ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Νέες ισορροπίες διαμορφώνονται πλέον στο λιανεμπόριο τροφίμων

ΔΗΜΗΤΡΑ ΜΑΝΙΦΑΒΑ

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Ορατές σε πολλά επίπεδα είναι ήδη οι ανακατατάξεις που προκάλεσε και θα εξακολουθήσει να προκαλεί η επαναλειτουργία του δικτύου της «Μαρινόπουλος», υπό τον έλεγχο της «Σκλαβενίτης». Οι ανταγωνίστριες αλυσίδες που το 2016 σημείωσαν ρεκόρ πωλήσεων και κερδών βλέπουν φέτος στασιμότητα στην καλύτερη περίπτωση, οι μικρές αλυσίδες οργανώνονται σε ομίλους αγορών και αναζητούν εξωτερική βοήθεια, καταναλωτές που είχαν στραφεί σε μεμονωμένα, εξειδικευμένα καταστήματα επιστρέφουν ξανά στα σούπερ μάρκετ, ακόμη και στα μεγάλα σημεία πώλησης, άνω των 2.500 τ.μ.

Μετά το «εύκολο» για τις λοιπές αλυσίδες, πλην της «Μαρινόπουλος», 2016, αφού το μεγαλύτερο δίκτυο καταστημάτων ήταν εκτός λειτουργίας, καθώς σημείωσαν ρεκόρ πωλήσεων και κερδών, το 2017 η κατάσταση διαφοροποιείται σημαντικά. Η «ΑΒ Βασιλόπουλος», η οποία το 2016 κατέγραψε τζίρο 2,17 δισ. ευρώ, ξεπερνώντας το φράγμα των 2 δισ. ευρώ και συνεχώς αύξανε το μερίδιο αγοράς της, φέτος λειτουργεί συνεχώς με μικρότερο περιθώριο κέρδους.

Ο λόγος; Οπως αναφέρθηκε στην παρουσίαση των οικονομικών αποτελεσμάτων του μητρικού ομίλου Ahold Delhaize για το δεύτερο και το τρίτο τρίμηνο του 2017, βασική αιτία για τα χαμηλά περιθώρια κέρδους της «ΑΒ Βασιλόπουλος» είναι ο εντεινόμενος ανταγωνισμός και συνεπώς η αύξηση των προσφορών. Η Lidl Hellas, ο τζίρος της οποίας κατέγραψε στη χρήση 2016-2017 αύξηση 7,3% σε σύγκριση με τη χρήση 2015-2016, βρίσκεται στην τρέχουσα χρήση (ξεκίνησε την 1η Μαρτίου 2017 και θα λήξει στις 28 Φεβρουαρίου 2018) στα ίδια με την προηγούμενη επίπεδα.

Ας σημειωθεί ότι οι δύο παραπάνω αλυσίδες είναι αυτές που αποκόμισαν τα περισσότερα κέρδη από τη μη λειτουργία της «Μαρινόπουλος», καθώς το 42% των πρώην πελατών της «Μαρινόπουλος» πήγαν στην «ΑΒ Βασιλόπουλος» και το 24% στη Lidl Hellas (σύμφωνα με έρευνα της IRI), και η αύξηση των πωλήσεών τους ήρθε σε μια χρονιά που η αξία πωλήσεων για τα σούπερ μάρκετ υποχώρησε κατά 6,5%. Αντιθέτως, φέτος, αν και η αγορά βρίσκεται ακόμα σε χαμηλά επίπεδα, στο εννεάμηνο έκλεισε με αύξηση 1%, ενώ συνολικά η χρονιά αναμένεται να «κλείσει» με θετικό πρόσημο.

Τη θέση τους προσπαθούν να ενισχύσουν, αφενός, μέσα από συνέργειες και, αφετέρου, μέσα από την αξιοποίηση ενός ισχυρού ξένου ονόματος και οι μικρές αλυσίδες με παρουσία κυρίως στην περιφέρεια. Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί η πρόσφατη συμφωνία ανάμεσα στον όμιλο αγορών «Αστέρας», ο οποίος έχει 88 επιχειρήσεις-μέλη, και την ολλανδική SPAR για τη δημιουργία της SPAR Hellas. Η συμφωνία με τη SPAR, πέρα από τα οφέλη των συνεργειών σε επίπεδο προμηθευτών, σε μεγάλη ποικιλία προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας και σε αναβάθμιση των καταστημάτων, δίνει στις τοπικές αλυσίδες και ένα πλέον πολύ πιο αναγνωρίσιμο όνομα, αφού θα φέρουν το σήμα «SPAR». Μάλιστα, ανάλογη πρακτική, σύμφωνα με συζητήσεις που ακόμη δεν έχουν ολοκληρωθεί, αναμένεται ή τουλάχιστον επιθυμούν να εφαρμόσουν και άλλες μικρομεσαίες αλυσίδες.

Η επαναλειτουργία του δικτύου της «Μαρινόπουλος» σηματοδότησε και μία ακόμη αλλαγή στο λιανεμπόριο τροφίμων: την επιστροφή σημαντικής μερίδας καταναλωτών από τα μεμονωμένα καταστήματα τροφίμων στο οργανωμένο λιανεμπόριο, τις αλυσίδες σούπερ μάρκετ.

Θετικό το 9μηνο 2017 για τα υπερμάρκετ

Η σταδιακή επαναλειτουργία εντός του 2017 των καταστημάτων που πρώτα ανήκαν στο δίκτυο της «Μαρινόπουλος», σε συνδυασμό με μια σχετική ανάκαμψη στην οικονομία, έχει επιφέρει αλλαγές και σε ένα ακόμη επίπεδο. Με τα περισσότερα υπερμάρκετ να υπολειτουργούν το 2016 (μόνον το δίκτυο της «Μαρινόπουλος» αριθμούσε 33), δεν είναι τυχαίο ότι οι πωλήσεις σε αυτόν τον τύπο καταστημάτων σημείωσαν την περυσινή χρονιά τη μεγαλύτερη κάμψη, 26,1%. Ωστόσο, φέτος, σύμφωνα με τα στοιχεία που υπάρχουν για το εννεάμηνο Ιανουαρίου - Σεπτεμβρίου 2017, εμφανίζουν αύξηση πωλήσεων της τάξεως του 5,6%, καθώς πλέον λειτουργούν, έστω και όχι με τα αναμενόμενα αποτελέσματα, και τα υπερμάρκετ της πρώην «Μαρινόπουλος». Αν και κυρίαρχος και πιο δημοφιλής τύπος καταστήματος παραμένουν τα σημεία με εμβαδόν από 1.000 έως 2.500 τ.μ., είναι αυτά στα οποία καταγράφεται υποχώρηση των πωλήσεων από τις αρχές του τρέχοντος έτους.

Την ίδια ώρα, από το τρίτο τρίμηνο και μετά καταγράφεται επιβράδυνση του ρυθμού ίδρυσης νέων καταστημάτων από τις περισσότερες αλυσίδες, καθώς αντιλαμβάνονται ότι τα όρια αύξησης των πωλήσεών τους είναι πεπερασμένα. Αυτό δε στο οποίο προβαίνουν αρκετές αλυσίδες είναι η ανακαίνιση υφιστάμενων καταστημάτων ή ακόμη και η μετεγκατάσταση κάποιων από προάστια στο κέντρο των μεγάλων πόλεων, κάτι που μελετά, για παράδειγμα, η Lidl Hellas. Οι μεγάλες αλυσίδες, αφενός, κατάλαβαν ότι η πρακτική της ίδρυσης συνεχώς νέων καταστημάτων σε μια αγορά που είναι συρρικνωμένη θα προσθέτει λειτουργικό κόστος και όχι τζίρο και, αφετέρου, έχουν επιλέξει να αφιερώσουν μεγάλο μέρος των επενδύσεών τους στη χρηματοδότηση των προωθητικών ενεργειών. Σημειώνεται, βεβαίως, ότι οι προσφορές κατά τα δύο τρίτα χρηματοδοτούνται από τους προμηθευτές.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ