ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Οι τηλεπικοινωνιακές αλλάζουν τον χάρτη στην τηλεοπτική αγορά

ΒΑΓΓΕΛΗΣ ΜΑΝΔΡΑΒΕΛΗΣ

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Νέα συνεργασία στον τομέα του τηλεοπτικού περιεχομένου έρχεται στην αγορά των τηλεπικοινωνιών.

Η Wind, σύμφωνα με όλες τις ενδείξεις, φέρεται να συζητά το ενδεχόμενο συνεργασίας με την αμερικανική Netflix. Σύμφωνα με πληροφορίες, η συνεργασία αφορά τόσο τη διάθεση της πλατφόρμας Netflix μέσα από τη δική της πλατφόρμα που τώρα αναπτύσσει, όσο και την ανάπτυξη/υποστήριξη εγχώριου περιεχομένου για λογαριασμό της αμερικανικής εταιρείας. Η τελευταία αναμένεται σύντομα να ανακοινώσει την περαιτέρω ενεργοποίησή της στην ελληνική αγορά. Κι επειδή τις κινήσεις της εταιρείας συχνά ακολουθεί η Vodafone (ή και το αντίστροφο), δεν αποκλείεται αντίστοιχη συνεργασία να κυοφορείται μεταξύ Netflix και Vodafone.

H συμφωνία Wind - Netflix, εφόσον ευοδωθεί, θα είναι η δεύτερη που θα αφορά την εμπορική διανομή περιεχομένου. H πρώτη ήταν εκείνη που αφορούσε τα κανάλια NovaSports μεταξύ των Vodafone, Wind και Forthnet. Επίσης μπορεί να σημάνει για πρώτη φορά και την είσοδο της τηλεπικοινωνιακής Wind στην παραγωγή τηλεοπτικού περιεχομένου. Υπενθυμίζεται ότι αντίστοιχη κίνηση έχει πραγματοποιήσει και ο ΟΤΕ με τη δημιουργία του καναλιού OTE History. Ο τελευταίος, εκτός από αθλητικό περιεχόμενο, πλέον παράγει και ψυχαγωγικό περιεχόμενο.

Και άδειες καναλιών

Οι κινήσεις αυτές σηματοδοτούν την ενεργότερη «ανάμειξη» των τηλεπικοινωνιών με τα παραδοσιακά media. Προς την κατεύθυνση αυτή, δεν είναι τυχαία η τροπολογία του υπουργού Ψηφιακής Πολιτικής Νίκου Παππά να ανοίξει τον δρόμο στις συνδρομητικές πλατφόρμες (OTE TV και Nova) να λάβουν άδειες τηλεοπτικών καναλιών, κάτι που απαγορευόταν (ν. 2644/1998) μέχρι σήμερα.

Αυτό εξυπηρετεί τις τηλεπικοινωνιακές επιχειρήσεις που διακρίνουν στην ψηφιακή επίγεια μετάδοση τηλεοπτικού σήματος, άλλο ένα κανάλι μετάδοσης του ακριβού πλέον περιεχομένου τους (Champions League, Superleague κ.λπ.). Μάλιστα, το κανάλι αυτό είναι και πιο φθηνό από τα δορυφορικά που αξιοποιήθηκαν μέχρι σήμερα για την παροχή υπηρεσιών συνδρομητικής τηλεόρασης, αφήνοντας το πεδίο της επίγειας μετάδοσης προνόμιο στην αποκαλούμενη δημόσια και ιδιωτική τηλεόραση.

Από την άλλη πλευρά, ένα κανάλι επίγειας μετάδοσης πολύ εύκολα μπορεί να μετατραπεί σε συνδρομητικό. Αυτό είχε πράξει η Nova στο παρελθόν, όπου μέσω της πιλοτικής ψηφιακής πλατφόρμας της ΕΡΤ και με τη χρήση μιας κάρτας (PCMCIA) στο πίσω μέρος της συσκευής η τηλεόραση ελεύθερης λήψης μετατρεπόταν σε συνδρομητική τηλεόραση. Για την ιστορία, το δίκτυο αυτό εγκαταλείφθηκε από τη Nova, όταν αυτή προχώρησε στο σύστημα μετάδοσης DVB-T2 που δεν υποστηριζόταν από την απαρχαιωμένη πλατφόρμα του κρατικού καναλιού, που τότε κατ’ ευφημισμόν αναφέρονταν ως «τα ψηφιακά κανάλια της ΕΡΤ».

Το άνοιγμα όμως της επίγειας μετάδοσης σε ΟΤΕ και Forthnet εξυπηρετεί και την κυβέρνηση. Η τελευταία, έχοντας αναλώσει μεγάλο πολιτικό κεφάλαιο τα δύο τελευταία χρόνια στη βάση ότι τα τηλεοπτικά κανάλια «δεν πλήρωναν και ότι πρέπει να πληρώσουν», τώρα κινδυνεύει με φιάσκο στην περίπτωση που η ζήτηση εμφανιστεί μικρότερη της προσφοράς.

Οι επτά άδειες εθνικής εμβέλειας που προέκρινε το Εθνικό Συμβούλιο Ραδιοτηλεόρασης, ξεπερνούν τη σημερινή αγορά αφού, παρά τον έντονο διαγκωνισμό που σημειώθηκε στον πρώτο διαγωνισμό των τεσσάρων αδειών που κρίθηκε παράνομος, τα υφιστάμενα κανάλια (Alpha, Antenna, Epsilon, Mega, ΣΚΑΪ, Star) δεν επαρκούν για τις επτά άδειες που ήδη προκήρυξε το ΕΣΡ. Για την κυβέρνηση και τον υπουργό Νίκο Παππά, οποιαδήποτε αδειοδότηση με λιγότερες από επτά άδειες θα αποτελέσει πολιτική ήττα.

Καταλύτης όμως στη σύγκλιση που συντελείται τώρα στο τηλεπικοινωνιακό και τηλεοπτικό προσκήνιο δεν είναι μόνον η επίγεια ψηφιακή εκπομπή, αλλά και η ανάπτυξη των τηλεπικοινωνιακών δικτύων νέας γενιάς.

Οι εταιρείες τηλεπικοινωνιών ήδη φτάνουν σε 3,8 εκατ. νοικοκυριά και επιχειρήσεις, προσφέροντάς τους πρόσβαση στο Ιντερνετ. Γιατί όχι και τηλεοπτικό περιεχόμενο;

Χωρίς τηλεόραση δεν επιβιώνουν

Το σκηνικό που «ξημερώνει» στην τηλεπικοινωνιακή αγορά περιλαμβάνει το περιεχόμενο ως κρίσιμης σημασίας για την επιβίωση. Οπως σήμερα δεν μπορεί να επιβιώσει μια εταιρεία έχοντας αποκλειστικά δραστηριότητες στη σταθερή ή την κινητή τηλεφωνία, έτσι στο μέλλον οι τηλεπικοινωνιακές επιχειρήσεις δεν θα μπορούν να επιβιώσουν χωρίς τηλεοπτικό περιεχόμενο. Μάλιστα, καθώς το κόστος του περιεχομένου συνεχώς αυξάνεται, για να αποδώσει εμπορικά, πρέπει να φτάσει σε όσο το δυνατόν περισσότερους καταναλωτές. Διατίθεται έτσι ακόμη και σε χρήστες που δεν αξιοποιούν τα δίκτυα του παρόχου και κατόχου του περιεχομένου. Ηδη η Wind και η Vodafone οδεύουν προς αυτήν την κατεύθυνση. Η πλατφόρμα που αναπτύσσει η Wind, με την εταιρεία Zappware, είναι Over The Top (OTT), δηλαδή ανεξάρτητη του παρόχου της σύνδεσης που χρησιμοποιεί ο χρήστης (Cosmote, Vodafone, Wind) για να έχει πρόσβαση στο περιεχόμενο. Επίσης η Vodafone, όπως ανέφερε πρόσφατα ο επικεφαλής της Χάρης Μπρουμίδης, μέσα στην επόμενη χρονιά θα αλλάξει την πλατφόρμα που έχει κληρονομήσει από τη HOL και αξιοποιεί σήμερα, με μια νέα που θα είναι περισσότερο ευέλικτη και θα παρέχει υπηρεσίες ΟΤΤ. Σημειώνεται ότι το μοντέλο αυτό αξιοποιεί επιτυχώς η αμερικανική Netflix, η οποία σήμερα δεν διαθέτει καμία τηλεπικοινωνιακή υποδομή.

Το ενδιαφέρον των συνδρομητικών υπηρεσιών δεν αφορά μόνον τις υφιστάμενες πλατφόρμες (OTE TV και Nova). Στο μέλλον δεν αποκλείεται να ενδιαφερθούν γι’ αυτές και επιχειρήσεις οι οποίες σήμερα δραστηριοποιούνται στην ελεύθερη επίγεια μετάδοση. Μπορεί για παράδειγμα ο ANTENNA, ή κάποιος νεοεισερχόμενος παίκτης, να προσφέρει δωρεάν περιεχόμενο ή επί πληρωμή. Αν για παράδειγμα «σπάσει» το μοντέλο της κεντρικής διαχείρισης των δικαιωμάτων μετάδοσης του ελληνικού πρωταθλήματος –ένα προϊόν που ενδιαφέρει πολλούς– μπορεί να υπάρξουν πολλαπλοί δικαιούχοι που θα αναζητήσουν φθηνές και εναλλακτικές πλατφόρμες συνδρομητικής τηλεόρασης ή εμπορική εκμετάλλευση των συγκεκριμένων δικαιωμάτων.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ