Εξαγορές σε λιμάνια και logistics φέρνει ο Νέος Δρόμος του Μεταξιού

Εξαγορές σε λιμάνια και logistics φέρνει ο Νέος Δρόμος του Μεταξιού

3' 23" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Σε εξαγορές λιμανιών και εταιρειών αποθήκευσης και μεταφορών προχωρούν Κινέζοι επιχειρηματίες στις χώρες που συμμετέχουν στην εμπορική και οικονομική πρωτοβουλία «Μία ζώνη, ένας δρόμος».

Κινεζικές εταιρείες έχουν υπερδιπλασιάσει τις εξαγορές στον κλάδο των logistics – δηλαδή των μεταφορών, αποθήκευσης, διανομών, εκτελωνισμών και άλλων δραστηριοτήτων στην εφοδιαστική αλυσίδα. Από τις αρχές του 2017 έως και τον Νοέμβριο, οι εξαγορές ανήλθαν στα 32,2 δισ. δολάρια αντί των 12,9 δισ. δολαρίων το 2016, σύμφωνα με στοιχεία της επενδυτικής εταιρείας Grisons Reak, που δημοσίευσαν οι Financial Times.

Η Κίνα αποκτά, πλέον, κυρίαρχο ρόλο στην παγκόσμια αγορά των logistics. Ενισχύει, παράλληλα, την παρουσία της στα λιμάνια των χωρών της πρωτοβουλίας «Μία ζώνη, ένας δρόμος». Εχει συνάψει εννέα συμφωνίες, συνολικού ύψους 20,1 δισ. δολαρίων, από τις αρχές του 2017 έως τον Ιούνιο.

Ο Κινέζος πρόεδρος Σι Τζινπίνγκ ανακοίνωσε το 2013 πρώτη φορά το μεγαλόπνοο σχέδιό του για την αναβίωση του ιστορικού Δρόμου του Μεταξιού. Πρόκειται για την εμπορική επανασύνδεση της Ασίας με την Ευρώπη και την Αφρική, εκεί όπου κατοικούν 4,8 δισ. άνθρωποι και παράγεται το 62% του παγκόσμιου ΑΕΠ.

Από τις 36 συμφωνίες που έχουν ανακοινώσει κινεζικές εταιρείες στον κλάδο των logistics την τελευταία τριετία, οι 24 αφορούν χώρες που περιλαμβάνονται στον Νέο Δρόμο του Μεταξιού, όπως αποκαλείται διαφορετικά η πρωτοβουλία «Μία ζώνη, ένας δρόμος».

Απώτερος στόχος της παραπάνω πρωτοβουλίας, όπως ανακοίνωσε η πολιτική ηγεσία της Κίνας πριν από έναν χρόνο, είναι να ενισχυθούν οι εμπορικές σχέσεις των χωρών μέσω έργων υποδομών αλλά και μέσω της ενοποίησης των επίγειων και θαλάσσιων οδών.

Το Πεκίνο προγραμματίζει να επενδύσει 900 δισ. δολάρια και προτίθεται να δανείσει 8 δισ. δολάρια σε άλλες χώρες, ώστε να αναβαθμίσουν τις υποδομές τους. Το λιμάνι του Πειραιά, μια επένδυση της Cosco που χρονολογείται από το 2009, αποκτά κομβικό ρόλο στα σχέδια της Κίνας για τον Νέο Δρόμο του Μεταξιού.

«Η Κίνα πρώτα επενδύει στους κλάδους ενέργειας και υποδομών στις χώρες που συμμετέχουν σε αυτήν την πρωτοβουλία, κατόπιν στη μεταποίηση και τέλος στα λιμάνια και στον κλάδο logistics τους», σχολιάζει ο Χέντρι Τίλμαν, διευθύνων σύμβουλος της Grinsons Park. «Επειτα από επενδύσεις 20 δισ. δολαρίων σε λιμάνια, είναι λογικό η Κίνα να επεκταθεί στον κλάδο των logistics», δηλώνει ο κ. Τίλμαν στους Financial Times.

Τον περασμένο Μάιο, ο Σι Τζινπίνγκ είχε τονίσει την ανάγκη διασύνδεσης των επενδυτικών σχεδίων που έχουν δρομολογηθεί σε διάφορες χώρες. «Σήμερα αναπτύσσεται ένα πολυδιάστατο δίκτυο υποδομών», είχε δηλώσει ο Κινέζος πρόεδρος.

Το πιο αποτελεσματικό δίκτυο logisitcs στην Κίνα και σε όλον τον κόσμο σχεδιάζει να δημιουργήσει ο κολοσσός ηλεκτρονικού εμπορίου Alibaba, όπως είχε δηλώσει ο διευθύνων σύμβουλος, Ντάνιελ Ζανγκ, προ τεσσάρων μηνών.

Τον Σεπτέμβριο η Alibaba ανακοίνωσε ότι θα επενδύσει 15 δισ. δολάρια μέσα στην επόμενη πενταετία για να καταφέρει να πετύχει αυτόν τον στόχο. Τον Ιούνιο του 2017, δαπάνησε ένα δισ. δολάρια για να αυξήσει το μερίδιό της στη Lazada, μία από τις μεγαλύτερες ασιατικές εταιρείες logistics.

Αγορές ευρωπαϊκών κολοσσών

Η κρατική China Investment Corporation πραγματοποίησε τη μεγαλύτερη εξαγορά από κινεζική εταιρεία στο εξωτερικό. Το κρατικό επενδυτικό ταμείο απέκτησε τον έλεγχο της Logicor, μιας από τις μεγαλύτερες εταιρείες logistics στην Ευρώπη, που διαθέτει αποθήκες σε 17 χώρες, έναντι 12,25 δισ. δολαρίων. Πρόκειται για την τέταρτη μεγαλύτερη εξαγορά που έχει συναφθεί από κινεζική εταιρεία στο εξωτερικό.

Μια από τις μεγαλύτερες συμφωνίες στην Ευρώπη πραγματοποιήθηκε, επίσης, στον κλάδο των logistics κατά τη διάρκεια του 2017, επισημαίνουν οι Financial Times. Η Global Logistics Properties, η οποία ελέγχεται από κινεζικά ιδιωτικά επενδυτικά κεφάλαια, εξαγόρασε την Gazeley, η οποία έχει αποθήκες και κέντρα διανομής στην Ευρώπη και στη Βόρεια Αμερική. Η συναλλαγή, ύψους 2,8 δισ. δολαρίων, πραγματοποιήθηκε τον Οκτώβριο, με την GLP να αυξάνει ένα ήδη πλούσιο χαρτοφυλάκιο περιουσιακών στοιχείων, που απαρτίζεται από 1.095 πάρκα logistics σε 119 αγορές.

Στο πλαίσιο της πρωτοβουλίας «Μία Ζώνη, Ενας Δρόμος», περιλαμβάνεται η δημιουργία σιδηροδρομικής γραμμής στην οποία θα κινούνται τρένα υψηλών ταχυτήτων, και η οποία θα περνάει από το Λάος, την Ταϊλάνδη και τη Μαλαισία. Η αναβάθμιση των υπαρχουσών σιδηροδρομικών γραμμών και η δημιουργία νέων δικτύων υψηλών ταχυτήτων είναι μια από τις προτεραιότητες του Πεκίνου. Το 2013, η Κίνα, η Ουγγαρία και η Σερβία συμφώνησαν για τον εκσυγχρονισμό της σιδηροδρομικής σύνδεσης Βουδαπέστης – Βελιγραδίου.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή