ΑΤΖΕΝΤΑ

Ματιές στον κόσμο

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

ΛΟΝΔΙΝΟ
Τέχνη και εξουσία στον 17ο αιώνα, η περίπτωση του Καρόλου Β΄

Από τις πιο ξεχωριστές περιπτώσεις στην Ευρώπη του 17ου αιώνα ήταν ο βασιλιάς της Αγγλίας Κάρολος Β΄ (1630-1685). Αν θέλετε να μάθετε περισσότερα, και όλα συναρπαστικά, γι’ αυτόν τον ιδιότυπο μονάρχη που επέδρασε σε μια ολόκληρη εποχή, υπάρχει τώρα μια εκθαμβωτική σε βάθος και ομορφιά έκθεση στο Λονδίνο, στο The Queen’s Gallery στο Μπάκιγχαμ, όπου κάθε έκθεση φθάνει το ανώτατο επίπεδο κλασικής βρετανικής αισθητικής. O Kάρολος Β΄ δεν ήταν, φυσικά, τυχαία περίπτωση. Η ισχυρή και φιλήδονη προσωπικότητά του, το εντυπωσιακό παρουσιαστικό του, η ευφυΐα του και η αγάπη του για τις επιστήμες και τις τέχνες, του προσέδωσαν ποιότητες εξαιρετικά σημαντικές για την ιστορική συγκυρία κατά την οποία ανέλαβε την εξουσία.

Η έκθεση στο Λονδίνο παρουσιάζει έναν ολόκληρο κόσμο. Την κρατική εξουσία αλλά και τις τέχνες που άνθισαν χάρη σε αυτή. Ο Κάρολος Β΄ ήταν φιλάρεσκος και οι αυλικοί ζωγράφοι αλλά και άλλοι που προσλαμβάνονταν ως πορτρετίστες τον απεικόνισαν σε διάφορες συμβολικές και αλληγορικές συνθέσεις. Εντυπωσιακό και μοναδικό είναι το κολοσσιαίο ολόσωμο πορτρέτο του από τον John Michael Wright όπως και η μπαρόκ αλληγορία από τον Ιταλό ζωγράφο Αντόνιο Βέριο, που παρουσιάζει τον Κάρολο Β΄ ως θαλασσοκράτορα.

Και ήταν. Ο Κάρολος Β΄ ανέβηκε στον θρόνο μετά τον θάνατο του Ολιβερ Κρόμγουελ και την παρένθεση της αγγλικής Επανάστασης που οδήγησε σε εκτέλεση τον πατέρα του, Κάρολο Α΄. Ετσι, ο Κάρολος Β΄ συνδέθηκε με την Παλινόρθωση και την επιστροφή σε ένα είδος «κανονικότητας» παρά την υψηλή φορολόγηση των κατοίκων του βασιλείου. Ο Κάρολος Β΄ ήταν ιδιαιτέρως ψηλός για την εποχή του (περίπου 1,87) και δεν έμοιαζε καθόλου με Αγγλο. Η μητέρα του ήταν η Ενριέττα-Μαρία της Γαλλίας, και μέσω αυτής της σειράς ερχόταν και αίμα από τη Μεσόγειο (με καταγωγή από τους Μεδίκους) στη βρετανική αυλή. Ο Κάρολος Β΄ ήταν μελαχρινός με σαρκώδη χείλη, ένας ηδονιστής ώς το τέλος, με εξώγαμα παιδιά και ερωμένες. Ηταν προστάτης των τεχνών και όταν ανέβηκε στον θρόνο ανέκτησε τα έργα τέχνης της συλλογής του πατέρα του που είχαν σκορπίσει. Ηταν φίλος του φιλόσοφου Τόμας Χομπς και του Ισαάκ Νεύτωνος, πάτρωνας του αρχιτέκτονα Κρίστοφερ Ρεν και συλλέκτης έργων του Ντα Βίντσι και του Μικελάντζελο.

ΒΕΡΟΛΙΝΟ
Αφιέρωμα στον Ιβ Τανγκί

Σε ένα από τα ονομαστά μουσεία της Ευρώπης, αφιερωμένα κυρίως στον σουρεαλισμό και στην τέχνη του φανταστικού, ιδίως από τις αρχές του 20ού αιώνα, παρουσιάζεται τώρα ένα αφιέρωμα στον Ιβ Τανγκί (1900-1955). Η έκθεση λειτουργεί στο μουσείο τέχνης Συλλογή Scharf-Gerstenberg, στο Βερολίνο, έως τις 8 Απριλίου, και εστιάζει στο πνεύμα νεωτερικότητας του Τανγκί, που ανήκε στον κύκλο γύρω από τον Αντρέ Μπρετόν. Οι μορφές του προετοίμασαν και την υποδοχή του Σαλβαδόρ Νταλί.

ΣΤΟΥΤΓΑΡΔΗ
Δάσκαλος της Αναγέννησης

Γεγονός μεγάλης εμβέλειας για τους μελετητές και θαυμαστές της γερμανικής Αναγέννησης είναι η έκθεση - αφιέρωμα στον ανώνυμο δάσκαλο γνωστό ως «Der Meister von Messkirch». Τα έργα του γνωστά σε όλους τους ειδικούς συγκεντρώνονται από διάφορα μουσεία και συλλογές της Ευρώπης και των ΗΠΑ στην Κρατική Πινακοθήκη της Στουτγάρδης, όπου θα παρουσιάζονται έως τις 2 Απριλίου. Στη φωτογραφία, έργα του καλλιτέχνη από το 1520. Πιθανολογείται ότι μαθήτευσε κοντά στον Αλμπρεχτ Ντίρερ.

ΟΣΛΟ
Τέχνη από τη Λαπωνία

Η εικαστικός Μάρετ Αν Σάρα κατάγεται από τη Λαπωνία και αυτήν την περίοδο παρουσίασε τη δουλειά της στο Οσλο. H εικαστική εγκατάστασή της αποτελείται από 400 κρανία ταράνδων, με τα οποία κατασκεύασε μια αυλαία οφθαλμαπάτης μπροστά από το νεοκλασικό κτίριο του Κοινοβουλίου της Νορβηγίας. Σκοπός της είναι να διαμαρτυρηθεί για την πολιτική της κυβέρνησης, που ενθαρρύνει τον περιορισμό του αριθμού των ταράνδων στα βόρεια τμήματα της χώρας. Στη Νορβηγία ζουν 220.000 τάρανδοι.

ΠΑΡΙΣΙ
Ολυμπιακοί Αγώνες, 1964-1980

Ο διάσημος Γάλλος φωτογράφος και σκηνοθέτης Ρεϊμόν Ντεπαρντόν παρουσιάζει μια έκθεση με δικές του φωτογραφίες – όλες από την ενότητα των Ολυμπιακών Αγώνων της περιόδου 1964-1980 (Τόκιο, Μεξικό, Μόναχο, Μόντρεαλ, Μόσχα). Η έκθεση είναι μέρος μιας νέας έκδοσης των Ρεπόρτερ χωρίς Σύνορα με θέμα την ελευθερία του Τύπου. Η έκθεση με τις φωτογραφίες του 75χρονου Ρεϊμόν Ντεπαρντόν παρουσιάζονται, συμβολικά, έξω από το δημαρχιακό μέγαρο του Παρισιού.

ΠΟΛΗ ΤΟΥ ΜΕΞΙΚΟΥ
Το σαλιγκάρι και ο άγγελος

Η δημόσια τέχνη αποκτά μεγάλη εξωστρέφεια στο Μεξικό με την έκθεση είκοσι μπρούντζινων γλυπτών του Σαλβαντόρ Νταλί στο κέντρο της πρωτεύουσας. Τα γλυπτά εκτίθενται επί μήνες και ανήκουν στο Ιδρυμα Κάρλος Σιμ και η έκθεση με τίτλο «Ο Νταλί στο Ιστορικό Κέντρο» διοργανώθηκε από το Μουσείο Soumaya και την Τοπική Αυτοδιοίκηση. Το γλυπτό της φωτογραφίας έχει τίτλο «Το σαλιγκάρι και ο άγγελος» και είναι από τα πιο χαρακτηριστικά, καθώς εκφράζει τον σουρεαλισμό του Ισπανού καλλιτέχνη.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ