ΕΛΛΑΔΑ

Ενα καλοφτιαγμένο ντοκιμαντέρ για τη βίλα Ιόλα ξετυλίγει το κουβάρι της αλήθειας

ΜΑΡΓΑΡΙΤΑ ΠΟΥΡΝΑΡΑ

Οι Θ. Αγγέλης και Μ. Οικονόμου την ώρα των γυρισμάτων, το 2015.

ΕΤΙΚΕΤΕΣ: ΑΘΗΝΑΪΚΑ PLUS

Στη νεκρολογία που δημοσίευσαν οι «Τάιμς της Νέας Υόρκης» για τον Αλέξανδρο Ιόλα το 1987, τον χαρακτήριζαν έναν «ιεροφάντη» της τέχνης, έναν βαθύ γνώστη που μπορούσε να δει τα μελλούμενα χάρις στην οξύνοιά του. Τριάντα ολόκληρα χρόνια μετά τον θάνατό του και την αδιανόητη περιπέτεια που υπέστη πριν από αυτόν, ως θύμα του αυριανισμού και των άδικων επιθέσεων, έχει αρχίσει επιτέλους να γίνεται μια αποκατάσταση του ονόματός του στη χώρα της καταγωγής του. Ο δαιμόνιος Αλεξανδρινός, άλλωστε, ήταν αφάνταστα σεβαστός στο εξωτερικό και η υστεροφημία του δεν κινδύνευσε ποτέ. Εδώ όμως η σπίλωσή του ήταν βαρύτατη.

Δύο νέοι άνθρωποι, ο Μανώλης Οικονόμου, αρχιτέκτων και πολιτισμιολόγος, και ο Θάνος Αγγέλης, σκηνοθέτης και κινηματογραφικός παραγωγός, έφτιαξαν ένα εξαιρετικό ντοκιμαντέρ για την κακοποιημένη βίλα Ιόλα, φθαρμένη από τους βανδαλισμούς, τον χρόνο και την αδιαφορία. Ξετυλίγοντας το κουβάρι της αφήγησης με επίκεντρο το σπίτι όπου κατοίκησε ο συλλέκτης και στέγασε τα πολύτιμα έργα και αντικείμενά του, ξεθάβεται το παρελθόν, πράγματα που δεν έχουν ειπωθεί έως σήμερα και που αξίζει να μάθουμε. Οχι μόνο για την ιστορία, αλλά για να αντιληφθούμε τις πολλές και διαφορετικές στρεβλώσεις που επικράτησαν στον δημόσιο λόγο γύρω από το πρόσωπο του εμπόρου τέχνης. To φιλμ θα προβληθεί στις 12.00 την Κυριακή 17 Δεκεμβρίου στην Ταινιοθήκη της Ελλάδος με ελεύθερη είσοδο, στην οποία θα τηρηθεί σειρά προτεραιότητας.

«Ηταν προϊόν μιας ευτυχούς συγκυρίας ότι γνωριστήκαμε με τον Θάνο και καταφέραμε να κάνουμε αυτό το ντοκιμαντέρ. Η αφετηρία μας ήταν η βίλα και η σημερινή κατάστασή της. Λειτουργήσαμε ως ερευνητές που έκαναν μια πρωτότυπη έρευνα σε ντοκουμέντα ώστε να διαλύσουμε πολλούς μύθους που επισκίαζαν την αλήθεια τόσο για το οικοδόμημα όσο και για τον ένοικό του», δηλώνει στα «Αθηναϊκά» ο Μανώλης Οικονόμου, ο οποίος υπογραμμίζει ότι για τον Ιόλα, που φοβόταν τον θάνατο περισσότερο απ’ όλα, η βίλα είχε σχεδόν μια διάσταση σαν την πυραμίδα του φαραώ. Δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι ο συλλέκτης είχε ζήσει ολόκληρη τη ζωή του εκτός Ελλάδας και αποφάσισε πολύ αργά να εγκατασταθεί μόνιμα στην Αγία Παρασκευή και να αλλάξει τη μορφή της κατοικίας του.

Το πιο δυνατό στοιχείο του ντοκιμαντέρ είναι ότι για πρώτη φορά δύο άνθρωποι που σχετίστηκαν στενά με τον Ιόλα λύνουν τη σιωπή που κράτησαν από αξιοπρέπεια για τριάντα χρόνια.  Η ανιψιά του Ιόλα, Λένα Κουτσούδη–Ιόλα, και ο σύζυγός της Γκι Νατάν μιλούν για την ιστορία του κτιρίου, το οποίο ζωντανεύει μέσα από τις μοναδικές αφηγήσεις τους και μέσα από σπάνιο φωτογραφικό υλικό. Από το οδοιπορικό αυτό, βγαίνει μια εντελώς διαφορετική εκδοχή της κατάστασης. Η Λένα Κουτσούδη–Ιόλα μαζί με τη Θούλη Μισιρλόγλου (διευθύντρια Μακεδονικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης) και τους συντελεστές της ταινίας θα μιλήσουν και στην προβολή. Τη συζήτηση θα προλογίσει ο αρχισυντάκτης του περιοδικού Kaboom, Βαγγέλης Δαρούσος.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ