Απλοί πολίτες στην έρευνα για εξωπλανήτες

ΟΥΑΣΙΓΚΤΟΝ. Ηλιακό σύστημα, με μεγάλες ομοιότητες με το δικό μας, εντόπισε η NASA, σε μακρινό γαλαξία. Το ηλιακό σύστημα αυτό, που διαθέτει οκτώ πλανήτες, βρίσκεται σε τροχιά γύρω από το άστρο Kepler-90. Οπως και η Γη, ο νέος εξωπλανήτης, ο Kepler-90i, είναι ο τρίτος στη σειρά από τον ήλιο του. Ο εξωπλανήτης, όμως, βρίσκεται πολύ πιο κοντά στον ήλιο του, από ό,τι η Γη μας, ολοκληρώνοντας μία πλήρη περιστροφή γύρω από αυτόν σε 14 ημέρες. Η θερμοκρασία στην επιφάνειά του είναι έτσι 427 βαθμοί Κελσίου, ενώ το άστρο του απέχει 2.545 έτη φωτός από τη Γη.

Το σύστημα του Kepler-90 ενδέχεται να φιλοξενεί περισσότερους από οκτώ πλανήτες, τους οποίος οι επιστήμονες δεν έχουν ακόμη εντοπίσει. Η Google βρίσκεται πίσω από τον εντοπισμό του Kepler-90. Η εταιρεία αναζήτησης του Διαδικτύου αξιοποίησε τον τεράστιο όγκο δεδομένων, που εξασφάλισε το τηλεσκόπιο Κέπλερ της NASA, για να κατασκευάσει ειδική γλώσσα υπολογιστών. Η γλώσσα αυτή αναζητεί ασθενή πλανητικά σήματα, τα οποία αναλύει για να εντοπίσει τα πιο ενδιαφέροντα από αυτά.

«Η ανακάλυψη αυτή είναι πραγματικά συναρπαστική. Την ίδια στιγμή, η επιτυχημένη χρήση καινοτόμων εφαρμογών και νέας γλώσσας προγραμματισμού μάς επέτρεψε να εντοπίσουμε πλανήτες, ακόμη και όταν το σήμα ήταν ιδιαίτερα ασθενές», λέει ο προγραμματιστής της Google, Κρίστοφερ Σαλιού.

4.500 πιθανοί εξωπλανήτες

Η αστροφυσικός της NASA Τζέσι Ντότσον λέει: «Είμαστε ενθουσιασμένοι από την ανακάλυψη και δεν μπορούμε να γνωρίζουμε σε τι μπορεί αυτή να οδηγήσει». Ο Σαλιού της Google συνεργάσθηκε με τον αστρονόμο Αντριου Βάντερμπουργκ του Πανεπιστημίου του Τέξας στο Οστιν, για να αναπτύξουν το καινοτόμο πρόγραμμα. Συνολικά, περισσότεροι από 3.460 εξωπλανήτες έχουν εντοπιστεί μέχρι σήμερα, τα δύο τρίτα από αυτούς χάρη στο «έργο» του τηλεσκοπίου Κέπλερ που εκτοξεύθηκε το 2009. Αλλοι 4.500 πιθανοί εξωπλανήτες αναμένουν ακόμη επιβεβαίωση από την επιστημονική κοινότητα. Ο εντοπισμός εξωπλανητών έχει καταστεί δυνατός τα τελευταία χρόνια χάρη στη μελέτη της μεταβολής της φωτεινότητας μακρινών άστρων, καθώς εξωπλανήτες διέρχονται μπροστά τους.

Με μεγάλη αγωνία αναμένεται, στο μεταξύ, η εκτόξευση του προηγμένου διαστημικού τηλεσκοπίου Τζέιμς Ουέμπ, προγραμματισμένη για το 2019. Το τηλεσκόπιο Τζέιμς Ουέμπ θα είναι ικανό να αναλύει τη χημική σύσταση της ατμόσφαιρας των εξωπλανητών, αναζητώντας ίχνη ζωής σε αυτούς.

Ο Σαλιού ανέφερε επίσης ότι η Google σχεδιάζει να δημοσιοποιήσει στο Διαδίκτυο τον κώδικα της εφαρμογής, η οποία θα επιτρέπει σε απλούς πολίτες να συμμετάσχουν στην έρευνα για εξωπλανήτες.

Με τη βοήθεια απλού οικιακού υπολογιστή και του κώδικα της εφαρμογής της Google, κάθε κάτοχος υπολογιστή θα μπορεί να βοηθά την επιστημονική ομάδα στο δύσκολο έργο της.