ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ

Στήνονται εργοτάξια στα 14 περιφερειακά αεροδρόμια

ΗΛΙΑΣ ΜΠΕΛΛΟΣ

Ο κ. Τσινέλ αποκαλύπτει ότι οι British Airways, Jet2, Eurowings, Volotea, Germania, SAS και Wizz Air σκοπεύουν να αυξήσουν σημαντικά την παρουσία τους στην Ελλάδα, ενώ εκδηλώνεται έντονο ενδιαφέρον και για την απευθείας σύνδεση Μυκόνου - Ιμπιζα.

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Εφτασε η ώρα για όλους τους εμπλεκομένους να εκμεταλλευτούν τη δυναμική του ελληνικού τουρισμού και να επενδύσουν σε υποδομές που θα αναβαθμίσουν τις υπηρεσίες, διότι η ύφεση στις ανταγωνιστικές γειτονικές χώρες δεν θα διαρκέσει για πάντα. Αυτό επισημαίνει ο διευθύνων σύμβουλος της Fraport Greece, Αλεξάντερ Τσινέλ, προσθέτοντας ότι έως τα τέλη του έτους θα υπάρχουν στα περιφερειακά αεροδρόμια 14 εργοτάξια σε πλήρη λειτουργία, υλοποιώντας επενδύσεις 415 εκατομμυρίων. Αποκαλύπτει, επίσης, ότι το επόμενο καλοκαίρι θα έρθουν νέες αεροπορικές εταιρείες και θα αυξηθεί η συχνότητα των πτήσεων.

– Πότε θα ξεκινήσουν οι επενδύσεις που έχετε δεσμευθεί ότι θα υλοποιήσετε;

– Τα έργα πραγματοποιούνται εντός χρονοδιαγράμματος και έχουν ξεκινήσει σχεδόν σε όλα τα αεροδρόμια. Στη Μύκονο και στην Κεφαλονιά αναβαθμίζονται οι διάδρομοι, ενώ παράλληλα έχουν αρχίσει και τα έργα στην Κέρκυρα. Εως τα τέλη του έτους θα έχουμε 14 εργοτάξια σε λειτουργία. Δεσμευθήκαμε να επενδύσουμε 330 εκατ. ευρώ, αλλά συνειδητοποιήσαμε ότι δεν είναι αρκετά, και έτσι τα αυξήσαμε στα 415 εκατ. Στόχος είναι όλα τα έργα να έχουν ολοκληρωθεί έως το 2021. Σημειώνω, επίσης, ότι παραλαμβάνουμε αυτές τις μέρες τα πρώτα ολοκαίνουργα πυροσβεστικά οχήματα για τα αεροδρόμια, μια επένδυση 4 εκατομμυρίων.

– Η αύξηση της επιβατικής κίνησης φέτος διαμορφώνεται κοντά στο 10%. Ποιες είναι οι εκτιμήσεις σας για το 2018;

– Οι συζητήσεις μας με τις αεροπορικές εταιρείες, καθώς και οι πρώτες ενδείξεις όπως προκύπτουν από τα αιτήματα των αερογραμμών για χρονοθυρίδες (timeslots), μας επιτρέπουν να αισιοδοξούμε ότι η άνοδος θα συνεχιστεί. Εκτιμάται περαιτέρω αύξηση 5%. Ομως είναι ξεκάθαρο ότι οι γεωπολιτικές εξελίξεις στην περιοχή παίζουν καθοριστικό ρόλο. Η Ελλάδα έχει επωφεληθεί από την επιβράδυνση του τουρισμού σε Ανατολική Μεσόγειο και βόρεια Αφρική, αλλά αυτό δεν θα διαρκέσει για πάντα. Ηδη βλέπουμε στην Τουρκία σημάδια ανάκαμψης. Γι’ αυτό τώρα είναι η ώρα για όλους τους εμπλεκομένους στην τουριστική αγορά να εκμεταλλευτούν τη δυναμική του ελληνικού τουριστικού προϊόντος.

– Να περιμένουμε νέες συμφωνίες με αερομεταφορές το 2018;

– Εχουμε συνεργαστεί με τις αεροπορικές εταιρείες για να μπορέσουμε να ανταποκριθούμε στις ανάγκες τους. Με σταθερή παρουσία σε όλα τα μεγάλα φόρουμ, προωθούμε τους 14 προορισμούς προσελκύοντας εταιρείες. Είκοσι νέα διεθνή δρομολόγια έχουν ξεκινήσει στα 14 αεροδρόμια, ενώ είχαμε και αύξηση της συχνότητας ή και επέκταση δρομολογίων. Η θερινή περίοδος αναμένεται να φέρει νέες εταιρείες, νέες συνδέσεις και μεγαλύτερες συχνότητες. Οι British Airways, Jet2, Eurowings, Volotea, Germania, SAS και Wizz Air είναι μεταξύ αυτών που σκοπεύουν να ενισχύσουν την παρουσία τους. Υπογραμμίζω και την εισαγωγή του νέου δρομολογίου Ντόχα-Θεσσαλονίκη από την Qatar Airways στα τέλη Μαρτίου 2018, με 4 δρομολόγια την εβδομάδα. Παράλληλα γίνονται πολλές ακόμη συζητήσεις για νέα δρομολόγια. Ενδεικτικά αναφέρω το έντονο ενδιαφέρον αεροπορικών για απευθείας σύνδεση της Μυκόνου με την Ιμπιζα.

– Μπορούν τα αεροδρόμια να αντέξουν αυτή την επιπλέον κίνηση; Υπήρχαν παράπονα φέτος.

– Πρόκειται για μεγάλη πρόκληση που έχουμε δεσμευθεί να αντιμετωπίσουμε. Είναι σαφές ότι το μέγεθος των σταθμών δεν αρκεί, και αυτό είναι ένα από τα βασικά ζητήματα που θα λυθούν με τα έργα. Το καλοκαίρι διαχειριστήκαμε με επιτυχία, αν και όχι χωρίς κάποια παράπονα, την αύξηση των επιβατών κατά 11,4%. Το 2018 θα εφαρμόσουμε και το «push-back», που επιτρέπει τη στάθμευση μεγαλύτερου αριθμού αεροσκαφών και περισσότερες απο-προσγειώσεις ανά ώρα.

– Εντυπωσιάστηκαν πολλοί από την κερδοφορία που ανακοίνωσε η μητρική σας για την Ελλάδα. Μπορεί να βελτιωθεί περαιτέρω;

– Ηταν μια πολύ καλή χρονιά για την Ελλάδα, η οποία ωφέλησε όλα τα συμβαλλόμενα μέρη, συμπεριλαμβανομένου του Δημοσίου. Με βάση τη σύμβαση παραχώρησης, το Δημόσιο λαμβάνει ετήσια προμήθεια παραχώρησης 28,5% επί των λειτουργικών κερδών EBITDA. Επιπροσθέτως του 1,234 δισ. ευρώ που πληρώθηκε γι’ αυτό το 28,5%, έχουμε επίσης υποχρέωση να καταβάλλουμε ετησίως 22,9 εκατ. αλλά και ένα ευρώ ανά αναχωρούντα επιβάτη, δηλαδή περίπου 13 εκατ.

– Πώς διαμορφώνεται η κατάσταση στο αεροδρόμιο «Μακεδονία», με τα έργα στον κύριο διάδρομο;

– Θα προτιμούσαμε να είχε βρεθεί διαφορετική λύση. Σε κάθε περίπτωση σεβόμαστε την απόφαση της Πολιτείας να προχωρήσει τα έργα. Καταλαβαίνουμε ότι καταβάλλονται προσπάθειες από το υπουργείο, έτσι ώστε τα έργα του Δημοσίου να ολοκληρωθούν έως τα μέσα Μαρτίου. Συνεργαζόμαστε στενά με τις αεροπορικές για να μειωθεί η όχληση προς τους επιβάτες αλλά και τις ίδιες. Πάντως, ακυρώσεις και αναδρομολογήσεις δεν θα αποφεύγονται όταν οι καιρικές συνθήκες δεν είναι ιδεατές. Πάντως, το αεροδρόμιο της Καβάλας είναι σε επιχειρησιακή ετοιμότητα σε περίπτωση που οι αεροπορικές εταιρείες θελήσουν να το χρησιμοποιήσουν.

– Εχουν περάσει περίπου τρεις μήνες από τότε που θέσατε το ζήτημα αποζημίωσης 60 εκατ. για τις φθορές με τις οποίες παραλάβατε τα αεροδρόμια. Πού βρίσκεται το θέμα;

– Η διαδικασία είναι σε εξέλιξη, σύμφωνα με τα προβλεπόμενα από τη σύμβαση παραχώρησης. Είμαι βέβαιος ότι και οι δύο πλευρές ανυπομονούμε να μάθουμε τα αποτελέσματα της Επιτροπής Επίλυσης Τεχνικών Διαφορών. Είναι σαφές ότι και οι δύο πλευρές έχουν την ευθύνη να εφαρμόσουν πλήρως όλα τα συμφωνηθέντα της σύμβασης παραχώρησης.

– Πώς εξελίσσεται η συνεργασία σας με την ΥΠΑ και τις ελληνικές αρχές γενικότερα;

– Η συνεργασία με όλους τους εμπλεκόμενους φορείς ήταν μια πρόκληση. Ηταν όμως παράλληλα και παραγωγική. Τα masterplan έχουν εγκριθεί, ενώ προχωράει και η έγκριση των επικαιροποιημένων περιβαλλοντικών όρων. Επίσης είμαστε στη διαδικασία χορήγησης αδειών για την έναρξη των επικείμενων έργων. Ειδικά η συνεργασία με την ΥΠΑ είναι καλή, με διαφορές μερικές φορές. Πρέπει να μην ξεχνάμε ότι το προσωπικό της ήταν αυτό που κατάφερε με ελάχιστους ή μηδενικούς πόρους να κρατήσει τα αεροδρόμια λειτουργικά.

– Πώς διαμορφώνονται οι σχέσεις της Fraport Greece με τις τοπικές κοινωνίες;

– Είμαστε σε στενή συνεργασία και επικοινωνία με όλους τους τοπικούς φορείς και διοργανώνουμε εκδηλώσεις ανοιχτές σε κάθε ενδιαφερόμενο. Θέλουμε να αφουγκραστούμε την κάθε ανάγκη, απαίτηση και άποψη και να συνεργαστούμε. Εκείνοι που μας αντιπολιτεύονται είναι μια μικρή μειοψηφία που αντιτάσσεται σε ιδεολογικό επίπεδο. Σεβόμαστε πλήρως την άποψή τους και ελπίζουμε ότι στο άμεσο μέλλον θα εκτιμήσουν τη συμβολή μας στη χώρα. Ωστόσο, υπάρχει μια μειοψηφία που αντιτίθεται επειδή δεν επιθυμεί την υιοθέτηση διάφανων επιχειρηματικών πρακτικών. Θα πορευθούμε με αυτούς που μοιραζόμαστε κοινό όραμα και αξίες.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ