ΕΛΛΑΔΑ

Στο Δημοτικό Θέατρο το μετρό

ΓΙΩΡΓΟΣ ΛΙΑΛΙΟΣ

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Για τους περισσότερους ανθρώπους τα εργοτάξια μέσα στις πόλεις είναι μικρές άσχημες παρενθέσεις από λαμαρίνα, που ενοχλούν αισθητικά και λειτουργικά. Χθες, όμως, σε ένα τέτοιο εργοτάξιο στο κέντρο του Πειραιά, σε βάθος 30 μέτρων από την επιφάνεια, έγινε μια μικρή γιορτή στην οποία όλοι θα ήθελαν να συμμετάσχουν, αν μπορούσαν. Ο μετροπόντικας που διανοίγει την επέκταση του μετρό προς Πειραιά έφθασε επιτέλους στον τελικό του προορισμό, στον σταθμό «Δημοτικό Θέατρο», σηματοδοτώντας έτσι το τέλος μιας μακράς και γεμάτης «αναταράξεις» πορείας.

Ο μετροπόντικας είχε φθάσει από την προηγούμενη ημέρα στον σταθμό και ανέμενε τη χθεσινή ημέρα για να σκάψει τα τελευταία μέτρα. Πίσω του βρίσκονται 7,6 χιλιόμετρα σήραγγας, από τον σταθμό «Αγίας Βαρβάρας» έως το «Δημοτικό Θέατρο». Η αποστολή του δεν έχει ακόμα τελειώσει: απομένουν 200 μέτρα υπόγειας εκσκαφής, μέχρι το φρέαρ («πηγάδι») στο οποίο θα γίνει η αποσυναρμολόγηση και εξαγωγή του από το υπέδαφος.

Ως είθισται, τον μετροπόντικα «υποδέχθηκαν» ο υπουργός Υποδομών Χρήστος Σπίρτζης, η ηγεσία της Αττικό Μετρό (ο πρόεδρος Γιάννης Μυλόπουλος και ο διευθύνων σύμβουλος Θόδωρος Παπαδόπουλος), ο δήμαρχος Πειραιά Γιάννης Μώραλης και οι αθέατοι πρωταγωνιστές: μηχανικοί και εργάτες στην κοινοπραξία J&P ΑΒΑΞ - Ghella - Alstom.

Η γιορτινή χθεσινή ατμόσφαιρα, πάντως, δεν επισκιάζει το γεγονός ότι και αυτή η επέκταση του μετρό δεν μπόρεσε να ξεφύγει από τον κανόνα των μεγάλων καθυστερήσεων για τις οποίες ευθύνονται... όλοι και κανένας. Σύμφωνα με την αρχική σύμβαση, που υπογράφηκε το 2012, το έργο θα έπρεπε να είχε παραδοθεί σε λειτουργία πριν από ένα μήνα. Τώρα, όπως ανακοίνωσε ο κ. Σπίρτζης, η λειτουργία του θα γίνει τμηματικά: οι τρεις πρώτοι σταθμοί («Αγία Βαρβάρα», «Κορυδαλλός», «Νίκαια») στα τέλη του 2019 και οι υπόλοιποι («Μανιάτικα», «Πειραιάς», «Δημοτικό Θέατρο») στα τέλη του 2020 ή τις αρχές του 2021. Σύμφωνα με τα στοιχεία του υπουργείου Υποδομών, το συνολικό ποσοστό της προόδου του έργου βρίσκεται στο 60%, με το 75% των έργων πολιτικού μηχανικού να έχει εκτελεστεί και το 22% των ηλεκτρομηχανολογικών.

Αιτίες καθυστέρησης

Οι αιτίες της καθυστέρησης είναι πολλές. Η κοινοπραξία είχε σταματήσει να εργάζεται για αρκετούς μήνες το 2015, επειδή δεν της απέδιδε το κράτος τον ΦΠΑ. Στα Μανιάτικα καθυστέρησε η απαλλοτρίωση ορισμένων κατοικιών, καθώς οι κάτοικοί τους αρνούνταν να φύγουν. Ο σταθμός «Πειραιά» επαναχωροθετήθηκε και κατόπιν αντιμετώπισε σοβαρό πρόβλημα στεγάνωσης. Πάντως, το Δημόσιο θεωρεί ότι δεν υπήρξε σε κάποιο σημείο ευθύνη του εργολάβου. Αντίθετα, η κοινοπραξία διεκδίκησε και έλαβε αποζημίωση περίπου 10 εκατ. ευρώ για την καθυστέρηση έγκρισης μιας περιβαλλοντικής μελέτης και εκκρεμεί η εξέταση άλλων διεκδικήσεών της.

Για τον Δήμο Πειραιά, πάντως, το «κόκκινο πανί» παραμένει η επέκταση του τραμ. «Το τραμ έχει διαλύσει τον Πειραιά. Επρεπε να ολοκληρωθεί τον Μάρτιο του 2015 και πάμε για Μάρτιο του 2018... και βλέπουμε. Η ταλαιπωρία πολιτών και επισκεπτών είναι αδικαιολόγητη», σχολίασε ο κ. Μώραλης. «Το τραμ θα λειτουργήσει τον Σεπτέμβριο του 2018. Hδη, όμως, έχουν αποσυρθεί τα εργοτάξια από ένα μεγάλο κομμάτι της πόλης και τα προβλήματα έχουν ξεπεραστεί», ανέφερε ο κ. Παπαδόπουλος. «Ο κ. Σπίρτζης αντί να προκαλεί με φτηνά επικοινωνιακά σόου, θα έπρεπε να στρωθεί στη δουλειά για να παραδώσει... χθες το μετρό και το τραμ στους Πειραιώτες, που υφίστανται μια απίστευτη ταλαιπωρία», δήλωσε χθες ο Δημήτρης Καρύδης, μέλος του πολιτικού συμβουλίου του ΠΑΣΟΚ.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ