Για την εμβληματική πιανίστρια με την αλάνθαστη τεχνική

Για την εμβληματική πιανίστρια με την αλάνθαστη τεχνική

2' 33" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

«Τη γνώρισα τη χρυσή διδακτική της περίοδο. Δεν έκανε επιλογές στους μαθητές. Ηθελε παιδιά με ήθος αλλά μπορούσε να κάνει τον οποιονδήποτε να σταθεί στη σκηνή, ακόμη και εκείνον που δεν είχε ταλέντο. Αν δεν υπήρχε η Βατικιώτη, δεν θα είχα πάρει αυτόν τον δρόμο», μας λέει ο διακεκριμένος πιανίστας Χρίστος Παπαγεωργίου για την παλιά του δασκάλα.

Η Αλίκη Βατικιώτη (1931-2014) υπήρξε μια εμβληματική πιανίστα τις δεκαετίες ’50-’70 με εμφανίσεις στην Ελλάδα και το εξωτερικό και συνεργασίες με τη Νέλλη Σεμιτέκολο, τον Τάτση Αποστολίδη και τον Ματίας Ρίτερ, τον συνθέτη Μάνο Χατζιδάκι, ενώ παρουσίασε σε παγκόσμια πρώτη μια σειρά ελληνικών έργων, όπως το Κοντσέρτο για πιάνο και ορχήστρα του Μίκη Θεοδωράκη. Ως καθηγήτρια στο Ωδείο Αθηνών, εφάρμοσε τη Σχολή του Μονάχου και η μέθοδός της ήταν τόσο κοπιαστική, όπως θυμάται ο κ. Παπαγεωργίου, που στο τέλος οι μαθητές ανέπτυσσαν μια αλάνθαστη τεχνική. «Τη θυμάμαι ένα καλοκαίρι να κάθεται από τις 4 το μεσημέρι μέχρι τις 2 τα ξημερώματα στο ωδείο για να μας ακούσει όλους στο πιάνο και ύστερα έμαθα ότι κάλυπτε με δικά της έξοδα τις υπερωρίες των θυρωρών και των επιστατών για να κρατήσουν το ωδείο ανοικτό», σημειώνει.

Η Αλίκη Βατικιώτη καθόρισε μια γενιά μουσικών, ανάμεσα στους οποίους, εκτός από τον κ. Παπαγεωργίου, συγκαταλέγονται η Αλεξάνδρα Παπαστεφάνου, η Μαρία Ευστρατιάδη κ.ά. που διέγραψαν τη δική τους πορεία στα πλήκτρα του πιάνου.

Τιμώντας τη μνήμη της, το Ωδείο Αθηνών θα δώσει το όνομά της στην ανακαινισμένη πτέρυγα «Αλίκη Βατικιώτη», στην οποία βρίσκεται έτοιμη εδώ και λίγο καιρό η επίσης ανακαινισμένη αίθουσα συναυλιών «Αρη Γαρουφαλή». Οι εργασίες που έγιναν το καλοκαίρι με δαπάνη του ιδρύματος Friends of Aliki Vatikioti for Music and the Arts μεταμόρφωσαν την παλαιά αίθουσα, όπου φιλοξενήθηκαν για περίπου 40 χρόνια διπλωματικές εξετάσεις, διαγωνισμοί και ρεσιτάλ, σε έναν σύγχρονο χώρο συναυλιών και ηχογραφήσεων. «Πρόκειται για χώρο διδασκαλίας αλλά και παραγωγής ποιοτικού πολιτιστικού προϊόντος που έλειπε από το κέντρο της Αθήνας», δήλωσε ο πρόεδρος του Ωδείου Αθηνών Νίκος Τσούχλος.

Οι παρεμβάσεις

Τις αρχιτεκτονικές παρεμβάσεις επιμελήθηκε η ομάδα της Σουζάνας και του Δημήτρη Αντωνακάκη και σχεδιάστηκαν νέα ηχοπετάσματα για τη βελτίωση της ακουστικής απόδοσης, τοποθετήθηκε ενδοδαπέδιο σύστημα κλιματισμού και νέα ηλεκτρολογική υποδομή προκειμένου να εξυπηρετηθούν οι ανάγκες των συναυλιών και των ηχογραφήσεων. Ο χώρος δεν έχει χάσει το αρχιτεκτονικό στίγμα του Ιωάννη Δεσποτόπουλου και έχει διατηρήσει το εμφανές σκυρόδεμα στην οροφή και στις κολόνες, όπως και το γήινο χρώμα στο δάπεδο και στην επένδυση των τοίχων. Η σκηνή προσαρμόστηκε στις νέες ανάγκες και η αίθουσα εξοπλίστηκε με 200 νέα καθίσματα, βοηθητικούς χώρους και καμαρίνια για τους καλλιτέχνες. Πολύ σύντομα στην αίθουσα θα φιλοξενηθούν σύνολα μουσικής δωματίου, όπως το Academica, το Kyklos Ensemble, το Flex, ενώ τον Απρίλιο θα πραγματοποιηθεί ο διεθνής διαγωνισμός πιάνου «De Bach Au Jazz». 

Η Αλίκη Βατικιώτη γεννήθηκε στα Χανιά, όπου παρακολούθησε τα πρώτα μαθήματα πιάνου στο Βενιζέλειο Ωδείο από τη Λελέ Φανδρίδου. Στη συνέχεια σπούδασε με τον Σπύρο Φαραντάτο στο Ωδείο Αθηνών, από όπου πήρε δίπλωμα πιάνου το 1955, ενώ συνέχισε τις σπουδές της στην Κρατική Μουσική Ακαδημία του Μονάχου με τον Φρίντριχ Βίρερ και τη Ροστ Σμιτ.

​​Οι εκδηλώσεις για το άνοιγμα της αίθουσας θα ξεκινήσουν από τις 12/12, ενώ τα εγκαίνια θα τελεστούν στις 18/12.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή