ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Πώς κυλάει ο χρόνος χωρίς τα συνηθισμένα επιτοίχια ημερολόγια με τις ειδυλλιακές παραλίες, τα γραφικά χωριά και τα κλισέ ηλιοβασιλέματα; «Με χιούμορ», απαντούν τα μέλη της ομάδας του Bob Studio. Σε συνεργασία με την εταιρεία Χαρτοβασίλειον, που κατασκευάζει χάρτινα χρηστικά αντικείμενα, εικονογράφησαν το ευρηματικό ημερολόγιο τοίχου «Ύμνος σε πατέντες και ορόσημα της ελληνικής πραγματικότητας». Οι δύο παλαιότερες εκδόσεις του είχαν γίνει ανάρπαστες και βραβεύτηκαν για την εικονογράφησή τους στα European Design Awards. Ξεφυλλίσαμε μαζί με τον industrial designer Ανδρέα Θάνο και τον creative director Άρη Τσούτσα, συνιδρυτές του βραβευμένου design studio, τις φωτεινές σελίδες του ημερολογίου που τιμά την εφευρετικότητα των Ελλήνων, τις περίεργες πατέντες, όπως η τουαλέτα-ζυγαριά, αλλά και το... ξεμάτιασμα, τον αιώνιο φοιτητή και την Ελληνίδα μάνα.

Στην ψηφιακή εποχή υπάρχει ενδιαφέρον για ένα χάρτινο επιτοίχιο ημερολόγιο;

Α. Θ.: Υπάρχει μεγάλη ανταπόκριση. Αυτό μας έδειξαν οι προηγούμενες εκδόσεις. Δεν μπορείς να κρεμάσεις το google calendar –ακόμα τουλάχιστον–, οπότε το ημερολόγιο τοίχου παραμένει ένα χρηστικό εργαλείο, αλλά κι ένα διαχρονικό διακοσμητικό χώρου. Κάθε συνεργείο που σέβεται τον εαυτό του έχει ένα ημερολόγιο της Pirelli, ένας καλός πιστός έχει αυτό που βγάζει η ενορία του, ένας φιλόζωος ημερολόγιο με γατάκια, ένας φίλαθλος με την ομάδα του. Το δικό μας ανήκει στην κατηγορία των design ημερολογίων, αλλά λόγω της θεματολογίας του μπορεί να κρεμαστεί οπουδήποτε.

Σε ποιους τοίχους έχετε δει τα ημερολόγιά σας; Πού καταλήγουν μετά το τέλος της χρονιάς;

Α. Θ.: Στον τοίχο της κουζίνας της μαμάς και του παιδικού δωματίου της ανιψιάς, σε καφετέριες, γραφεία και γκαλερί. Όπου και να το βάλεις, στέκεται το ίδιο περήφανα. Απευθύνεται σε όλους, γιατί είναι μεν ένα ημερολόγιο με ιδιαίτερες εικονογραφήσεις, αλλά το περιεχόμενό του είναι καθημερινό, χιουμοριστικό, ελληνικό και καθόλου εξεζητημένο, συνεπώς αρέσει σε πολλούς.



Κάθε μήνας είναι μία αφίσα, οπότε πολλοί τα καδράρουν όταν περάσει η χρονιά και κρατάνε τα αγαπημένα τους θέματα ως διακοσμητικά. Πέρυσι μας πήρε τηλέφωνο ένας δικηγόρος, έντρομος, γιατί είχε διακοσμήσει όλο το γραφείο με τις αφίσες του ημερολογίου και του έλειπε το εθνικό μας πιάτο, η φασολάδα.

Είναι ξεπερασμένα τα ημερολόγια με παραλίες και γραφικά τοπία;

Α. Τ.: Έχουν κι αυτά την αξία τους. Υπάρχει κόσμος που θέλει να βλέπει το γαϊδουράκι στη Σαντορίνη. Είναι γραφικές εικόνες που πουλάνε ακόμα σε ντόπιους και ξένους, γιατί αυτή την Ελλάδα ξέρουν κι αυτήν εμπιστεύονται. Εξάλλου πρόκειται για ένα προϊόν που ως χώρα συνεχίζουμε να προβάλλουμε. Στην προηγούμενη έκδοσή μας είχαμε εικονογραφήσει ως «μοναδική πατέντα και παγκόσμια καινοτομία» το ηλιοβασίλεμα στη Σαντορίνη με τον Μάο Τσετούνγκ να βγάζει σέλφι. Το χιούμορ αποτελεί βασικό συστατικό για την έμπνευση και τη δημιουργικότητα και μας αρέσει ό,τι κάνουμε να αποπνέει αισιοδοξία. Ειδικά το ημερολόγιο, που είναι ένα καθημερινό αντικείμενο, θέλουμε ο κόσμος να το χαίρεται, να του φτιάχνει τη διάθεση.

Οδηγίες για ξεμάτιασμα, ραντεβού με τον ψυχολόγο για να λυθεί το οιδιπόδειο... Τι άλλο επιφυλάσσει το 2018 σ’ αυτούς που θα αγοράσουν το φετινό σας ημερολόγιο;

Α. Θ.: Κάθε μήνας είναι μια αποκάλυψη. Παρουσιάζουμε από κατασκευή καθίσματος τουαλέτας που ταυτόχρονα είναι ζυγαριά μέχρι το φωτοβολταϊκό ρομπότ ψαρέματος και το γάντι που λειτουργεί ως πληκτρολόγιο και ποντίκι. Ο Μάρτιος είναι μια ωδή στο εθνικό μας πιάτο, τον μπακαλιάρο σκορδαλιά, τον οποίο τοποθετήσαμε σε σκηνικό Ελληνικής Επανάστασης. Η σελίδα του Ιουλίου θα σας θυμίσει το Euro του 2004 μέσα από μια αγιογραφία του Καραγκούνη και ακολουθεί ο Αύγουστος με την εικονογράφηση μιας «μάχης» μέσα σε ένα μπολ χωριάτικης σαλάτας. Κάποια θέματα έχουν πάρει ξεκάθαρα τη θέση τους στον ημερολογιακό χάρτη. Όπως οι ηλικιωμένοι που κάθονται στα έδρανα τον Σεπτέμβριο για να τιμήσουν τον αιώνιο φοιτητή των ελληνικών πανεπιστημίων, το θερινό σινεμά τον Ιούνιο και η τουαλέτα-ζυγαριά τον Μάιο, όταν όλοι τρέχουν στα γυμναστήρια πριν βγουν στις παραλίες. Τα υπόλοιπα θέματα, όπως το ξεμάτιασμα, που σύμφωνα με επιστημονικές πηγές συμβαίνει όλους τους μήνες, τα μοιράζουμε ανάλογα με την εικονογράφηση και την αισθητική τους.

Ποια είναι η πηγή της έμπνευσής σας; Ποιος σκέφτηκε τις πατέντες;

Α. Τ.: Μας εμπνέει το μεγαλείο της ελληνικής πραγματικότητας και η καθημερινότητα. Για τις πατέντες συμβουλευόμαστε τον Οργανισμό Βιομηχανικής Ιδιοκτησίας, που αποτελεί πραγματικά ανεξάντλητη πηγή ευρηματικότητας. Είναι ασύλληπτο το τι έχει σκεφτεί ο ελληνικός νους και το έχει κατοχυρώσει ως ευρεσιτεχνία! Οι κατοχυρωμένες πατέντες συνοδεύονται από μια περιγραφή του κάθε επιστήμονα κι από αυτήν αντλούμε την έμπνευση για να την αποτυπώσουμε με τον δικό μας τρόπο – προφανώς διαφορετικά από ό,τι την έχει σκεφτεί ο επιστήμονας. Θα θέλαμε πολύ να έρθουμε σε επαφή μαζί τους και να τους γνωρίσουμε από κοντά, να μάθουμε το παρασκήνιο πίσω από κάθε πατέντα, αλλά δεν έχει γίνει κάτι τέτοιο ακόμη. Κάποιες από αυτές είναι αρκετά παλιές, γεγονός που το κάνει ακόμα πιο δύσκολο.

Πού πωλούνται τα ημερολόγια; Τι σχόλια σας κάνουν όσοι τα βλέπουν;

Α. Τ.: Πωλούνται στην Πλάκα, στο Forget me Not, καθώς και στα πωλητήρια του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης και του Μουσείου Μπενάκη, που είναι κατά μία έννοια μαγαζιά με σουβενίρ, αλλά πιο σύγχρονης αισθητικής. Συνήθως τα σχόλια είναι χιουμοριστικά. «Πού μπορώ να αγοράσω μια τουαλέτα-ζυγαριά;» «Δηλαδή, τώρα ξέρω κι εγώ να ξεματιάζω;» «Γιατί κάνατε εικόνισμα τον Καραγκούνη κι όχι τον Χαριστέα;».

Τα φαντάζεστε να ταξιδεύουν εκτός συνόρων; Τι θα μάθει ο τουρίστας που τα αγοράζει για την ελληνική κουλτούρα;

Α. Θ.: Η προηγούμενη έκδοση βραβεύτηκε στα European Design Awards, οπότε ήδη έχει αποκτήσει φήμη στο εξωτερικό. Παρόλο που τα κείμενα και τα σχόλια στις σελίδες είναι γραμμένα στα ελληνικά, λόγω της ιδιαίτερης εικονογράφησης και του «εξωτικού» περιεχομένου του έχει ήδη απήχηση σε ξένες χώρες και χαιρόμαστε πολύ. Ένας τουρίστας παίρνει, ξεφυλλίζοντάς το, μια διαφορετική γεύση Ελλάδας, όπως είναι το θερινό σινεμά και oι «βούτες» στη χωριάτικη – τα χαρακτηριστικά του δικού μας καλοκαιριού.

Τι είναι το Bob Studio; Πώς περνάει ο χρόνος σας εκτός ημερολογίων;

Α. Τ.: Τον περισσότερο χρόνο μας τον περνάμε σχεδιάζοντας brands τροφίμων και ποτών. Το Bob Studio είναι ένα ανεξάρτητο στούντιο που ξεκίνησε το 2010 και ειδικεύεται σε ένα ευρύ φάσμα εφαρμογών που ξεκινούν από την τυπογραφία και την αφίσα και φθάνουν μέχρι τα προϊόντα λιανεμπορίου. Πρόσφατα επανασχεδιάσαμε την εικόνα μεγάλης ελληνικής αλυσίδας καφέ και σνακ σε ένα απαιτητικό project μεγάλης εμβέλειας. Επίσης έχουμε σχεδιάσει γνωστές μάρκες ελαιολάδων και γαλακτοκομικών, μια νέα μάρκα δημητριακών, μια σειρά κρασιών, αλλά και προϊόντα και υπηρεσίες σε εταιρείες στις ΗΠΑ. Η άλλη μας αγάπη είναι ο πολιτισμός. Σχεδιάζουμε δίσκους και αφίσες για δημιουργούς, όπως ο Κωστής Μαραβέγιας, η Μόνικα, οι Noise Figures και οι καλλιτέχνες της Inner Ear Records, καθώς και ταυτότητες για πολιτιστικά φεστιβάλ και εκθέσεις. Η ομάδα μας αποτελείται από οκτώ μέλη κι έναν σκύλο και έχουμε βραβευτεί τόσο στην Ελλάδα όσο και στο εξωτερικό σε διάφορους διαγωνισμούς, με κυριότερους τα Dieline Awards, τα Pentawards, τα European Design Awards, τα ΕΒΓΕ και τα Ermis Awards.

Online

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

ΑΡΧΕΙΟ