ΕΛΛΑΔΑ

Το Google, καθρέφτης μας στο Διαδίκτυο - Οι αναζητήσεις των Ελλήνων το 2017

ΓΙΩΡΓΟΣ Π. ΤΕΡΖΗΣ

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Οι κορυφαίες αναζητήσεις της Google για το 2017 έρχονται να επιβεβαιώσουν την εικόνα που οι περισσότεροι είχαμε αποκομίσει από τις συζητήσεις μας. Η Ελλάδα είναι μια χώρα που όχι μόνο βλέπει μανιωδώς αλλά και «διχάζεται» για το «Survivor», αναζητά εάν δικαιούται κοινωνικό μέρισμα, ψάχνει τις αλλαγές στο ασφαλιστικό και, παράλληλα, κρυφοκοιτάει τα νέα ακριβά κινητά της Apple, ενδεχομένως καλύπτοντας μέρους του κόστους αγοράς τους με το μέρισμα.

Οι λίστες που δημοσιοποίησε ο κολοσσός της πληροφορίας συνιστούν τον καθρέφτη μας στο Διαδίκτυο και κρύβουν πολλά ακόμη ενδιαφέροντα στοιχεία, για τον ρόλο όλων μας, είτε ως παραγωγών είτε ως καταναλωτών ειδήσεων, στη διαδικτυακή ενημέρωση.

Καθώς η φράση «γκούγκλαρέ το» γίνεται καθημερινή πρακτική ενώ σημαντικό μέρος της ενημέρωσης διαχέεται μέσω διασυνδεδεμένων εφαρμογών των ίδιων εταιρειών, οι μηχανές αναζήτησης (μαζί με το Facebook) έχουν αναδειχθεί σε βασικούς διαμεσολαβητές για την παροχή πληροφόρησης και περιεχομένου. Μάλιστα, η Google έχοντας μακράν την κυρίαρχη θέση μεταξύ των μηχανών αναζήτησης, μπορεί να επαίρεται ότι ουσιαστικά διαθέτει το μονοπώλιο της αλήθειας. Είναι τέτοιος ο όγκος της πληροφορίας που φιλτράρουν οι αλγόριθμοι της εταιρείας και διοχετεύουν στους χρήστες, που οποιαδήποτε άλλη προσπάθεια ενημέρωσης εκτός των καναλιών της καθίσταται από εξαιρετικά δύσκολη έως και μάταιη.

Η πρόκληση γίνεται μεγαλύτερη καθώς ολοένα και μεγαλύτερος αριθμός χρηστών στρέφεται στις μηχανές όχι μόνο για να αναζητήσει λέξεις–κλειδιά, αλλά και απαντήσεις σε συγκεκριμένα ερωτήματά τους. Μπορεί μεν το κορυφαίο παγκόσμιο ερώτημα του 2017 να ήταν το «πώς φτιάχνω γλίτσα;» (σ.σ. όσοι είστε γονείς εξάχρονων θα γνωρίζετε περί τίνος πρόκειται), ωστόσο υπήρξαν και άλλα σοβαρότερα ερωτήματα: «Πώς σχηματίζονται οι τυφώνες;», «πόσα εκατομμύρια πρόσφυγες υπάρχουν στον κόσμο;», «πώς μπορώ να αγοράσω bitcoin», «πώς μπορώ να παγώσω τα χρέη μου;», «πώς μπορώ να πάρω το κοινωνικό μέρισμα;».

Τα fake news

Καθώς οι ερωτήσεις γίνονται πιο σύνθετες, ο ρόλος των αλγορίθμων της Google καθίσταται καθοριστικός για το είδος και την ποιότητα της πληροφόρησης που βλέπουμε στις οθόνες μας. Και η αλήθεια είναι ότι αρκετές φορές οι μηχανές αναζήτησης, με τις επιλογές τους, δίνουν traffic και, δυστυχώς, κύρος σε αμφιλεγόμενες ιστοσελίδες, σε αντιγραφείς του δημοσιογραφικού ή συγγραφικού κόπου, ακόμη και σε σελίδες με περιεχόμενο παραπλανητικό ή και προσβλητικό. Είναι η εποχή, άλλωστε, των fake news.

Ακούγεται παράδοξο, αλλά οι χρήστες του Διαδικτύου μοιάζουν να «εμπιστεύονται» περισσότερο για την πληροφόρησή τους τις μηχανές αναζήτησης (και το Facebook) συγκριτικά με τα παραδοσιακά μέσα ενημέρωσης. Εστω κι αν –τελικά– ο μεγαλύτερος όγκος πληροφορίας και ανάλυσης προέρχεται από αυτά τα «απαξιωμένα» παραδοσιακά ΜΜΕ με τους δημοσιογράφους και τα κόστη τους. Είναι, όμως, η πραγματικότητα.

Η συζήτηση, παγκοσμίως, για το αναγκαίο φιλτράρισμα των αποτελεσμάτων, τον έλεγχο των fake news και την προστασία της πνευματικής ιδιοκτησίας είναι ανοικτή. Και είναι μια συζήτηση δύσκολη, γιατί ουσιαστικά αφορά όλους τους κρίκους στην αλυσίδα της ενημέρωσης: τους δημοσιογράφους και το επίπεδο της ενημέρωσης που παρέχουν, τα ίδια τα ΜΜΕ και τις στρατηγικές επιλογές τους, τις «μηχανές αναζήτησης» για την ακρίβεια των αποτελεσμάτων που παρέχουν και, προφανώς, τους τελικούς χρήστες. Διότι είναι αυτοί που με τις επιλογές τους μπορούν να επηρεάσουν και τις... μηχανές.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ