρήσει από την Ε.Ε., τότε οι αεροπορικές εταιρείες βρετανικών συμφερόντων θα χάσουν αυτόματα όλα τα δικαιώματα πτήσης που ισχύουν στην ενιαία ευρωπαϊκή αγορά, τερματίζοντας, μεταξύ άλλων, τη συμμετοχή τους στον Ευρωπαϊκό Οργανισμό Ασφάλειας της Αεροπορίας (EASA). Μεταξύ των καθηκόντων της EASA είναι η πιστοποίηση των αεροσκαφών και η έγκριση εταιρειών που σχεδιάζουν, κατασκευάζουν και συντηρούν αεροναυτικά προϊόντα. Ο υπουργός Μεταφορών της Βρετανίας Κρις Γκέιλινγκ εκτιμά ότι η κυβέρνηση θα καταφέρει να εξασφαλίσει ανάλογα δικαιώματα με τα υφιστάμενα για τις εγχώριες αεροπορικές εταιρείες. «Πιστεύει κανείς ότι η ισπανική κυβέρνηση θα απαγορεύσει πτήσεις από τη Βρετανία, με κίνδυνο να ακυρωθούν ξενοδοχειακές κρατήσεις το 2019;» είχε δηλώσει ο κ. Γκρέιλινγκ στο BBC, παραπέμποντας στον υψηλό αριθμό Βρετανών τουριστών που επισκέπτονται τον ευρωπαϊκό Νότο κάθε καλοκαίρι.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή