ΕΛΛΑΔΑ

Η σαρία, δικαίωμα και όχι υποχρέωση για μουσουλμάνους

ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ ΛΑΚΑΣΑΣ

«Για τον μουσουλμάνο, η σαρία είναι ένας δρόμος, ένας οδηγός ορθοπραξίας για την καθημερινή ζωή του», τονίζει στην «Κ» ο γ.γ. Θρησκευμάτων του υπουργείου Παιδείας.

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Η Ελλάδα κάνει ένα κρίσιμο βήμα προχωρώντας στην ψήφιση ρύθμισης, ώστε οι μουσουλμάνοι στην Ελλάδα να έχουν το δικαίωμα και όχι την υποχρέωση να εφαρμόσουν το ισλαμικό δίκαιο. Εως τώρα, σύμφωνα με αποφάσεις του Αρείου Πάγου ήταν υποχρεωμένοι να απευθυνθούν στον μουφτή. «Η Τουρκία, με απόφαση του Κεμάλ Ατατούρκ κατήργησε τη σαρία ως βάση του δικαιικού συστήματος της χώρας. Ο Κεμάλ Ατατούρκ έκανε, σε μια συγκεκριμένη στιγμή, αυτό που θεώρησε σωστό για τη δική του χώρα. Η Ελλάδα οφείλει να πάρει τις δικές της αποφάσεις με κριτήριο το δικό της εθνικό συμφέρον» αναφέρει ο γενικός γραμματέας Θρησκευμάτων του υπουργείου Παιδείας Γεώργιος Καλαντζής, μιλώντας στην «Κ» για το θέμα ενόψει της συζήτησης στη Βουλή την προσεχή εβδομάδα.

– Είμαστε η μοναδική ευρωπαϊκή χώρα, στην οποία ισχύει η σαρία;

– Ναι. Αλλά είμαστε και η μοναδική χώρα της Ευρώπης της οποίας κανένας Θρακιώτης μουσουλμάνος, εκεί δηλαδή όπου ισχύει η σαρία, δεν στρατολογήθηκε στο ISIS.

– Γιατί κάνετε αυτή τη σύνδεση;

– Οταν λέμε σαρία, σχεδόν όλοι εμείς που δεν είμαστε μουσουλμάνοι φέρνουμε στο μυαλό μας άγριες και βίαιες σκηνές, όπως τις βλέπουμε στην τηλεόραση. Ομως, ένας μουσουλμάνος αντιλαμβάνεται διαφορετικά τη λέξη σαρία από έναν μη μουσουλμάνο. Για τον μουσουλμάνο, η σαρία είναι ένας δρόμος, ένας οδηγός ορθοπραξίας για την καθημερινή ζωή του. Δεν είναι ένα συγκεκριμένο κείμενο, αλλά ένα σύνολο χιλιάδων κειμένων που προσπαθούν να ερμηνεύσουν το ιερό κοράνι. Και η ερμηνεία είναι ευθύνη των νομομαθών του Ισλάμ, άρα όσοι νομομαθείς τόσες και οι γνώμες. Η Ελλάδα αντιλήφθηκε αυτές τις λεπτές διαφοροποιήσεις και χειρίστηκε τα θρησκευτικά θέματα των μουσουλμάνων της Θράκης με τέτοιο τρόπο ώστε ποτέ δεν αμφισβητήθηκε ο βαθύς και ειλικρινής σεβασμός της για το Ισλάμ. Ετσι, έκανε το κρίσιμο βήμα ώστε να αποτρέψει την εμφάνιση ισλαμικού ριζοσπαστισμού στη Θράκη.

– Η Τουρκία έχει καταργήσει τη σαρία;

– Ναι, ο Κεμάλ Ατατούρκ κατήργησε τη σαρία ως βάση του δικαιϊκού συστήματος της Τουρκίας, αλλά και τα αντίστοιχα δικαιώματα των μειονοτήτων. Εμείς δεν έχουμε ως βάση του δικαιικού μας συστήματος τη σαρία.

– Ποιο μέρος του ισλαμικού δικαίου έχει ενταχθεί στην ελληνική έννομη τάξη;

– Ο γάμος, το διαζύγιο, η κηδεμονία ανηλίκων και η κληρονομιά. Οταν λέμε σαρία στη Θράκη, εννοούμε τη δικαιοδοτική αρμοδιότητα του μουφτή σε τέτοια θέματα. Τίποτα περισσότερο και τίποτα λιγότερο. Επίσης, σύμφωνα με τον νόμο, τα δικαστήρια μπορούν να ελέγχουν αν οι αποφάσεις του παραβιάζουν το Σύνταγμα.

– Εάν δύο μουσουλμάνοι θέλουν να χωρίσουν, και η μια πλευρά θέλει να πάει στον μουφτή και η άλλη στα δικαστήρια, τι θα γίνει;

– Σε περίπτωση διαφωνίας, όπως αυτή που περιγράψατε, αρμόδια θα είναι τα δικαστήρια.

– Για τη νέα ρύθμιση έχετε συζητήσει με τη μειονότητα;

– Η μειονότητα δεν είναι ένας άνθρωπος για να τον καλέσεις σε συνάντηση, 120.000 συμπολίτες μας είναι μέλη της μουσουλμανικής μειονότητας. Μιλήσαμε με τους μουφτήδες, τους ιεροδιδασκάλους ισλαμικής θρησκείας και έχει προγραμματιστεί συνάντηση με τον Σύλλογο Επιστημόνων Μειονότητας. Ομως πέρα από αυτό, μπορούμε να λάβουμε υπόψη συγκεκριμένες πράξεις μέσω των οποίων δηλώνεται αδιαμεσολάβητα η άποψη των μουσουλμάνων συμπολιτών μας στη Θράκη, όπως π.χ. η τέλεση πολιτικών γάμων. Αυτό δείχνει ότι επιθυμούν να έχουν το δικαίωμα επιλογής.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ