ΕΛΛΑΔΑ

Αποψη: Πρώτα τα θεάματα και μετά ο άρτος

ΠΑΣΧΟΣ ΜΑΝΔΡΑΒΕΛΗΣ

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Ενας από τους μύθους της μεταπολιτευτικής Ελλάδας είχε τον τίτλο «Τα αμερικανάκια». Ο ελληνικός λαός -προφανώς ως περιούσιος- ήταν ο πιο πολιτικοποιημένος της υφηλίου. Αυτό δεν τεκμηριωνόταν από κάποια έρευνα· πώς άραγε θα μπορούσε να μετρηθεί η πολιτικοποίηση ενός συνόλου; Ισως η αντίληψη να είχε σχηματιστεί από τις αναρίθμητες πορείες που έκανε το ΚΚΕ για κάθε χώρα της οικουμένης και πρωτίστως υπέρ της ΕΣΣΔ.

Μπορεί και εκ του γεγονότος ότι η Ελλάδα έχει τον μεγαλύτερο κατά κεφαλήν αριθμό πολιτικών εντύπων· αναφερόμαστε σε τίτλους μόνο, διότι η Ελλάδα έχει τη χαμηλότερη αναγνωσιμότητα εφημερίδων και βιβλίων σε ολόκληρο τον δυτικό κόσμο και ένα τεράστιο μέρος της Ασίας.

Στον αντίποδα του «ελληνικού θαύματος» ήταν τα «αμερικανάκια». Οι κάτοικοι των ΗΠΑ, αν και κατά μέσον όρο διαβάζουν πολύ, ήταν πολιτικώς στούρνοι. Ετσι εξηγείτο η προσήλωσή τους στον καπιταλισμό, που εξ ορισμού είναι μοβόρικος και δεν τους ενοχλούσε ο ιμπεριαλισμός που οι πρόεδροί τους διακονούσαν. Σύμφωνα με τον μύθο της μεταπολίτευσης, για το μόνο που ενδιαφερόταν ο μέσος Αμερικανός ήταν ο άρτος και τα θεάματα.

Σήμερα στην Ελλάδα, που εναπόθεσε τις ελπίδες της στην Αριστερά, τα πράγματα παραμένουν αντίστροφα. Από τις τάσεις αναζήτησης που δημοσιοποίησε η Google, οι Ελληνες ενδιαφέρονται πρωτίστως για θεάματα και λίγο για τον άρτο.

Το «Survivor» αναζητήθηκε περισσότερο ακόμη και από το «κοινωνικό μέρισμα». Και να συμφωνήσουμε: το reality show του ΣΚΑΪ, ήταν το τηλεοπτικό φαινόμενο της χρονιάς που πέρασε. Ακόμη κι εκείνοι που δεν το παρακολουθούσαν έψαξαν να μάθουν τι στην ευχή είναι αυτό που κέρδιζε το 70% της τηλεθέασης. Ομως εκτός του «κοινωνικού μερίσματος», που άπτεται της πολιτικής (έστω της ελεήμονος πολιτικής που ακολουθεί η κυβέρνηση), όλα τα υπόλοιπα αφορούν την κοινωνία του θεάματος και στην τελευταία θέση υπάρχει -σαν κρύο πιάτο εκείνων που αποκαλούσαμε «αμερικανάκια»- το iphone 8.

Δεν μπορούν να εξαχθούν ασφαλή συμπεράσματα από μία μόνο έρευνα, η οποία μάλιστα δείχνει τις διαφορές του 2017 σε σχέση με το 2016. Το «My Style Rocks» ήταν φετινό προϊόν και φυσιολογικά προσέλκυσε το ενδιαφέρον να το ψάξει κάποιος. Αλλά εξίσου νέο φρούτο είναι η προεδρία του Ντόναλντ Τραμπ, που δεν αξιώθηκε να είναι σε καμιά λίστα. Και οι πράξεις του αλλόκοτου αυτού προέδρου θα έχουν μεγαλύτερες επιπτώσεις από το Despacito, το τραγούδι που είναι όγδοο στις αναζητήσεις του ελληνικού κοινού και -τι ειρωνικό!- κυκλοφόρησε από τη Universal Music Latin λίγες ημέρες πριν ο Τραμπ ορκιστεί. (Αυτό το τελευταίο έπρεπε να γκουγκλάρω για να το βρω)...

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ