ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

5 δισ. ευρώ ο τζίρος του ηλεκτρονικού εμπορίου το 2017

ΒΑΓΓΕΛΗΣ ΜΑΝΔΡΑΒΕΛΗΣ

Πρώτη φορά στην πρώτη θέση στις πληρωμές ηλεκτρονικού εμπορίου βρίσκονται οι χρεωστικές κάρτες, που τις αξιοποιεί το 64% των online αγοραστών. Η πληρωμή μέσω αντικαταβολής έρχεται δεύτερη (57%), ενώ τρίτη κατά σειρά είναι η πληρωμή μέσω πιστωτικής κάρτας (42%).

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Αυξήθηκε το 2017 ο τζίρος του ηλεκτρονικού εμπορίου και ταυτόχρονα οι online αγοραστές έγιναν πιο «ελληνοκεντρικοί». Ταυτόχρονα, πρώτη φορά οι πληρωμές μέσω (χρεωστικής) κάρτας ξεπέρασαν τις πληρωμές μέσω αντικαταβολής.

Αυτά είναι τα πιο σημαντικά συμπεράσματα της ετήσιας έρευνας ηλεκτρονικού εμπορίου του Eltrun, που διεξήχθη με τη συμμετοχή 1.300 online αγοραστών και την επιστημονική ευθύνη του καθηγητή του ΟΠΑ Γεωργίου Δουκίδη. Βασικό στοιχείο είναι ότι φέτος πρώτη φορά το ηλεκτρονικό χρήμα υποσκελίζει το φυσικό. Σύμφωνα με τα στοιχεία της έρευνας, πρώτη φορά στην πρώτη θέση στις πληρωμές ηλεκτρονικού εμπορίου βρίσκονται οι χρεωστικές κάρτες, τις οποίες αξιοποιεί το 64% των online αγοραστών. Η πληρωμή μέσω αντικαταβολής έρχεται δεύτερη (57%), από πρώτη πέρυσι, ενώ τρίτη κατά σειρά είναι η πληρωμή μέσω πιστωτικής κάρτας (42%). Αυτό, αναφέρει ο κ. Δουκίδης, σχετίζεται με τα μέτρα προώθησης της χρήσης του «πλαστικού χρήματος», αλλά και τη φυσιολογική υποχώρηση της υψηλής χρήσης που γινόταν στη διαδικασία πληρωμών μέσω αντικαταβολής. Αξιοσημείωτο, επίσης, είναι ότι πρώτη φορά εμφανίζεται το ψηφιακό πορτοφόλι με 17% και το PayPal με 9%.

Σε ό,τι αφορά το μέγεθος της αγοράς, φέτος οι online αγοραστές ανήλθαν σε περίπου 3,5 εκατομμύρια και ξόδεψαν 4,5 έως 5,0 δισ. ευρώ. Το μέγεθος αυτό εκτιμάται 12,5% έως 20% υψηλότερο από πέρυσι, που η αγορά εκτιμήθηκε σε 4,0 δισ. ευρώ. Σύμφωνα με τα στοιχεία του Εltrun, στην Ελλάδα πλέον λειτουργούν περίπου 7.000 επιχειρήσεις με ψηφιακό κανάλι πωλήσεων από όπου οι Ελληνες καταναλωτές πραγματοποιούν το 75% των online αγορών τους.

Η έρευνα έδειξε ακόμη ότι η μέση αξία και ο αριθμός online αγορών δεν μεταβλήθηκαν σε σχέση με το 2016, και ότι η αύξηση προέρχεται από τρεις παράγοντες: 1) προστέθηκαν νέοι αγοραστές, αφού δύο στους 10 έκαναν τις πρώτες διαδικτυακές αγορές στη ζωή τους μέσα στο 2017, 2) αυξήθηκαν τα ποσοστά των ώριμων online αγοραστών, αφού πλέον περίπου τρεις στους 10 πραγματοποιούν μία στις δύο συνολικές αγορές τους μέσω Διαδικτύου και 3) επτά στους 10 online καταναλωτές πραγματοποιούν πάνω από το 80% των online αγορών τους σε ελληνικά ηλεκτρονικά καταστήματα. Πέρυσι εκείνοι που αγοράζανε «ελληνικά» (κατά 80%) ήταν έξι στους 10, ενώ το 2015 ήταν πέντε στους 10.

Σύμφωνα με τον καθηγητή Γ. Δουκίδη, οι λόγοι αυτής της θετικής πορείας του ηλεκτρονικού εμπορίου στη χώρα μας είναι από τη μια πλευρά τα capital controls και απ’ την άλλη η μεγάλη, πλέον, γκάμα ελληνικών ηλεκτρονικών καταστημάτων που εμπλουτίζονται με ολοκληρωμένες υπηρεσίες και προϊόντα. Ετσι, αυξήθηκαν συστηματικά οι online αγοραστές και από 25%, που ήταν το 2015 όσοι αγοράζανε το 50% των προϊόντων τους μέσω Διαδικτύου, πέρυσι ανήλθαν σε 31%. Και η τάση αυτή αναμένεται να συνεχιστεί, αφού 38% των ερωτηθέντων δήλωσαν ότι θα αυξήσουν τη συνολική αξία των online αγορών τους σε σχέση με το 2017, ενώ μόλις 20% δήλωσαν ότι θα τη μειώσουν.

Οι ταξιδιωτικές υπηρεσίες αποτελούν τον «βασιλιά» των online αγορών. Περίπου το 83% των ερωτηθέντων απάντησε ότι φέτος απέκτησε διαδικτυακά μία ταξιδιωτική υπηρεσία, το 72% έκλεισε μία τουλάχιστον διαμονή σε κατάλυμα μέσω Internet, το 67% απέκτησε εξαρτήματα Η/Υ και περιφερειακό εξοπλισμό, το 66% εισιτήρια σε εκδηλώσεις, το 61% ένδυση/υπόδηση, το 59% παρήγγειλε έτοιμο φαγητό, το 49% βιβλία, το 47% ηλεκτρονικές συσκευές.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ