ΔΙΕΘΝΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Νέες πρακτικές για πληρωμή υψηλότερων φόρων διεθνώς από τη Facebook

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Η δημοφιλής εταιρεία κοινωνικής δικτύωσης Facebook είναι η πρώτη μεγάλη τεχνολογική εταιρεία που αποφάσισε να αλλάξει τη φορολογική της πρακτική, δηλώνοντας λιγότερα έσοδα στην Ιρλανδία, που αποτελεί μία από τις έδρες της. Αυτή η απόφαση ανακοινώθηκε εν μέσω ισχυρών πιέσεων που δέχονται μεγάλες πολυεθνικές εταιρείες, κυρίως από την Ε.Ε., για την επίτευξη μεγαλύτερης φορολογικής διαφάνειας.

Συγκεκριμένα, σύμφωνα με τη βρετανική εφημερίδα Financial Times, το μεγαλύτερο κοινωνικό δίκτυο στον κόσμο ανέφερε ότι το 2018 τα έσοδα από τις διαφημίσεις θα δηλώνονται ως φορολογητέα κέρδη σε 25 χώρες σε όλο τον κόσμο και όχι μόνο στην έδρα της εταιρείας στην Ιρλανδία.

Αυτό σημαίνει ότι η εταιρεία θα πάψει να απολαμβάνει μόνο τα φορολογικά προνόμια που προσφέρουν χώρες σαν την Ιρλανδία. Αυτή η κίνηση θα υποχρεώσει αυτομάτως την εταιρεία να πληρώσει υψηλότερους φόρους σε χώρες όπου θα δηλώνει τα έσοδά της, όπως στη Γαλλία, στη Γερμανία και στην Ιταλία.

Ωστόσο, σύμφωνα με τους FT, αυτό θα εξαρτηθεί από τον τρόπο με τον οποίο θα υπολογίσει η Facebook τα έσοδά της σε κάθε χώρα. Εντούτοις, τα έσοδα από τη διαφημιστική της πλατφόρμα self-serve, όπου εκατομμύρια μικρότεροι διαφημιστές αγοράζουν διαφημιστικό χώρο, θα εξακολουθήσουν να δηλώνονται στην Ιρλανδία. Ο επικεφαλής της εταιρείας, Ντέιβ Γουέινερ, δήλωσε ότι αυτή η κίνηση απαιτεί ορισμένους σημαντικούς πόρους, ενώ εκτιμά πως η διαδικασία υπολογίζεται να ολοκληρωθεί στα τέλη του πρώτο εξαμήνου του 2019. «Πιστεύουμε ότι η μετάβαση σε μια τοπική δομή για τις πωλήσεις θα προσφέρει περισσότερη διαφάνεια στις κυβερνήσεις και στους φορείς άσκησης πολιτικής εξουσίας ανά τον κόσμο, οι οποίοι ζητούν μεγαλύτερη νομιμότητα για τα έσοδα από πωλήσεις που δηλώνονται στις χώρες τους», ανέφερε ο ίδιος, σύμφωνα με δημοσίευμα των FT.

Ας σημειωθεί ότι η Facebook και άλλοι τεχνολογικοί κολοσσοί έχουν κατηγορηθεί από κυβερνήσεις της Ε.Ε., αλλά και τον ΟΟΣΑ, για φοροαποφυγή μέσω της εφαρμογής περίπλοκων σχεδίων. Ενδεικτικά, ο υπουργός Οικονομικών Μπρινό Λε Μερ έχει δηλώσει ότι «η Ε.Ε. θα πρέπει να πιέσει την Google, την Amazon και τη Facebook να πληρώσουν αυτά που χρωστούν στους Ευρωπαίους φορολογουμένους».

Σε γενικές γραμμές, η Facebook έχει προσπαθήσει να συμμορφωθεί με τις φορολογικές διαδικασίες που ισχύουν και στα υπόλοιπα κράτη. Ηδη έχει αναμορφώσει τη φορολογική της πρακτική στη Βρετανία και στην Αυστραλία. Το 2016 ανακοίνωσε ότι θα δηλώνει κανονικά τα έσοδα από μεγάλες διαφημιστικές πωλήσεις που προκύπτουν στη Βρετανία εντός της χώρας. Με αυτόν τον τρόπο θα αποφύγει τη δήλωση των εσόδων της στην Ιρλανδία, όπου προσφέρει μεγαλύτερα φορολογικά προνόμια για εταιρείες διεθνούς βεληνεκούς. Ως εκ τούτου, ο λογαριασμός που όφειλε να πληρώσει η Βρετανία σε φόρους αυξήθηκε πέρυσι στα 5,1 εκατ. στερλίνες από 900.000 στερλίνες που κατέβαλλε μέχρι πρότινος στο κράτος. Συγκαταβατικότητα, όμως, επέδειξε και η Google, η οποία συμφώνησε με τις Αρχές της Βρετανίας να καταβάλει 130 εκατ. στερλίνες, στην προσπάθειά της συμμορφωθεί με τις φορολογικές πρακτικές της Ε.Ε.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ