Matter Of class

ΜATTER OF CLASS

Η εκπαίδευση στην ατζέντα της μικροπολιτικής

ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ ΛΑΚΑΣΑΣ

Η Ελλάδα των δέκα εκατομμυρίων θα αποκτήσει ένα ακόμη πανεπιστήμιο, το Δυτικής Αττικής. Θα είναι το εικοστό πανεπιστήμιο της χώρας, και η ηγεσία του υπουργείου Παιδείας βιάζεται να κλείσει τις εκκρεμότητες για τις σχολές και τα τμήματα του με στόχο να το «προσφέρει» στην ατζέντα των εξαγγελιών που θα κάνει το επόμενο διάστημα ο πρωθυπουργός Αλέξης Τσίπρας στην Δυτική Αττική. Μοιάζει η τραγωδία της Μάνδρας να έχει ακόμη περισσότερο επισπεύσει τις εξαγγελίες, θαρρείς ότι με ένα ... πανεπιστήμιο ξεχνιούνται οι ευθύνες.

Η εξαγγελία είχε γίνει για πρώτη φορά στις αρχές του περασμένου Μαίου, όταν ο πρωθυπουργός είχε επισκεφθεί το υπουργείο μαζί με τον κυβερνητικό εκπρόσωπο Δημήτρη Τζανακόπουλο. Τότε, η ίδρυση Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής το οποίο θα προκύψει από συγχώνευση των ΤΕΙ Αθηνών και Πειραιώς, ήταν το πρώτο σκέλος εξαγγελιών. Το δεύτερο αφορούσε στο νέο σύστημα πρόσβασης στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, από ένα κόμμα που είχε σημαία την ελεύθερη πρόσβαση.

Ωστόσο, η εξαγγελία της ελεύθερης πρόσβασης έχει μείνει ουσιαστικά στα χαρτιά. «Το σίγουρο είναι ότι τα παιδιά που πάνε σήμερα στο Δημοτικό, όταν θα φθάσει η στιγμή τους, θα μπαίνουν στο πανεπιστήμιο χωρίς εξετάσεις» είπε κατόπιν ο υπουργός Κώστας Γαβρόγλου. Η καθιέρωση της ελεύθερης πρόσβασης απαιτεί πολύ μακρά προετοιμασία που αφορά όχι μόνο το εκπαιδευτικό σύστημα αλλά και την κοινωνία καθώς προϋποθέτει την ενίσχυση της εμπιστοσύνης στους θεσμούς. Και η καθιέρωση της ελεύθερης πρόσβασης δυσχεραίνεται ακόμη περισσότερο, όταν πάει να γίνει με μικροπολιτική στόχευση.

Το ίδιο συμβαίνει και με το θέμα των ημερών, το Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής. Το ... παρασκήνιο πριν την ίδρυσή του θυμίζει ημέρες του 2012, όταν ο τότε υπουργός Παιδείας Κώστας Αρβανιτόπουλος με το ονομαζόμενο «σχέδιο Αθηνά» επιχείρησε να αναδιατάξει το χάρτη της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης. Μητροπολίτες, δήμαρχοι, βουλευτές, τοπικοί παράγοντες έριζαν για τα ... τμήματά «τους» σε περίπτωση που αυτά μετακόμιζαν από τη πόλη τους. Σε συντεχνιακές πρακτικές είχαν υποκύψει και οι πανεπιστημιακοί που τυχόν θεωρούσαν ότι με το «σχέδιο Αθηνά» το τμήμα τους θα υποβαθμιζόταν.

Τί έγινε τελικά; Μία ... τρύπα στο νερό. Απλώς κάποια τμήματα μετατράπηκαν σε κατευθύνσεις υπό την ομπρέλα ενός άλλου τμήματος, ώστε να μην προστίθενται στο γενικό σύνολο των τμημάτων αλλά ουσιαστικά επιβίωσαν με άλλη ονομασία.

Τα περισσότερα από τα τμήματα ΤΕΙ με εισαγωγικές κατευθύνσεις έχουν ως αντικείμενο σπουδών τη Διοίκηση Επιχειρήσεων, ενώ διασκορπίζονται σε  Άμφισσα, Αθήνα, Γρεβενά, Ηγουμενίτσα, Ηράκλειο, Θεσσαλονίκη, Καλαμάτα, Λάρισα, Λευκάδα, Μεσολόγγι, Πάτρα, Πειραιά και Πύργο. Όλοι, λοιπόν, έμειναν ικανοποιημένοι.

Σήμερα η Ελλάδα έχει 19 πανεπιστήμια και 14 ΤΕΙ. Σε αυτά υπάρχουν 264 τμήματα πανεπιστημίων και 182 ΤΕΙ.  55 τμήματα ΤΕΙ έχουν το ίδιο αντικείμενο με 45 γειτονικά τους -στην ίδια πόλη- πανεπιστημιακά τμήματα. Τα αντικείμενά τους είναι κυρίως η Ηλεκτρολογία, η Μηχανολογία και η Διοίκηση Επιχειρήσεων.

Χρειάζεται ακόμη ένα πανεπιστήμιο; Όχι!

Και σαφώς όχι με τους όρους που γίνεται η πανεπιστημιοποίηση του ΤΕΙ Αθηνών και του ΤΕΙ Πειραιώς. Χωρίς πιστοποίηση των προγραμμάτων, με εσωτερικές συμμαχίες μεταξύ των υπό συγχ’ωνευση τμημάτων, με μικροκομματικές έριδες, ακόμη και με υπουργικές πιέσεις.

Ο Κώστας Γαβρόγλου ήδη από το καλοκαίρι έγινε ο... νονός της πανεπιστημιοποίησης των ΤΕΙ. Με απόφασή του, οι διδάσκοντες στα ΤΕΙ  θα φέρουν τον τίτλο «μέλη ΔΕΠ», όπως οι πανεπιστημιακοί. Βεβαίως ο τίτλος έχει συμβολική αξία, ωστόσο δεν θα συνοδευθεί από μισθολογική εξομοίωση των πανεπιστημιακών με τους διδάσκοντες στα ΤΕΙ. Το μισθολογικό χάσμα μεταξύ των δύο παραμένει στο περίπου 9% υπέρ των πανεπιστημιακών των... πανεπιστημίων.

Ήλθε η ώρα να προχωρήσει στο επόμενο βήμα με τις συγχωνεύσεις πανεπιστημίων και ΤΕΙ. Γεγονός που ακυρώνει την τεχνολογική εκπαίδευση. Για παράδειγμα, που είναι η θέση ενός Τμήματος κλωστοϋφαντουργών ή ενός τμήματος εργοθεραπευτών; Τα σημερινά τμήματα Μηχανικών και Ηλεκτρολόγων στα ΤΕΙ τί είδους επαγγελματίες θα παράγουν όταν «πανεπιστημιοποιηθούν»; Δεν επαρκούν οι υπάρχοντες ηλεκτρολόγοι μηχανικοί που αποφοιτούν από τα πολυτεχνεία της χώρας;

Κάτι τελευταίο: Πως αντιμετωπίζουν οι πανεπιστημιακοί τα... βαφτίσια των ΤΕΙ;

Ως χρυσόσκονη εκ μέρους του Κώστα Γαβρόγλου προς άγραν συναίνεσης και κομματικών ωφελημάτων. Εν όψει εκλογών, ίσως. 

Online

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ