Ηλίας Μαγκλίνης ΗΛΙΑΣ ΜΑΓΚΛΙΝΗΣ

Ρωσική ψυχή

ΠΟΛΙΤΙΚΗ

«​​Οι Ρώσοι είναι τρελοί με τη θρησκεία», μου είχε πει το 2013 Ελληνας κληρικός. «Είναι πολύ χειρότεροι από εμάς», συνέχισε. Η αντίδραση του ιερέα είχε να κάνει με ένα βιβλίο που διάβαζα τότε, την «Αναζήτηση του απείρου» (εκδ. Αλεξάνδρεια – το συνιστώ ανεπιφύλακτα) πάνω στη σχέση της μυστικιστικής ρωσικής αίρεσης της Ονοματολατρίας με τα μαθηματικά. Οι ονοματολάτρες είχαν ουσιαστικά καταλάβει στις αρχές του αιώνα το Αγιον Ορος και τη Μονή του Αγίου Παντελεήμονα. Το 1913, με βαριά καρδιά, ο τελευταίος τσάρος απέστειλε άγημα πεζοναυτών στο Αγιον Ορος για να διαλύσει την αίρεση. Ο δισταγμός του τσάρου Νικολάου είχε να κάνει με το ότι ονοματολάτρης ήταν και ο διαβόητος Ρασπούτιν...

Θυμήθηκα τα λόγια του Ελληνα ιερέα διαβάζοντας τα ρεπορτάζ του συναδέλφου Γιάννη Παπαδόπουλου σχετικά με τον Ρώσο Αλεξάντερ Βίνικ, επονομαζόμενο «Mr Bitcoin», ο οποίος είχε συλληφθεί τον περασμένο Ιούλιο στη Χαλκιδική. Τώρα, ο Αρειος Πάγος ενέκρινε την έκδοσή του στις ΗΠΑ.

Ο Βίνικ, 38 χρόνων σήμερα, δεν είναι ονοματολάτρης, είναι όμως πιστός χριστιανός ορθόδοξος. Κατηγορείται ότι «ξέπλενε» μέσω πλατφόρμας ανταλλαγής ψηφιακών νομισμάτων κέρδη εγκληματικών οργανώσεων. Το αμερικανικό υπουργείο Δικαιοσύνης έχει υπολογίσει ότι εντός έξι ετών, μέσω της πλατφόρμας BTC-e, νομιμοποιήθηκαν 4 δισ. δολάρια. Ο ίδιος δηλώνει «απλός τεχνικός» και ο δικηγόρος του, ο Αλέξανδρος Λυκουρέζος, επιμένει ότι δεν θεμελιώνονται λόγοι έκδοσης του 38χρονου.

Οπως γράφει ο Γ. Παπαδόπουλος, για να προχωρήσει η διαδικασία έκδοσής του, απαιτείται τώρα η υπογραφή του Ελληνα υπουργού Δικαιοσύνης. Ομως την έκδοση του Βίνικ έχει ζητήσει, μετά τις ΗΠΑ, και η Ρωσία. Σύμφωνα με νομικούς κύκλους, προβάδισμα έχει η έκδοση στις ΗΠΑ καθώς προηγήθηκε χρονικά και εκεί κατηγορείται για πιο σοβαρά αδικήματα: στις ΗΠΑ αντιμετωπίζει κατηγορίες που μπορεί να τον οδηγήσουν στη φυλακή για περισσότερο από 50 χρόνια. Αντίθετα, στη Ρωσία διώκεται για απάτη ύψους περίπου 10.000 ευρώ. Ο Βίνικ προτιμά φυσικά να εκδοθεί στη Ρωσία. Εμπιστεύεται, όπως είπε, τη ρωσική Δικαιοσύνη.

Στο βάθος, εμπιστεύεται τη ρωσική ψυχή. Κατά το ρεπορτάζ του Γ. Παπαδόπουλου, προτού ξεκινήσει την κατάθεσή του τον Σεπτέμβριο στο Συμβούλιο Εφετών Θεσσαλονίκης, «έτεινε προς την εικόνα του Χριστού, πίσω από την έδρα, και δήλωσε: “Είμαι χριστιανός ορθόδοξος και θα μιλήσω μπροστά σε μια θρησκευτική εικόνα”». Τις προάλλες, διάβαζε σιωπηλός την Αγία Γραφή και όταν σηκώθηκε, διαπίστωσε ότι πίσω από τους δικαστές δεν υπήρχε –λόγω εργασιών στην αίθουσα– η εικόνα του Χριστού, την οποία είχε επικαλεστεί κατά την κατάθεσή του.

Ενδιαφέρον: ο Βίνικ δεν απευθύνεται στους νομικούς εκπροσώπους αυτού του κόσμου αλλά στο σύμβολο ενός άλλου κόσμου, αθέατου, ουράνιου, άπειρου και άυλου. Εκεί καταθέτει, εκεί απολογείται. Μήπως η βαθύτερη επίδραση της Ορθοδοξίας, ως συλλογικής, πολιτισμικής, ψυχικής εγγραφής, δεν έχει αναλυθεί όσο θα έπρεπε στο πώς κινείται η Ρωσία, επίσημη και ανεπίσημη, νόμιμη και υποκοσμική, στον 21ο αιώνα;

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ